
Temat interpretacji
Opodatkowanie aportu nieruchomości wnoszonego do spółki kapitałowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości do spółki kapitałowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym działalność m. in. w zakresie zbierania odpadów oraz transportu odpadów innych niż niebezpieczne, oraz przetwórstwa i obrotu metalami nieżelaznymi na terenie kraju. Dodatkowo jest Pan właścicielem m.in. nieruchomości (budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych). W przyszłości nie wyklucza Pan wniesienia niektórych spośród przedmiotowych nieruchomości, jako wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej (dalej Spółka). Budynek, w którym znajduje się siedziba Pana przedsiębiorstwa, nie będzie przedmiotem aportu (po aporcie nieruchomości dalej będzie Pan prowadził działalność w zakresie zbierania odpadów oraz transportu odpadów innych niż niebezpieczne, oraz przetwórstwa i obrotu metalami nieżelaznymi na terenie kraju.). Wnoszone aportem nieruchomości nie stanowią wyodrębnionego organizacyjnie (na bazie statutu, regulaminu, czy też innego aktu podobnym charakterze) zespołu składników w postaci odrębnego oddziału, działu, ani departamentu Pana przedsiębiorstwa. W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie ma odrębnego zakładowego planu kont przyporządkowanego do wnoszonych aportem nieruchomości. Brak jest również odrębnych planów finansowych, odrębnych budżetów oraz odrębnych kont analitycznych, na których księgowane są wyłącznie zdarzenia gospodarcze związane z nieruchomościami. Dodatkowo, brak jest odrębnego rachunku (subrachunku) bankowego, na który wpływają należności z tytułu usług związanych z nieruchomościami. W wyniku aportu nieruchomości do spółki kapitałowej nie przejdą również wszystkie zobowiązania związane z nieruchomościami za okres do dnia wniesienia wkładu niepieniężnego. Przedmiotowe zobowiązania zostaną wykonane przez wnoszącego wkład już po dniu dokonania aportu. Z kolei zobowiązania za okres od dnia następującego po dniu zawarcia umowy wykona nabywający. Przykładowo: wszystkie bądź część zobowiązań z tytułu nieopłaconych na dzień dokonania aportu faktur za dostawę mediów dot. wnoszonych nieruchomości nie przejdą na rzecz spółki kapitałowej. Przedmiotowe zobowiązania po dokonaniu aportu ureguluje Pan.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy nieruchomości, które zamierza Pan wnieść do spółki kapitałowej stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z przepisami () ustawy o podatku od towarów i usług...
- Czy aport nieruchomości opisanych w stanie faktycznym do spółki kapitałowej będzie podlegał przepisom ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, nieruchomości które zostaną wniesione w formie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej nie będą stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z powyższą definicją, na gruncie podatkowym mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa to więc przede wszystkim zespół składników materialnych i niematerialnych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 października 2008 r., nr ILPB3/423-446/08-2/HS). Zespół składników materialnych i niematerialnych musi być dodatkowo organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 lipca 2008 r., nr IP-PB3-423-816/08-2/MB i interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy: z dnia 2 sierpnia 2011 r. nr ITPP2/443-774/11/EK oraz dnia 1 kwietnia 2011 r., sygn. ITPP2/443-15/11/AP).
Wyodrębnienie finansowe wymaga więc posiadania takiego systemu ewidencji, który umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przez taki system organy podatkowe rozumieją odrębne plany finansowe, odrębne budżety oraz prowadzenie zakładowych planów kont, na których księgowane są wyłącznie zdarzenia gospodarcze związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Taką interpretację przedstawił przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z dnia 18 marca 2008 r., nr IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07. Na dodatkową przesłankę odrębności finansowej zwrócił również uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 11 lutego 2008 r., nr IPPB3/423-418/07-2/MB. Ponadto wskazał Pan, iż w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą wchodzić również zobowiązania (tak przykładowo uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2010 r., nr ILPP1/443-261/10-4/BD).
Reasumując stwierdził Pan, że aby uznać składniki majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych powinny być łącznie spełnione m.in. następujące przesłanki:
- finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na istnieniu odrębnych planów finansowych, odrębnego budżetu, odrębnych kont dotyczących działalności ZCP;
- posiadanie przez ZCP odrębnego rachunku bankowego;
- organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział itp.; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
- możliwość kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku przeniesienia na nowy podmiot;
- istnienie w ramach ZCP składników niematerialnych;
- przejście pracowników w trybie art. 231 KP do podmiotu otrzymującego aport;
- przejście wszystkich zobowiązań związanych z działalnością ZCP.
Pana zdaniem, biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż nieruchomości będące przedmiotem transakcji nie spełniają wszystkich ww. warunków do uznania ich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych.
Wskazał Pan, iż wraz ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa muszą przejść wszystkie związane z nią zobowiązania. W przypadku aportu nieruchomości wszelkie bądź część zobowiązań za okres do dnia dokonania aportu zostaną wykonane przez wnoszącego aport. Tak więc zobowiązania - rozumiane jako płatności za usługi (lub nabyte towary) wykonane na rzecz nieruchomości przed ich aportem - nie zostaną przeniesione na rzecz nabywcy nieruchomości. Przykładowo: zobowiązania z tytułu nieopłaconych na dzień dokonania aportu faktur za dostawę mediów dot. wnoszonych nieruchomości nie przejdą na rzecz spółki kapitałowej. Do uregulowania przedmiotowych zobowiązań po dokonaniu aportu nadal będzie zobowiązany Pana.
Zdaniem Pana, biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż w wyniku aportu nieruchomości nie dojdzie do przejścia wszystkich zobowiązań związanych z nieruchomościami. Dodatkowo wnoszone nieruchomości nie są wyodrębnione organizacyjnie (w drodze wewnętrznego, sformalizowanego aktu) w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej, działu, wydziału. Nie są one również wyodrębnione finansowo - brak jest bowiem oddzielnego rachunku bankowego, na który wpływają płatności dotyczące aportowanych nieruchomości. Brak jest również oddzielnej ewidencji księgowej w postaci oddzielnego planu finansowego, budżetu, czy też kont analitycznych na których księgowane miałyby być przychody i koszty związane z nieruchomościami.
Reasumując stwierdził Pan, że zdaniem Pana, wnoszone do spółki kapitałowej nieruchomości nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu podatkowych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z kolei w myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Podniósł Pan, że w związku z faktem, iż nieruchomości, o których mowa w stanie faktycznym nie będą stanowić przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w przedmiotowej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, co do zasady aport nieruchomości podlegać będzie przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Końcowo zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej został (zostanie) określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
