wystawianie zbiorczych faktur korygujących. - Interpretacja - IBPP1/443-488/11/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2012, sygn. IBPP1/443-488/11/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

wystawianie zbiorczych faktur korygujących.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011r. (data wpływu 15 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • czy Wnioskodawca może wystawić fakturę korygującą zbiorczą określoną w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku udzielenia rabatu do całości dostaw konkretnego wyrobu bądź wyrobów pojawiających się z innymi wyrobami nieobjętymi rabatem na fakturach sprzedaży wystawionych dla kontrahenta za dany okres i w związku z tym skorygować wszystkie dostawy w ramach których dostarczone zostały te gatunki wyrobów bez podawania na tak sporządzonej korekcie (korektach) danych o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia zawartych w fakturze (fakturach) których dotyczy faktura korygująca jest nieprawidłowe,
  • czy Wnioskodawca może skorzystać z formy faktury korygującej zbiorczej określonej w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, jeżeli udzielił rabatu na wszystkie dostawy konkretnego wyrobu bądź wyrobów do kontrahenta w ramach danego okresu, nawet jeżeli ten asortyment wyrobów nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres jest nieprawidłowe,
  • czy Wnioskodawca może skorzystać z faktury korygującej zbiorczej z ww. § 13 ust. 2a i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku gdy zastosowane zostały różne stawki rabatów dla poszczególnych grup asortymentów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur korygujących zbiorczych określonych w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem wyrobów własnych - piwa, a także dokonuje sprzedaży wyrobów własnych oraz wyrobów obcych - piwa, wina, wódek oraz soków poprzez własną sieć sprzedaży. Sprzedaż powyższych wyrobów kontrahentom dokonywana jest z różną częstotliwością w zależności od skali współpracy z klientem i aktualnego zapotrzebowania na wyroby zgłoszonego przez klienta. Zdarza się, że sprzedaż do kontrahenta dokonywana jest nawet kilkadziesiąt razy w danym okresie (miesiącu). Wspomniana wyżej specyfika procesu sprzedażowego i niepowtarzalność (nie identyczność) składanych przez klientów zamówień, powoduje że bardzo często do danego kontrahenta przekazywane są w ramach poszczególnych dostaw w tym samym okresie (miesiącu) różne asortymenty wyrobów np. różne gatunki piw czy wódek, to znaczy konkretny rodzaj asortymentu może pojawić się na wszystkich bądź kilku dostawach, ale w ramach tych samych dostaw są dostarczane różne grupy i rodzaje wyrobów. W celu uatrakcyjnienia sprzedaży wyrobów Wnioskodawca stosuje różnego rodzaju cenowe propozycje polepszenia oferty w tym udziela rabatów w rozumieniu art. 29 ustawy VAT oraz § 13 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Stosowanie rabatów odbywa się poprzez wystawienie faktury korygującej, w której obniża się cenę jednostkową netto wyrobów, a także zmniejsza się wartość netto, podatku VAT a co za tym idzie wartość brutto z pierwotnych faktur/faktury. Korekta ta dokonywana jest zgodnie z przepisami § 13 ust. 2 rozporządzenia, który w takiej sytuacji wymaga wystawienia faktury korygującej, która powinna zawierać, co najmniej następujące dane: 1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia; 2)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca: a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4, b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem; 3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu; 4) kwotę zmniejszenia podatku należnego. Niejednokrotnie Wnioskodawca udzielając rabatu kontrahentowi nie obejmuje rabatem całości dostaw dokonywanych do kontrahenta. Rabatem obejmowane są w tym przypadku jedynie dostawy jednego lub kilku asortymentów wyrobów alkoholowych bądź bezalkoholowych wykazywanego na fakturach sprzedażowych, pomimo, że sprzedaż w danym okresie dla danego kontrahenta dotyczy większej ilości asortymentów wyrobów alkoholowych bądź bezalkoholowych. Wnioskodawca w zakresie jednej dostawy stosuje też różne rabaty w zależności od rodzaju wyrobu, który jest sprzedawany to znaczy rabat w innej wysokości udzielany jest dla jednego asortymentu a w innej wysokości dla innego asortymentu - w ramach tej samej dostawy. Działania Wnioskodawcy w tym zakresie muszą być bowiem ukierunkowane na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku sprzedaży piwa bądź też innych wyrobów alkoholowych i bezalkoholowych i jak najpełniej realizować potrzeby klientów. Wnioskodawca stosując wspomniany powyżej przepis § 13 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dokonuje korekt, w których zawiera powyższy zakres danych. Szczególnie uciążliwy dla Wnioskodawcy jest obowiązek zawierania w takiej fakturze korygującej referencji do faktury pierwotnej, której dotyczy korekta poprzez konieczność podawania danych z faktury pierwotnej w wystawianej fakturze korygującej. Wspomniany obowiązek powoduje, że niejednokrotnie faktury korygujące, wystawiane w referencji do kilkunastu (kilkudziesięciu) faktur sprzedażowych wystawionych w danym okresie posiadają kilkanaście stron co sprawia, że treść takiego dokumentu jest mało przejrzysta a wystawienie i praca nad taką fakturą staje się uciążliwością zarówno dla Wnioskodawcy jak i dla jego kontrahentów. Biorąc pod uwagę powyższe działania sprzedażowe Wnioskodawcy i wskazane uciążliwości Wnioskodawca rozważa korzystanie z obowiązującego od 1 stycznia 2011r. przepisu § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia i wystawianie korekt zbiorczych w określonej w tym przepisie formie - a więc bez podawania w takich korektach danych zawartych w korygowanych fakturach, dla rabatów obejmujących całość dostaw jednego lub kilku, ale nie wszystkich rodzajów asortymentów sprzedanych w danym okresie kontrahentowi bez względu na to, czy korygowane wszystkie pozycje danego asortymentu były przedmiotem sprzedaży przy każdej dostawie w ramach okresu. Wnioskodawca rozważa również skorzystanie z przepisu § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia, i wystawianie korekt zbiorczych bez referencji do danych zawartych w fakturach korygowanych, w sytuacji, gdy udzieli kontrahentom w danym okresie kilku rodzajów rabatów dla wszystkich dostaw kilku różnych rodzajów wyrobów (asortymentów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca może wystawić fakturę korygującą zbiorczą określoną w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku udzielenia rabatu do całości dostaw konkretnego wyrobu bądź wyrobów pojawiających się z innymi wyrobami nieobjętymi rabatem na fakturach sprzedaży wystawionych dla kontrahenta za dany okres i w związku z tym skorygować wszystkie dostawy w ramach których dostarczone zostały te gatunki wyrobów bez podawania na tak sporządzonej korekcie (korektach) danych o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia zawartych w fakturze (fakturach ) których dotyczy faktura korygująca...

Czy Wnioskodawca może skorzystać z formy faktury korygującej zbiorczej określonej w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, jeżeli udzielił rabatu na wszystkie dostawy konkretnego wyrobu bądź wyrobów do kontrahenta w ramach danego okresu, nawet jeżeli ten asortyment wyrobów nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres...

Czy Wnioskodawca może skorzystać z faktury korygującej zbiorczej z ww. § 13 ust. 2a i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku gdy zastosowane zostały różne stawki rabatów dla poszczególnych grup asortymentów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Cytowany powyżej przepis § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia obowiązujący od 1 stycznia 2011r. uprawnia do zastosowania uproszczonej formy faktury korygującej - faktury korygującej zbiorczej bez konieczności podawania danych zawartych w fakturach korygowanych w sytuacji, gdy podatnik koryguje całość dostaw jednego bądź kilku asortymentów wyrobów sprzedanych kontrahentowi w danym okresie. W działalności sprzedażowej Wnioskodawcy a także ogólnie w działalności sprzedażowej na rynku rzadko zdarza się, że faktura obejmuje jedną pozycję towarową rozumianą jako jeden rodzaj asortymentu. Najczęściej spotykaną i praktykowaną formą sprzedaży jest sprzedaż kilku gatunków wyrobu mającą odzwierciedlenie w występowaniu kilku pozycji asortymentowych na fakturze sprzedaży. W sytuacji, gdy Wnioskodawca udziela rabatu, nie zawsze koryguje sprzedaż wszystkich asortymentów wydanych klientowi, najczęściej bowiem koryguje sprzedaż jednego bądź kilku asortymentów wyrobów dostarczanych w ramach okresu sprzedażowego do kontrahenta. Wnioskodawca uważa, że w takiej sytuacji przysługuje mu możliwość skorzystania z możliwości wystawienia faktury korygującej zbiorczej bez podawania danych zawartych w fakturach korygowanych na zasadach określonych w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. Przepis rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług pozwala na możliwość wystawienia faktury korygującej zbiorczej, bez podawania danych referencyjnych do korygowanych faktur, jeżeli skorygowane były wszystkie dostawy do jednego kontrahenta w ramach okresu. Zdaniem Wnioskodawcy powyższy zapis należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli dostarcza w ramach dostaw jakiś asortyment lub kilka asortymentów to może skorzystać z faktury korygującej zbiorczej sporządzanej w uproszczonej formie określonej w § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia nawet jeżeli te asortymenty nie stanowią całości towarów przekazanych do klienta w danym okresie o ile skoryguje całość sprzedaży danego wyrobu bądź wyrobów za dany okres rozliczeniowy skierowanego do klienta.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że celem wprowadzenia powyższego przepisu było uproszczenie i umożliwienie skorzystania z przepisu jak największej ilości podatnikom. W rzeczywistości sprzedażowej rzadko zdarza się sytuacja, aby rabatem obejmowana była całość sprzedawanych do kontrahenta w okresie wyrobów.

Rabat bardzo często obejmuje natomiast wszystkie dostawy danego wyrobu wykonane w danym okresie rozliczeniowym. Powyższe działanie jest praktykowane na rynku w celu jak największego uelastycznienia procesu sprzedażowego i dostosowania go do potrzeb klienta. Zdaniem Wnioskodawcy mało zasadne byłoby stosowanie rabatu na wszystkie sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby, gdyż działanie takie pozbawiałoby możliwości kształtowania relacji handlowych z klientami w sposób umożliwiający jak największą konkurencyjność działania na rynku.

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy cytowany powyżej przepis § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia obowiązujący od 1 stycznia 2011r. uprawnia do zastosowania uproszczonej formy faktury korygującej - faktury zbiorczej i pozwala na nie podawanie na takim dokumencie referencji do korygowanych faktur również w sytuacji, gdy podatnik koryguje wymienioną powyżej całość dostaw jednego bądź kilku asortymentów wyrobów sprzedanych kontrahentowi w danym okresie nawet, jeśli te asortymenty nie pojawiły się na każdej fakturze wystawionej dla klienta w danym okresie. Wnioskodawca uważa, że w takiej sytuacji podatnik koryguje również wszystkie dostawy dokonywane w danym okresie. W rzeczywistości sprzedażowej rzadko spotyka się, aby dany rodzaj wyrobu znajdował się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla danego klienta w okresie rozliczeniowym. Powyższe stwierdzenie nie oznacza jednak, że w przypadku udzielenia rabatu na taki wyrób/wyroby nie można skorzystać z § 13 ust. 2a rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Rabat taki zdaniem Wnioskodawcy obejmuje bowiem wszystkie dostawy danego wyrobu wykonane w danym okresie rozliczeniowym. Powyższe działanie jest praktykowane na rynku w celu jak największego uelastycznienia procesu sprzedażowego i dostosowania go do potrzeb klienta. Zdaniem Wnioskodawcy mało zasadne byłoby stosowanie rabatu na wszystkie sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby, gdyż działanie takie pozbawiałoby możliwości kształtowania relacji handlowych z klientami w sposób umożliwiający jak największą konkurencyjność działania na rynku.

Ad. 3. Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest również skorzystanie przez Wnioskodawcę z faktury korygującej zbiorczej określonej w § 13 ust. 2a rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, poprzez nie zawieranie w fakturze korygującej zbiorczej danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, w przypadku, gdy koryguje kilka różnych pozycji asortymentowych objętych różnymi stawkami rabatu, o ile korekta dotyczy wszystkich dostaw do klienta, w których znajduje się dany wyrób. Wnioskodawca uważa bowiem, że zapis: podatnik udziela rabatu w stosunku do wszystkich dostaw należy rozumieć w ten sposób, że możliwe jest udzielenie kilku rabatów na zasadach określonych w § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia, polegające na wystawieniu faktury korygującej zbiorczej bez podawania danych zawartych na fakturze korygującej, o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, jeżeli korektą objęta jest cała sprzedaż danych asortymentów wyrobów w ramach danego okresu. Wnioskodawca podkreśla bowiem, że normalną i najczęściej spotykaną sytuacją na rynku sprzedaży jest stosowanie rabatów w różnej wysokości dla kontrahenta w jednym okresie w zależności od zakresu współpracy z klientem i specyfiki rynku oraz rodzaju wyrobu i jego ilości. Wnioskodawca uważa więc, że i w tym przypadku może skorzystać z § 13 ust. 2a rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług i na dokumencie korygującym poprzednią sprzedaż wykazać zastosowane rabaty bez podawania w zbiorczym zestawieniu danych referencyjnych zawartych w korygowanych dokumentach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie stwierdzenia:

  • czy Wnioskodawca może wystawić fakturę korygującą zbiorczą określoną w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku udzielenia rabatu do całości dostaw konkretnego wyrobu bądź wyrobów pojawiających się z innymi wyrobami nieobjętymi rabatem na fakturach sprzedaży wystawionych dla kontrahenta za dany okres i w związku z tym skorygować wszystkie dostawy w ramach których dostarczone zostały te gatunki wyrobów bez podawania na tak sporządzonej korekcie (korektach) danych o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia zawartych w fakturze (fakturach ) których dotyczy faktura korygująca - za nieprawidłowe,
  • czy Wnioskodawca może skorzystać z formy faktury korygującej zbiorczej określonej w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, jeżeli udzielił rabatu na wszystkie dostawy konkretnego wyrobu bądź wyrobów do kontrahenta w ramach danego okresu, nawet jeżeli ten asortyment wyrobów nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres - za nieprawidłowe,
  • czy Wnioskodawca może skorzystać z faktury korygującej zbiorczej z ww. § 13 ust. 2a i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku gdy zastosowane zostały różne stawki rabatów dla poszczególnych grup asortymentów - za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie wskazanych we wniosku kwestii dotyczących możliwości dokonania korekty w formie przewidzianej w § 13 ust. 2a obowiązującego od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) oraz w § 13 ust. 3 obowiązującego od 1 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w całym zakresie wskazanym we wniosku udzielono w jednej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących oraz zasady ich rozliczania, regulowało w okresie od 1 stycznia 2011r. do 31 marca 2011r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do zapisu § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca w myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. - powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Regulacja § 13 ust. 2a, która została wprowadzona od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010r. nr 255, poz. 1713), przewiduje możliwości wystawiania zbiorczej faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych, jaki taka faktura powinna zawierać. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 2b ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Powyższe uregulowania zostały powielone w obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług odpowiednio w § 5 ust. 1, oraz w § 13 ust. 1, 2, 3, 4 i 5.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego (§ 13 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego (§ 13 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 13 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Z powyższych uregulowań dotyczących wystawiana faktur korygujących obowiązujących od 1 stycznia 2011r. wynika, że podatnik może wystawić fakturę korygującą zawierającą co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego,

bez konieczności odniesienie jej do faktur pierwotnych, t.j. bez podania danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca obejmujących dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem.

Jednakże warunkiem dokonania korekty w formie przewidzianej w obowiązującym od 1 stycznia 2011r. § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. i w obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. jest aby korekta za dany okres z tytułu udzielenia rabatu dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że rabatem obejmowane są jedynie dostawy jednego lub kilku asortymentów wyrobów alkoholowych bądź bezalkoholowych wykazywanego na fakturach sprzedażowych, pomimo, że sprzedaż w danym okresie dla danego kontrahenta dotyczy większej ilości asortymentów wyrobów alkoholowych bądź bezalkoholowych. Wnioskodawca w zakresie jednej dostawy stosuje też różne rabaty w zależności od rodzaju wyrobu, który jest sprzedawany to znaczy rabat w innej wysokości udzielany jest dla jednego asortymentu a w innej wysokości dla innego asortymentu - w ramach tej samej dostawy. Działania Wnioskodawcy w tym zakresie muszą być, bowiem ukierunkowane na dynamicznie zmieniającą się sytuację na rynku sprzedaży piwa bądź też innych wyrobów alkoholowych i bezalkoholowych i jak najpełniej realizować potrzeby klientów.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy może wystawić fakturę korygującą zbiorczą określoną w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku udzielenia rabatu do całości dostaw konkretnego wyrobu bądź wyrobów pojawiających się z innymi wyrobami nieobjętymi rabatem na fakturach sprzedaży wystawionych dla kontrahenta za dany okres i w związku z tym skorygować wszystkie dostawy w ramach których dostarczone zostały te gatunki wyrobów bez podawania na tak sporządzonej korekcie (korektach) danych o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia zawartych w fakturze (fakturach) których dotyczy faktura korygująca.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca udzieli rabatu do całości dostaw konkretnego wyrobu bądź wyrobów pojawiających się z innymi wyrobami nieobjętymi rabatem na fakturach sprzedaży wystawionych dla kontrahenta za dany okres, nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące dokonanie korekty w formie przewidzianej w obowiązującym od 1 stycznia 2011r. § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. i w obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

W przedmiotowej sytuacji korekta z tytułu udzielenia rabatu nie będzie bowiem dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że jeżeli dostarcza w ramach dostaw jakiś asortyment lub kilka asortymentów to może skorzystać z faktury korygującej zbiorczej sporządzanej w uproszczonej formie określonej w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. nawet jeżeli te asortymenty nie stanowią całości towarów przekazanych do klienta w danym okresie o ile skoryguje całość sprzedaży danego wyrobu bądź wyrobów za dany okres rozliczeniowy skierowanego do klienta należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie Wnioskodawca w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego ma wątpliwości czy może skorzystać z formy faktury korygującej zbiorczej określonej w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, jeżeli udzielił rabatu na wszystkie dostawy konkretnego wyrobu bądź wyrobów do kontrahenta w ramach danego okresu, nawet jeżeli ten asortyment wyrobów nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres.

Odnosząc się z kolei do przedmiotowej kwestii stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca udziela rabatu na wszystkie dostawy konkretnego wyrobu bądź wyrobów do kontrahenta w ramach danego okresu, nawet jeżeli ten asortyment wyrobów nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres, również w tym przypadku nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące dokonanie korekty w formie przewidzianej w obowiązującym od 1 stycznia 2011r. § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. i w obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

W przedmiotowej sytuacji korekta z tytułu udzielenia rabatu, skoro jak stwierdza Wnioskodawca korekta ta dotyczy asortymentu wyrobów, który nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres, nie będzie również dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że przepis § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia obowiązujący od 1 stycznia 2011r. uprawnia do zastosowania uproszczonej formy faktury korygującej - faktury zbiorczej i pozwala na nie podawanie na takim dokumencie referencji do korygowanych faktur również w sytuacji, gdy podatnik koryguje wymienioną powyżej całość dostaw jednego bądź kilku asortymentów wyrobów sprzedanych kontrahentowi w danym okresie nawet, jeśli te asortymenty nie pojawiły się na każdej fakturze wystawionej dla klienta w danym okresie, należało również uznać za nieprawidłowe.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów własnych - piwa, a także dokonuje sprzedaży wyrobów własnych oraz wyrobów obcych - piwa, wina, wódek oraz soków poprzez własną sieć sprzedaży. Wspomniana wyżej specyfika procesu sprzedażowego i niepowtarzalność (nie identyczność) składanych przez klientów zamówień, powoduje że bardzo często do danego kontrahenta przekazywane są w ramach poszczególnych dostaw w tym samym okresie (miesiącu) różne asortymenty wyrobów np. różne gatunki piw czy wódek, to znaczy konkretny rodzaj asortymentu może pojawić się na wszystkich bądź kilku dostawach, ale w ramach tych samych dostaw są dostarczane różne grupy i rodzaje wyrobów. Niejednokrotnie Wnioskodawca udzielając rabatu kontrahentowi nie obejmuje rabatem całości dostaw dokonywanych do kontrahenta. Rabatem obejmowane są w tym przypadku jedynie dostawy jednego lub kilku asortymentów wyrobów alkoholowych bądź bezalkoholowych wykazywanego na fakturach sprzedażowych, pomimo, że sprzedaż w danym okresie dla danego kontrahenta dotyczy większej ilości asortymentów wyrobów alkoholowych bądź bezalkoholowych. Wnioskodawca w zakresie jednej dostawy stosuje też różne rabaty w zależności od rodzaju wyrobu, który jest sprzedawany to znaczy rabat w innej wysokości udzielany jest dla jednego asortymentu a w innej wysokości dla innego asortymentu - w ramach tej samej dostawy. Wnioskodawca rozważa skorzystanie z przepisu § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia, i wystawianie korekt zbiorczych bez referencji do danych zawartych w fakturach korygowanych, w sytuacji, gdy udzieli kontrahentom w danym okresie kilku rodzajów rabatów dla wszystkich dostaw kilku różnych rodzajów wyrobów (asortymentów).

W świetle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma wątpliwości czy może skorzystać z faktury korygującej zbiorczej z § 13 ust. 2a i nie podawać na tak sporządzonym dokumencie danych referencyjnych z korygowanej faktury (faktur), o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w przypadku gdy zastosowane zostały różne stawki rabatów dla poszczególnych grup asortymentów.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że również w sytuacji gdy Wnioskodawca udzieli różnych rabatów (różne stawki rabatów) dla poszczególnych grup asortymentów, jeżeli korektą objęta jest cała sprzedaż danych asortymentów wyrobów w ramach danego okresu, ale jak wynika z wniosku, dostawą dla danego kontrahenta w korygowanym okresie objęte były również inne rodzaje wyrobów, poza asortymentem rabatowanym, nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące dokonanie korekty w formie przewidzianej w obowiązującym od 1 stycznia 2011r. § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. i w obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

W przedmiotowej sytuacji korekta z tytułu udzielenia rabatów dla poszczególnych grup asortymentowych nie będzie bowiem dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że możliwe jest skorzystanie przez Wnioskodawcę z faktury korygującej zbiorczej określonej w § 13 ust. 2a rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, poprzez nie zawieranie w fakturze korygującej zbiorczej danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, w przypadku, gdy koryguje kilka różnych pozycji asortymentowych objętych różnymi stawkami rabatu, jeżeli korektą objęta jest cała sprzedaż danych asortymentów wyrobów, ale nie wszystkie dostawy towarów i usług dla danego kontrahenta w danym okresie, należało również uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.

Należy zauważyć należy, że niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego udzielono przyjmując okres korekty wskazany przez Wnioskodawcę oraz przyjmując, za Wnioskodawcą, że w okresie tym korekta odpowiednio: nie dotyczy całości towarów przekazanych do klienta w danym okresie, dotyczy asortymentu wyrobów, który nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres, dotyczy przypadku gdy zastosowane zostały różne stawki rabatów dla poszczególnych grup asortymentów.

Ustawodawca w powołanych przepisach nie wskazał wprost za jaki okres może być wystawiona faktura krygująca o której mowa w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. oraz w § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

Wnioskodawca dokonując w związku z udzielonym rabatem, korekty obrotu poprzez wystawienie faktury korygującej zbiorczej, o której mowa w § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. oraz w § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. może przyjąć dowolny okres za który dokona tej korekty, w tym okres w którym spełnione zostaną przesłanki określone w tych przepisach, t.j. podatnik udzieli rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach