Opodatkowanie odsetek należnych z tytułu sprzedaży nieruchomości na raty. - Interpretacja - IPPP3/443-955/11-2/KT

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.10.2011, sygn. IPPP3/443-955/11-2/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Opodatkowanie odsetek należnych z tytułu sprzedaży nieruchomości na raty.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 04.07.2011r. (data wpływu 07.07.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oprocentowania należnego z tytułu sprzedaży nieruchomości na raty

  1. w części dotyczącej opodatkowania odsetek należnych przed dokonaniem dostawy jest nieprawidłowe,
  2. w części dotyczącej opodatkowania odsetek należnych po sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.07.2011r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oprocentowania należnego z tytułu sprzedaży nieruchomości na raty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działając na podstawie przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 roku, Nr 261, poz. 2603 ze zm.), Prezydent Miasta ma możliwość sprzedaży lokali w budynkach wielomieszkaniowych na raty. Należność rozłożona na raty podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie oprocentowania redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.

Sprzedaż nieruchomości na raty oraz konieczność ich oprocentowania rodzi obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT, który jest uregulowany przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 roku Nr 54, poz. 535 ze zm.). Czynności związane z przeniesieniem własności zobowiązują do wystawienia faktury stwierdzającej dokonanie transakcji.

Procedura sprzedaży lokali na raty składa się z kilku etapów. Po przeprowadzonych rokowaniach sporządzany jest protokół, który zawiera informacje o przedmiocie rokowań, uzyskanej cenie za lokal, wysokości stawki podatku VAT obejmującej przedmiotową dostawę, dane nabywcy oraz warunki zapłaty ceny lokalu.Następnie podpisywana jest umowa zobowiązująca do wybudowania budynku oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego (tzw. umowa przedwstępna), sprzedaży lokalu i udziału w działce gruntu pomiędzy Gminą Miejską a ustalonym nabywcą.

W umowie tej zawarte są warunki spłaty należności za lokal:

  • pierwsza rata w wysokości 20% ceny lokalu oraz należny od tej kwoty podatek VAT - zapłacona do dnia zawarcia przedmiotowej umowy;
  • pozostała należność ceny lokalu wraz z należnym podatkiem VAT oraz oprocentowaniem w wysokości stopy redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski płatna w 120 ratach miesięcznych.

Po podpisaniu umowy zobowiązującej do wybudowania budynku oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego, sprzedaży lokalu i udziału w działce gruntu, nabywca wpłaca kolejne miesięczne raty składające się z kwoty netto i należnego od niej podatku VAT oraz oprocentowania w wysokości stopy redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.

Podpisanie umowy przeniesienia własności rodzi obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT, gdzie podstawą opodatkowania jest pozostała do zapłaty cena lokalu.W związku z powyższym, zgodnie z zapisem w umowie zobowiązującej przed podpisaniem umowy przeniesienia własności lokalu, nabywca ma obowiązek zapłacić cały podatek VAT należny od pozostałej do spłaty ceny lokalu.

Kolejnym etapem przeniesienia własności lokalu jest podpisanie umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży wraz z udziałem w gruncie.Następnie właściciel lokalu spłaca pozostałą należność z tytułu nabycia lokalu w ratach składających się z kwoty netto i oprocentowania w wysokości stopy redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy oprocentowanie pobierane przy sprzedaży nieruchomości na raty powinno być traktowane jako część składowa obrotu wynikającego ze sprzedaży lokalu i podlegać opodatkowaniu stawką VAT taką, jaką objęta jest sprzedaż lokalu, czy jako usługa pośrednictwa finansowego objęte zwolnieniem z podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 roku Nr 54, poz. 535 ze zm.), sprzedaż towarów (w tym przypadku lokalu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia licząc od dnia wydania bądź w sytuacji, gdy przed wydaniem towaru otrzymano część należności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota ta obejmuje całość świadczenia należnego nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych.

W przypadku sprzedaży lokali na raty obowiązek podatkowy powstaje w momencie wpłaty 20% ceny lokalu, wpłat rat (składających się z części netto, podatku VAT i oprocentowania) przed wydaniem towaru, sprzedaży lokalu oraz wpłat oprocentowania.

Prezydent Miasta stoi na stanowisku, że oprocentowanie płacone z tytułu rozłożenia płatności na raty nie jest wliczane do podstawy opodatkowania. Jest odrębnie wykazywane w fakturze z zastosowaniem zwolnienia z podatku VAT jako świadczenie usługi pośrednictwa finansowego.

Podobne stanowisko wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie znak PP3-8222-984/96 z dnia 17 czerwca 1996 roku oraz A. Bartosiewicz, R. Kubacki w pozycji VAT. Komentarz Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009.Również Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał w orzeczeniu w sprawie C-281/91 (Muysen De Winters Bouwn-en Aanneningsbedriff BV v. Staaatssecretaris van Financien), że w przypadku, gdy podatnik odracza swojemu klientowi termin płatności w zamian za odsetki, można go traktować jako podmiot udzielający kredytu, a więc czynności zwolnionej z opodatkowania.

Wobec powyższego czynności dokonywane przy sprzedaży lokalu na raty są fakturowane w następujący sposób:

  1. w momencie wpłaty 20% ceny lokalu wystawiana jest faktura w wysokości wniesionej wpłaty;
  2. w sytuacji, gdy rata składa się z części netto i należnego od niej podatku VAT oraz oprocentowania w wysokości stopy redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski - wystawiane są dwie faktury: jedna z tytułu sprzedaży lokalu opiewająca na kwotę raty i należnego od niej podatku VAT, druga - z tytułu zapłaconego oprocentowania z zastosowaniem zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jako usługa pośrednictwa finansowego;
  3. po dokonaniu przeniesienia własności lokalu - wystawiana jest faktura na pozostałą do zapłaty część należnej ceny lokalu wraz z należnym podatkiem VAT;
  4. wpłacane oprocentowanie przy comiesięcznej racie fakturowane jest każdorazowo jako usługa finansowa w momencie zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania odsetek dotyczących rat zapłaconych przed dokonaniem dostawy - oraz
  • za prawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania odsetek dotyczących rat należnych po sprzedaży nieruchomości.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (). Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z wniosku wynika, że Gmina dokonuje sprzedaży lokali w budynkach wielomieszkaniowych na raty. Należność rozłożona na raty podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie oprocentowania redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski. Z nabywcą podpisywana jest umowa przedwstępna zobowiązująca Gminę do wybudowania budynku oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego, sprzedaży lokalu i udziału w działce gruntu. W umowie tej zawarte są warunki spłaty należności za lokal: pierwsza rata w wysokości 20% ceny lokalu oraz należny od tej kwoty podatek VAT - zapłacona do dnia zawarcia przedmiotowej umowy, pozostała należność ceny lokalu wraz z należnym podatkiem VAT oraz oprocentowaniem w wysokości stopy redyskonta weksli NBP płatna w 120 ratach miesięcznych. Po podpisaniu tej umowy nabywca wpłaca kolejne miesięczne raty składające się z kwoty netto i należnego od niej podatku VAT oraz oprocentowania w wysokości stopy redyskonta weksli NBP. Następnie następuje przeniesienie własności lokalu - podpisanie umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży wraz z udziałem w gruncie. Nabywca ma wówczas obowiązek zapłacić cały podatek VAT należny od pozostałej do zapłacenia ceny lokalu. Po dokonaniu sprzedaży nabywca spłaca pozostałą część należności za lokal w ratach składających się z kwoty netto i oprocentowania w wysokości stopy redyskonta weksli NBP.

Zgodnie ze wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-281/91, na który powołuje się Wnioskodawca, odsetki z tytułu odroczenia terminu płatności, które dotyczą okresu po sprzedaży, uznaje się za świadczenie usług pośrednictwa finansowego, objętych zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT. Z kolei w sytuacji, gdy odsetki te dotyczą odroczenia terminu płatności przed dokonaniem dostawy, to należy je zaliczyć do podstawy opodatkowania VAT z tytułu sprzedaży. Oznacza to, że wszelkie płatności związane z dostawą należne do momentu powstania obowiązku podatkowego powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania, natomiast odsetki należne za okresy po momencie powstania obowiązku podatkowego nie są kwotą należną z tytułu danej dostawy i należy je wówczas traktować jako wynagrodzenie za odrębne świadczenie.

W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z dwiema transakcjami dostawą towaru (nieruchomości) oraz usługą rozłożenia płatności na raty świadczoną po dokonaniu dostawy. Odsetki pobierane przez Gminę są ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez wpłacającego (nabywcę lokalu) w postaci rozłożenia na raty zapłaty należnej kwoty - ceny sprzedaży. Tym samym odsetki pobierane przez Gminę po podpisaniu z nabywcą umowy sprzedaży przenoszącej własność lokalu wraz z udziałem w gruncie - są wynagrodzeniem za ww. świadczenie wykonywane na rzecz nabywcy nieruchomości. W związku z powyższym należy uznać, iż w świetle regulacji zawartych w powołanym wyżej art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina dokonuje w tym przypadku odpłatnego świadczenia usług.

Natomiast odsetki należne od rat wpłaconych przez nabywcę przed dostawą lokalu, na podstawie umowy przedwstępnej, tj. przed zawarciem właściwej umowy sprzedaży przenoszącej własność lokalu wraz z udziałem w gruncie, stanowią część kwoty należnej z tytułu sprzedaży i powinny być wliczone do podstawy opodatkowania.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f. Jednocześnie, zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania stawek obniżonych lub zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast przepis art. 146a pkt 2 ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się w myśl ust. 12 wskazanego artykułu 41 - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy - jednakże przepis ten został uchylony.

Jednocześnie, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

W niniejszej sprawie czynność rozłożenia na raty kwoty należnej z tytułu sprzedaży lokalu i naliczanie odsetek z tytułu tej odroczonej płatności w przypadku rat płatnych po dokonaniu dostawy przedmiotowej nieruchomości - należy uznać za świadczenie usług przez Gminę na rzecz nabywcy nieruchomości. Wnioskodawca będzie kredytować kupującego w okresie od zawarcia umowy sprzedaży do chwili zapłaty ostatniej raty. Wynagrodzeniem z tytułu świadczenia tej usługi będą odsetki naliczane przez Gminę od rozłożonej na raty należności za lokal.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przedmiotowa czynność nosi znamiona odpłatnego świadczenia usług finansowych (udzielania kredytów), które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie zwolnienia z opodatkowania odsetek należnych z tytułu sprzedaży nieruchomości na raty jako wynagrodzenia za świadczoną usługę finansową, uznaje za prawidłowe - w części dotyczącej odsetek należnych po dokonaniu sprzedaży nieruchomości.

Natomiast, jak wskazano powyżej, odsetki należne od rat wpłaconych przed dostawą lokalu (przed zawarciem właściwej umowy sprzedaży przenoszącej własność lokalu wraz z udziałem w gruncie), stanowią część kwoty należnej za lokal i powinny być wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu przedmiotowej sprzedaży i opodatkowane taką samą stawką podatku, właściwą dla przedmiotu dostawy. W przypadku, gdy sprzedaż dotyczy lokali mieszkalnych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stawka ta wynosi 8% - zgodnie z powołanym wyżej art. 41 ust. 12 ustawy.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ podatkowy podkreśla, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga innych kwestii poruszonych we wniosku (moment powstania obowiązku podatkowego) z uwagi na to, iż nie były one przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie