Miejsce świadczenia i opodatkowania usług remontu/przebudowy statków oraz sposobu ich dokumentowania. - Interpretacja - ITPP2/443-974/11/AW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2011, sygn. ITPP2/443-974/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Miejsce świadczenia i opodatkowania usług remontu/przebudowy statków oraz sposobu ich dokumentowania.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług remontu/przebudowy statków oraz sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług remontu/przebudowy statków oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem VAT i prowadzi na terenie kraju działalność usługową w zakresie remontu, prac konserwacyjnych i przebudowy statków oraz ich części składowych. Nabywcami świadczonych usług są kontrahenci mający siedziby i stałe miejsca prowadzenia działalności na terenie państw trzecich (głównie Norwegii) będący podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. W celu dokonania remontu/przebudowy Spółka podpisuje umowy z kontrahentami (najczęściej armatorami) i sprowadza z terytorium państwa trzeciego - w ramach procedury celnej uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń celnych - statki należące do kontrahentów. Po zakończeniu usługi wystawiana jest faktura, a statek opuszcza terytorium Polski i wraca do kraju trzeciego. Dla potrzeb wykonania remontu lub przebudowy Spółka podpisuje umowy z różnymi podwykonawcami. Sama występuje głównie w roli pozyskującego kontrakt oraz koordynującego i nadzorującego całą usługę. Dokonuje również zakupów materiałów, a przy wykonywanych pracach używany jest należący do niej sprzęt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Czy do świadczonych usług należy stosować art. 28b ustawy i dana usługa powinna być fakturowana jako niepodlegająca opodatkowaniu na terytorium kraju, czy też zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy, należy zastosować opodatkowanie usługi stawką 0%...
  • Czy w przypadku, gdy usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, prawidłowe jest wystawianie faktury zgodnie z zapisami § 25 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, tj. nieokreślanie na fakturze stawki (np), kwoty podatku i kwoty należności z podatkiem...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia ich na rzecz podatnika (kontrahenci spełniają tę definicję) jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z pewnymi wyjątkami, które w tym przypadku nie mają zastosowania. Spółka wskazała, że kontrahenci posiadają siedzibę na terenie państw trzecich, a usługi świadczone są właśnie dla tej siedziby.

Jednocześnie zaznaczyła, że świadczone usługi mieszczą się w pojęciach naprawy i przerobu, określonych w art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy i spełniają również warunek zdefiniowany w art. 83 ust. 7 pkt 1, tj.

  • usługi świadczone są przez nią bezpośrednio - pomimo tego, że w celu wykonania remontu/przebudowy pozyskuje podwykonawców, to jednak koordynuje i nadzoruje wszystkie prace; dokonuje również zakupów materiałów, przy pracach wykorzystywany jest Jej sprzęt i to Ona wystawia fakturę za całą usługę kontrahentowi,
  • występuje jako podmiot sprowadzający statek z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju w celu jego naprawy/przerobu w ramach procedury celnej uszlachetniania czynnego,
  • po zakończeniu czynności statek opuszcza terytorium Unii Europejskiej i następuje zamknięcie procedury celnej.

Spółka stoi na stanowisku, że miejsce świadczenia usługi ma znaczenie pierwszorzędne i od niego należy rozpocząć analizę sposobu opodatkowania danej usługi. W związku z tym, zgodnie z art. 28b ustawy, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju i nie należy rozpatrywać zapisów art. 83 ust. 1 pkt 24 i ust. 7 ustawy. Jeśli usługa podlega opodatkowaniu w państwie trzecim, to powinna zostać rozliczona/opodatkowana w świetle tam obowiązujących przepisów, a opodatkowanie usługi stawką 0% oznaczałoby opodatkowanie jej na terytorium kraju.

W odniesieniu do pytania drugiego, zdaniem Spółki, w przypadku, gdy miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa trzeciego, fakturę należy wystawić zgodnie z zapisami § 25 ust. 2 rozporządzenia. Uważa, iż za świadczone usługi, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego, wystawia się fakturę uproszczoną bez określenia stawki, kwoty podatku i kwoty należności wraz z podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (ust. 2 ww. artykułu).

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 68, poz. 360).

Przepis § 26 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że przepisy § 5, 7-22 i 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. (ust. 2 powołanego wyżej paragrafu).

Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 (ust. 3 tegoż paragrafu).

W § 26 ust. 4 rozporządzenia podano, że w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie odwrotne obciążenie.

W świetle art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca zwane dalej informacjami podsumowującymi.

Z treści złożonego wniosku wynika, Spółka jest podatnikiem VAT i prowadzi na terenie kraju działalność usługową w zakresie remontu, prac konserwacyjnych i przebudowy statków oraz ich części składowych. Nabywcami usług są kontrahenci mający siedziby i stałe miejsca prowadzenia działalności na terenie państw trzecich (głównie Norwegii), będący podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone są dla siedzib kontrahentów na terytorium państw trzecich.

Analizując treść wniosku oraz powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż zgodnie z regulacją wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż kontrahenci będący nabywcami usług świadczonych przez Spółkę, spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania tych usług są terytoria państw trzecich, w których usługobiorcy posiadają siedziby działalności gospodarczej. Wobec powyższego świadczenie ich nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Tym samym - jak słusznie zauważyła Spółka - regulacje prawne zawarte w art. 83 ust. 1 pkt 24 oraz ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Dla udokumentowania wykonanych usług, Spółka powinna - o ile nie jest zidentyfikowana dla podatku o podobnym charakterze do podatku od wartości dodanej na terytorium państw trzecich, będących miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług - wystawić fakturę VAT, stosownie do regulacji zawartych w art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy