możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie drogi wraz z kanalizacją deszczową i kanalizacja sanitarna o... - Interpretacja - IBPP3/443-381/12/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.07.2012, sygn. IBPP3/443-381/12/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie drogi wraz z kanalizacją deszczową i kanalizacja sanitarna oraz wodociągiem

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 maja 2012r. (data wpływu 1 czerwca 2012r.) oraz z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 30 maja 2012r. oraz z dnia 27 czerwca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach 2008-2009 Gmina realizowała inwestycję o nazwie .

W ramach prowadzonej inwestycji Gmina poniosła następujące koszty:

  • wykonanie projektów budowlanych,
  • wykonanie robót drogowych z miejscami postojowymi, poprzedzone wykonaniem kolidujących z budową robót związanych z przekładkami rurociągów gazowych, kabli i linii elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych,
  • wykonanie kanalizacji sanitarnej i deszczowej z przykanalikami,
  • wykonanie robót wodociągowych,
  • koszt inspektora nadzoru i promocji projektu. Wszystkie koszty związane z ww. inwestycją Gmina poniosła ze środków własnych. Środki te podlegają refundacji w ramach RPO W na lata 2007-2013.

W 2011r. Gmina wydzierżawiła Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. wybudowany wodociąg i sieć kanalizacji sanitarnej i z tego tytułu uzyskuje przychody opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

Wybudowana droga z miejscami postojowymi jest własnością Gminy. Miejsca postojowe udostępnione są użytkownikom drogi nieodpłatnie. Droga nie generuje dla Gminy żadnego dochodu. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 30 maja 2012r. kanalizacja deszczowa jest własnością Gminy. Kanalizacja ta nie generuje dla Gminy żadnych dochodów. Gmina nie pobiera opłat za odprowadzanie wód deszczowych.

Ponadto w piśmie z dnia 27 czerwca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że w okresie od dnia 30 grudnia 2009r., tj. od zakończenia realizacji inwestycji dot. budowy wodociągu i kanalizacji sanitarnej, do dnia 15 listopada 2011r., tj. do momentu wydzierżawienia wodociągu i kanalizacji sanitarnej Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji sp. z o. o., Gmina nie zawierała żadnych umów na przekazanie do użytkowania wybudowanych z własnych środków wyżej wymienionych instalacji. Gmina do dnia 15 listopada 2011r. nie dokonywała we własnym imieniu sprzedaży usług i nie osiągała żadnych przychodów związanych z wybudowanym wodociągiem i kanalizacją sanitarną. Wodociąg i kanalizacja sanitarna były budowane z zamiarem wykorzystania ich do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu (oddania w nieodpłatne użyczenie do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o.). Po zrealizowaniu inwestycji postanowiono ją wydzierżawić (zmiana przeznaczenia kanalizacji sanitarnej i wodociągu nastąpiła 15 listopada 2011r., tzn. z dniem wydzierżawienia).

Gmina nie dokonała odliczeń podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 czerwca 2012r.):
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 czerwca 2012r.):

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w części dotyczącej budowy drogi i budowy kanalizacji deszczowej.

Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w części dotyczącej budowy wodociągu i kanalizacji sanitarnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w latach 2008-2009 realizowała inwestycje pn. .

W 2011r. Gmina wydzierżawiła Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. wybudowany wodociąg i sieć kanalizacji sanitarnej i z tego tytułu uzyskuje przychody opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%. W okresie od zakończenia realizacji inwestycji dot. budowy wodociągu i kanalizacji sanitarnej do momentu wydzierżawienia wodociągu i kanalizacji sanitarnej Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji sp. z o. o., Gmina nie zawierała żadnych umów na przekazanie do użytkowania wybudowanych z własnych środków wyżej wymienionych instalacji. Gmina do momentu wydzierżawienia nie dokonywała we własnym imieniu sprzedaży usług i nie osiągała żadnych przychodów związanych z wybudowanym wodociągiem i kanalizacją sanitarną. Wodociąg i kanalizacja sanitarna były budowane z zamiarem wykorzystania ich do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu (oddania w nieodpłatne użyczenie do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o.). Po zrealizowaniu inwestycji postanowiono ją wydzierżawić (zmiana przeznaczenia kanalizacji sanitarnej i wodociągu nastąpiła z dniem wydzierżawienia).

Wybudowana droga z miejscami postojowymi jest własnością Gminy. Miejsca postojowe udostępnione są użytkownikom drogi nieodpłatnie. Droga nie generuje dla Gminy żadnego dochodu.

Kanalizacja deszczowa jest własnością Gminy. Kanalizacja ta nie generuje dla Gminy żadnych dochodów. Gmina nie pobiera opłat za odprowadzanie wód deszczowych.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W celu ustalenia prawa do odliczenia podatku VAT związanego z ww. inwestycją konieczne jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do budowy drogi i sieci deszczowej oraz do budowy wodociągu i sieci kanalizacyjnej.

Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że wybudowana droga i kanalizacja deszczowa nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż miejsca postojowe udostępnione są użytkownikom drogi nieodpłatnie, droga nie generuje dla Gminy żadnego dochodu. Natomiast kanalizacja deszczowa nie generuje dla Gminy żadnych dochodów, Gmina nie pobiera opłat za odprowadzanie wód deszczowych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w części dotyczącej budowy drogi i kanalizacji deszczowej brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją inwestycji w części dotyczącej budowy drogi. Wnioskodawca nie ma także prawa do odliczenia podatku od towarów w części inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej.

Z treści wniosku wynika także, że powstała sieć kanalizacyjna oraz wodociąg są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, że 15 listopada 2011r. wydzierżawił Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. wybudowany wodociąg i sieć kanalizacji sanitarnej i z tego tytułu uzyskuje przychody opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

W początkowych założeniach kanalizacja sanitarna i wodociąg pierwotnie miały być przekazane nieodpłatnie w użyczenie na rzecz Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące realizacji inwestycji.

Wskazano również, że do dnia 15 listopada 2011r. Gmina nie zawierała żadnych umów ani nie dokonywała we własnym imieniu sprzedaży usług i nie osiągała żadnych przychodów związanych z wybudowanym wodociągiem i kanalizacją.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego postały wątpliwości Wnioskodawcy co do prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wybudowanym wodociągiem i kanalizacją sanitarną.

Rozpatrując to zagadnienie w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż z przywołanego powyżej unormowania art. 86 ust. 1 ustawy wynika generalna zasada, w myśl, której prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czyli inaczej mówiąc odliczenie podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym przez czynności opodatkowane należy rozumieć takie czynności, które faktycznie zostały (lub też zostaną w przyszłości) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane, bowiem wykonane zostały przez podatnika zwolnionego lub przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w takim charakterze.

Reasumując aby podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą w sposób bezsporny być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych implikujących po stronie podatnika podatek należny. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo występują w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Stosowanie do treści tego przepisu, dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez umowę dzierżawy, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 693 - 709), wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Umowa dzierżawy nie przenosi własności rzeczy.

Z powyższej definicji wynika, iż umowa dzierżawy ma charakter odpłatny, a czynsz stanowi obligatoryjny element stosunku zobowiązaniowego.

Dzierżawa sieci stanowi zatem świadczenie usług i czynność ta, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy jednoznacznie wskazał na to, iż z tego tytułu uzyskuje przychody opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

Wobec powyższego ponad wszelką wątpliwość z chwilą zawarcia umowy dzierżawy Wnioskodawca, co do zasady, nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów lub usług, bowiem bezsprzecznie powstałe w efekcie zrealizowanej w latach 2008-2009 inwestycji wodociąg i kanalizacja sanitarna od dnia zawarcia umowy dzierżawy służą do wykonywania czynności opodatkowanych, które generują podatek należy.

W tym miejscu tut. Organ pragnie wskazać, iż w ścisłej zależności z uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, pozostają regulacje zawarte w art. 91 ustawy o VAT, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sytuacji nastąpi zmiana przeznaczenia przedmiotowych środków trwałych z pierwotnego przeznaczenia ich do wykonywania czynności niepodlegajacych opodatkowaniu (nieodpłatne użyczenie) na ostateczne wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych (umowa dzierżawy).

Wobec powyższego Wnioskodawca chcąc zrealizować przysługujące mu uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego musi uwzględnić uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy o VAT, które znajdują zastosowanie w przypadku zmiany przeznaczenia powstałego w ramach realizacji projektu mienia. Należy zwłaszcza mieć na uwadze unormowania art. 91 ust. 7 7d ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w ww. kwestii, w myśl którego Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w części dotyczącej budowy wodociągu i kanalizacji sanitarnej należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach