z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnoś... - Interpretacja - IBPP3/443-462/12/MN

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2012, sygn. IBPP3/443-462/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z dnia 3 lipca 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012r. (data wpływu 14 maja 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 14 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 14 czerwca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 11 czerwca 2012r.):

Gmina realizuje inwestycję współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego xxx. Gmina zamierza złożyć wniosek o dokonanie płatności dotacji wskazując, że podatek VAT, który zapłaci z tytułu wykonania inwestycji jest kosztem kwalifikowanym, a zatem podlegającym refundacji. Wybudowany w ramach przedmiotowej inwestycji obiekt (strefa aktywności fizycznej/obsługi ruchu turystycznego) nie zostanie przez Gminę sprzedany, wydzierżawiony ani w żaden inny sposób udostępniony w celach komercyjnych innym podmiotom. Będzie on przez Gminę udostępniony mieszkańcom Gminy na cele związane z aktywnym uprawianiem sportu i rekreacji, propagowania kultury oraz wykorzystywane na potrzeby obsługi ruchu turystycznego, koncentrującego się w U. Korzystanie z niego przez Beneficjentów Pośrednich projektu nie będzie uwarunkowane ponoszeniem przez nich jakichkolwiek opłat. Koszty utrzymania i funkcjonowania majątku, powstałego w ramach przedsięwzięcia, po okresie 5 lat od jego wdrożenia, pokrywane będą ze środków Gminy.

Zakres rzeczowy przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje wykonanie w obrębie obszaru projektem następujących elementów:

  1. Budynek obsługi turystycznej.
  2. Zbiornik wody z wydzieloną częścią dla dzieci i częścią głęboką.
  3. Ujęcie wody do zbiornika.
  4. Plaża przy zbiorniku wodnym.
  5. Park linowy.
  6. Betonowe ścianki wspinaczkowe.
  7. Park linowy dla dzieci.
  8. Boiska do gry w boules (tzw. bulodromy).
  9. Ścieżka zdrowia.
  10. Plac zabaw dla dzieci.
  11. Miejsca do rodzinnych pikników.
  12. Punkt dydaktyczny.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w okresie programowania 2007-2013 zapłacony VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wówczas, gdy beneficjent nie ma prawnych możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym proszą o wydanie interpretacji czy Gmina ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku od realizacji inwestycji pod nazwą xxx.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług, a faktury VAT związane z realizacją projektu zostaną wystawione są na Wnioskodawcę.

Efekty projektu a tym samym towary i usługi zakupione w związku z jego realizacją nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od opisanej wyżej inwestycji...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 11 czerwca 2012r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję pn. xxx.

Wybudowany w ramach przedmiotowej inwestycji obiekt (strefa aktywności fizycznej/obsługi ruchu turystycznego) nie zostanie przez Gminę sprzedany, wydzierżawiony ani w żaden inny sposób udostępniony w celach komercyjnych innym podmiotom. Będzie on przez Gminę udostępniony mieszkańcom Gminy na cele związane z aktywnym uprawianiem sportu i rekreacji, propagowania kultury oraz wykorzystywane na potrzeby obsługi ruchu turystycznego, koncentrującego się w U. Korzystanie z niego przez Beneficjentów Pośrednich projektu nie będzie uwarunkowane ponoszeniem przez nich jakichkolwiek opłat.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług, a faktury VAT związane z realizacją projektu zostaną wystawione są na Wnioskodawcę.

Efekty projektu a tym samym towary i usługi zakupione w związku z jego realizacją nie będą wykorzy

stywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w odniesieniu do wydatków które będą ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizowanym projektem, związek taki nie będzie występował.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny (co jednoznacznie wskazał Wnioskodawca), a więc nie występuje sytuacja uprawniająca o odliczenia podatku naliczonego.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług, które będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. xxx, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach