Wnioskiem złożonym w dniu 24.02.2006 r. (uzupełnionym w dniu 15.05.2006 r.) Stowarzyszenie wystąpiło - w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa -... - Interpretacja - I USB III/436/23/2006/br

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. I USB III/436/23/2006/br, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
    Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, działając na podstawie:
  • art. 14 a § 1 i § 4, art. 217 § 1 oraz art. 87 § 1 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, ust. 3, art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 96 ust. 3, art. 99 ust. 7, art. 106 ust. 1,art. 113 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku,wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798)
  • uznaje za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2006 r. (data złożenia 24.02.2006 r.) dotyczące:
  • zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług, świadczonych przez Stowarzyszenie usług pobytu pensjonariuszy w Domu stałego pobytu, sklasyfikowanych przez Stronę do grupowania PKWiU 91,
  • braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT - R z tytułu świadczenia ww. usług,
  • braku obowiązku składania comiesięcznych deklaracji VAT - 7 w związku z ww. usługami,
  • dokumentowania ww. czynności rachunkami.

Wnioskiem złożonym w dniu 24.02.2006 r. (uzupełnionym w dniu 15.05.2006 r.) Stowarzyszenie wystąpiło - w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa - o interpretację przepisów w zakresie podatku od towarów i usług .

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:

Towarzystwo Przyjaciół "Dom na Osiedlu " w oparciu o status Stowarzyszenia, prowadzi dom stałego pobytu dla młodzieży upośledzonej umysłowo .Środki na jego prowadzenie otrzymuje od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na podstawie umowy zawartej w dniu 19.12.1995 r. z Wojewódzkim Zespołem Pomocy Społecznej w Łodzi, reprezentowanym przez M.O.P.S. w Łodzi.

Do przedmiotowego wniosku zostały załączone:

  • aneks do ww.umowy sporządzony w dniu 26.04.2001 r. zwany przez Stronę umową z M.O.P.S., obejmujący całościową zmianę ww. umowy,
  • aneks do ww. umowy sporządzony w dniu 02.01.2006 r.,
  • Statut Stowarzyszenia,
  • pismo M.O.P.S. z dnia 08.02.2006 r.,
  • odpis z KRS według stanu na dzień 04.03.2005 r.

Z przedstawionego aneksu do umowy z dnia 26.04.2001 r. wynika, że Podmiotowi powierza się realizację zadań powiatu z zakresu pomocy społecznej, polegających na zapewnianiu, organizowaniu i prowadzeniu usług o określonym standardzie w domu pomocy społecznej .

Dom prowadzi działalność zapewniającą całodobową opiekę oraz zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych,edukacyjnych,społecznych i religijnych na poziomie obowiązującego standardu. Do domu kierowane są osoby na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez M.O.P.S., który również obowiązany jest do kontroli prawidłowości wykonanych zadań, w tym wydatkowanych środków finansowych.

Z ww. aneksu umowy z dnia 02.01.2006 r. wynika, że Stowarzyszenie będzie w 2006 r. otrzymywało środki finansowe dla podopiecznych, w formie dotacji z budżetu państwa, w wysokości 1330 zł na osobę.

Ze statutu wynika, że celem Placówki jest stwarzanie osobom upośledzonym umysłowo, będącym na utrzymaniu Państwa,możliwości do wszelkich form samodzielnego działania w zakresie życia codziennego jak i indywidualnej twórczości, w oparciu o program autorski " Program przystosowawczy do życia i pracy w społeczeństwie dla dzieci i młodzieży sprawnych inaczej." Cele statutowe realizowane są m.in. poprzez prowadzenie ww. Domu stałego pobytu.Ponadto statut przewiduje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie organizowanej dla mieszkańców Domu.

Stowarzyszenie oświadczyło, że utrzymuje się z otrzymywanych dotacji i darowizn.

Od lutego 2006 r. w związku z pismem z dnia 08.02.2006 r. Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Stowarzyszenie jest obowiązane do dokumentowania fakturą VAT bądź rachunkiem, usług pobytu pensjonariuszy, finansowanych przez M.O.P.S. Miesięczna kwota za pobyt pensjonariuszy otrzymana od M.O.P.S. wynosi 15.960 zł.

W związku z powyższym Stowarzyszenie zwróciło się do tut. Organu o wyjaśnienie kwestii dotyczących:

  • stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług, za pobyt pensjonariuszy w "Domu na Osiedlu",
  • obowiązku składania comiesięcznych deklaracji VAT - 7 w ramach świadczonych usług pobytu pensjonariuszy,
  • obowiązku złożenia deklaracji VAT - R na okoliczność wykonywanych ww. czynności,
  • dokumentowania ww. usług rachunkiem bądź fakturą VAT.

Zdaniem Podatnika usługa pobytu pensjonariuszy jest zwolniona od podatku od towarów i usług, gdyż posiada symbol PKWiU - 91, który został wymieniony w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, nawet po przekroczeniu kwoty wolnej od podatku, tj. 10.000 EUR, Strona będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.Ponadto nie będzie obowiązana do składania deklaracji VAT - 7, rejestracji w podatku VAT na deklaracji VAT - R natomiast sprzedaż zwolnioną winna dokumentować rachunkiem.

Stanowisko tut. Organu:

Podstawą prawną działalności stowarzyszeń jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). W myśl art. 2 tej ustawy stowarzyszenie jest dobrowolnym samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych, które opiera swoją działalność na pracy jego członków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje założenia statutowe poprzez prowadzenie domu stałego pobytu dla osób upośledzonych umysłowo. Jest finansowane z dotacji budżetowych i darowizn. Posiada osobowość prawną, zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Nie jest organizacją pożytku publicznego.Wykonywane usługi Strona klasyfikuje pod symbolem wg PKWiU - 91.

W formularzu NIP - 2 złożonym w tut. Organie w dniu 22.11.2004 r. Stowarzyszenie podało, że wykonuje czynności sklasyfikowane wg PKD 91.33 - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowanych.

W ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. kryterium decydującym o uznaniu podmiotu (osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej oraz osoby fizycznej) za podatnika podatku od towarów i usług, jest samodzielne wykonywanie działalności gospodarczej bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1).

Za działalność gospodarczą w rozumieniu ww. ustawy - zgodnie z art. 15 ust.2 - uważa się wszelką działalność producentów,handlowców lub usługodawców (... ) również wówczas,gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.Zatem stowarzyszenie (osoba prawna) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w przypadku gdy prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 powołanej ustawy i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku (zwolnienie przedmiotowe) - usługi wymienione w poz. 10 załącznika Nr 4 do ustawy, tj. świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe) zaliczane do grupowania o symbolu PKWiU 91

W związku z tym, działalność organizacji członkowskiej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że:

  • usługi te mieszczą się w zakresie działalności statutowej jednostki z zachowaniem warunków wymaganych przepisami powołanej ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach,
  • czynności polegające na świadczeniu usług, zaliczone są do grupowania - 91 wg PKWiU - klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) - obowiązującym dla celów podatkowych.

Oznacza to, że usługi świadczone przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia, gdy są sklasyfikowane w grupie PKWiU 91 i stanowią działalność statutową.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie poprzez prowadzenie domu pomocy społecznej realizuje swój program statutowy oraz klasyfikuje wykonywane czynności statutowe pod symbolem 91 wg PKWiU.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Podatnik nie przedstawił opinii, dotyczącej klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dokonanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi ul. Suwalska 29.

Strona sama dokonała takiej klasyfikacji podając, że świadczone usługi, polegające na prowadzeniu domu pobytu stałego dla osób upośledzonych umysłowo, posiadają symbol klasyfikacji wg PKWiU - 91.Organ podatkowy nie jest uprawniony do weryfikacji przedstawionej klasyfikacji. Prawidłowa klasyfikacja do danego grupowania wg PKWiU, bezpośrednio jest związana, z określeniem prawidłowej stawki podatku VAT .

W związku z tym, jeśli przedmiotowe usługi mieszczą się (wg PKWiU) w grupowaniu o symbolu 91 - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy - korzystają z przedmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług tj. kwoty stanowiącej równowartość 10.000 euro, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.

Podmioty wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, korzystają z przedmiotowego zwolnienia bez względu na wartość osiągniętej sprzedaży.

W świetle regulacji zawartej w art. 96 ust. 3 ustawy podatnicy, wykonujący czynności wyłącznie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, nie są obowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy.

Podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego w podatku od towarów i usług nie jest również obowiązany do składania deklaracji VAT -7 stosownie do art. 99 ust. 7 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT oraz § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku,wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, faktury VAT mają obowiązek wystawiać, podatnicy zarejestrowani " jako podatnicy VAT czynni".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że czynności statutowe wykonywane przez Stowarzyszenie są zwolnione, w związku z tym Stowarzyszenie, nie jest podmiotem uprawnionym do wystawiania faktur VAT.

Zgodnie z art. 87 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Tut. Organ uznał, po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku i stanu prawnego dotyczącego: opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonywanych czynności, rejestracji w podatku VAT, obowiązku składania deklaracji VAT -7 oraz możliwości dokumentowania sprzedaży rachunkami, że przedstawione przez Stowarzyszenie stanowisko we wniosku z dnia 20.02.2006 r. jest prawidłowe - pod warunkiem, że Stowarzyszenie prawidłowo sklasyfikowało świadczone usługi, pod właściwy symbol PKWiU, tj. 91.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty