![](https://g.infor.pl/p/_files/37866000/prawo-vat-37865820.jpg)
Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2012, sygn. ITPP1/443-1662/11/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat interpretacji
Czy kompleksowa usługa zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi objęta jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierza w ramach działalności gospodarczej na rzecz kontrahentów wspólnot mieszkaniowych wykonywać kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami. Usługa świadczona na podstawie umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU - 70.32.11, a zgodnie z klasyfikacją z 2008 r. pod symbolem PKWiU 68.32.12.0. W skład usługi zarządzania wchodzą usługi podstawowe, polegające na:
- pobieraniu opłat za media i utrzymanie nieruchomości wspólnej,
- podejmowanie działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość,
- obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość ( w tym sprzątaniu i konserwacji zieleni, ochrony fizycznej),
- utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
- kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
- wykonywaniu drobnych napraw konserwacyjnych.
Usługi te zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają przedmiotowemu zwolnieniu od podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy usługa kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, na którą składają się:
- obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość, w tym sprzątanie i konserwacja zieleni, ochrona fizyczna,
- utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym,
- kontrola systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
- dokonywanie drobnych napraw konserwacyjnych,
wykonywana w ramach zawartej umowy zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną objęta jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 185 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:
- zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości,
- zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej rozumieniu przepisów prawa energetycznego,
- bieżące administrowanie nieruchomością,
- utrzymywanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem,
- uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.
Podatnik, który w zakresie swej działalności zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie wykonuje w ramach zawartych ze wspólnotami mieszkaniowymi umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną, kompleksową usługę polegającą między innymi na:
- obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni, ochrona fizyczna),
- utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
- kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
- wykonywaniu drobnych napraw konserwacyjnych,
może do całości usługi kompleksowej zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 6 obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierza w ramach działalności gospodarczej na rzecz kontrahentów wspólnot mieszkaniowych wykonywać kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Usługa świadczona na podstawie umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.32.11, a także pod symbolem PKWiU z roku 2008 - 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0 w skład której wchodzą usługi podstawowe, polegające na:
- pobieraniu opłat za media i utrzymanie nieruchomości wspólnej,
- podejmowanie działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość,
- obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość ( w tym sprzątaniu i konserwacji zieleni, ochrony fizycznej),
- utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
- kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
- wykonywaniu drobnych napraw konserwacyjnych.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii związanej z rozstrzygnięciem zagadnienia, czy usługa ww. kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU 70.32.11 i PKWiU i odpowiednio PKWiU z roku 2008 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0) objęta jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa, jak również opis przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, iż usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (jeżeli mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0 i nie są usługami wyceny nieruchomości mieszkalnych), podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Ponadto nadmienić należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.
Końcowo wskazać należy, iż powołane we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) obowiązywało do dnia 30 listopada 2008 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy