
Temat interpretacji
Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.), uzupełnione pismem z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 14 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 14 lutego 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 lutego 2012r. znak: IBPP2/443-1248/11/WN.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Wnioskodawca (dalej również Muzeum) w październiku 2011 roku sprzedał mieszkanie, które w roku 2006 dostał w drodze spadku od artysty. W związku ze sprzedażą mieszkania Wnioskodawca poniósł koszty związane z opłaceniem prowizji za pośrednictwo przy sprzedaży tego mieszkania. Środki finansowe za sprzedane mieszkanie przeznaczone są na wyposażenie wybudowanej galerii zgodnie z wolą zmarłego oraz rozbudowę instytucji. Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Rozlicza się strukturą. Mieszkanie zostało sprzedane na cele mieszkaniowe i Muzeum zastosowało przy sprzedaży rodzaj VAT zwolnienie zgodnie z wydaną przez tut. organ interpretacją indywidualną z dnia 21 stycznia 2010 roku IBPP3/443-823/09/IK.
Dodatkowo w piśmie z dnia 7 lutego 2012r., będącym uzupełnieniem wniosku Wnioskodawca poinformował, iż w latach 2007, 2008, 2009 Muzeum wynajmowało mieszkania w celach mieszkaniowych, wystawiało faktury VAT za stawką zw. na osobę wynajmującą, w roku 2010 Wnioskodawca wynajmował ww. mieszkania z przeznaczeniem na działalność, wówczas wystawiał faktury VAT ze stawką podstawową. W tym okresie nie ponosił znacznych kosztów na remont czy modernizacje tych mieszkań. Kosztem były głównie opłaty mediów oraz czynsz, którymi w pewnej części Wnioskodawca obciążał osoby wynajmujące zgodnie z umową, wystawiając faktury VAT ze stawką właściwą dla danego media. W tym okresie Muzeum korzystało z możliwości obniżenie podatku zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Ponieważ nabycie to służyło czynnościom zwolnionym jak i opodatkowanym. W roku 2011 Muzeum nie wynajmowało mieszkań. Nie miało żadnych przychodów ze sprzedaży (wynajem) a zatem nie korzystało z możliwości prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Nabycie (najem) to służyło zarówno czynnościom zwolnionym jak i opodatkowanym w latach 2007 do 2010. W roku 2011 z racji niewynajmowania co wiąże się z tym, że Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów z tego tytułu. Wnioskodawca nie korzystał z obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 lutego 2012r.):
Czy Muzeum może skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku VAT
należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od czynności związanych ze sprzedażą mieszkań...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 7 lutego 2012r.), nie może on obniżyć kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ponieważ w roku 2011 (jest to rok sprzedaży mieszkań) Wnioskodawca nie miał podstaw do takiego obniżenia, dlatego, że nie wykonywał czynności zwolnionych jak i opodatkowanych związanych z tą działalnością.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Treść tego przepisu wskazuje, iż:
- prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,
- prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Z kolei w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Należy ponadto zauważyć, iż w art. 88 ustawy o VAT, zostały wskazane sytuacje, w których podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w październiku 2011 roku sprzedał mieszkanie, które w roku 2006 otrzymał w drodze spadku od artysty. W związku ze sprzedażą mieszkania Wnioskodawca poniósł koszty związane z opłaceniem prowizji za pośrednictwo przy sprzedaży tego mieszkania. Środki finansowe za sprzedane mieszkanie przeznaczone są na wyposażenie wybudowanej galerii zgodnie z wolą zmarłego oraz rozbudowę instytucji. Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku VAT i rozlicza się strukturą. Mieszkanie zostało sprzedane na cele mieszkaniowe i Muzeum zastosowało przy sprzedaży zwolnienie zgodnie z wydaną przez tut. organ interpretacją indywidualną z dnia 21 stycznia 2010 roku IBPP3/443-823/09/IK.
W roku 2011 z racji niewynajmowania mieszkania Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów z tego tytułu i nie korzystał z obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści pytania wynika, że Wnioskodawca ma wątpliwości co do prawa do odliczenia podatku naliczonego od czynności związanych ze sprzedażą mieszkania. Jak wskazał Wnioskodawca z czynnościami tymi związane są koszty dotyczące opłacenia prowizji za pośrednictwo przy sprzedaży tego mieszkania.
Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane usługi związane z pośrednictwem sprzedaży mieszkania, w związku z którymi poniesione zostały koszty związane z opłaceniem prowizji za pośrednictwo przy sprzedaży przedmiotowego mieszkania nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ mieszkanie, które w latach 2007-2010 było wynajmowane zarówno w celach mieszkaniowych jak i z przeznaczeniem na działalność gospodarczą, w roku 2011 nie służyło czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy, bowiem sprzedaż mieszkania została objęta zwolnieniem od podatku VAT.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z opłaceniem prowizji za pośrednictwo przy sprzedaży przedmiotowego mieszkania.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego wynikającego z nabytej usługi pośrednictwa w sprzedaży oraz związanych z nią kosztów prowizji za pośrednictwo przy sprzedaży przedmiotowego mieszkania.
Nie jest natomiast przedmiotem interpretacji kwestia stawki podatku VAT na dostawę mediów w związku z zawartą umową najmu mieszkania oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego w latach 2007-2010 w oparciu o art. 90 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca w tym zakresie nie sformułował pytań, jak też nie przedstawił własnego stanowiska. Zawarte w poz. 68 przedstawionego wniosku oraz w piśmie z dnia 7 lutego 2012r, będącym uzupełnieniem wniosku, stwierdzenia w tym zakresie potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego, bez dokonywania jego oceny.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
