miejscem świadczenia usługi jest terytorium Belgii, usługa prawna świadczona na rzecz spółki belgijskiej winna być udokumentowana stosownie do art. 10... - Interpretacja - IPPP3/443-15/12-4/JF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.03.2012, sygn. IPPP3/443-15/12-4/JF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

miejscem świadczenia usługi jest terytorium Belgii, usługa prawna świadczona na rzecz spółki belgijskiej winna być udokumentowana stosownie do art. 106 ust. 2 ustawy i zawierać dane, o których mowa w § 26 ust. 1-3 rozporządzenia, w szczególności nie powinna zawierać kwoty podatku od towarów i usług ale jedno z określeń wymienionych w § 26 ust. 4 rozporządzenia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2011 r. (data wpływu 30.12.2011 r.), uzupełnionym w dniu 27.01.2012 r. (data wpływu 30.01.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17.01.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 23.01.2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi doradztwa prawnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi doradztwa prawnego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24.01.2012 r., złożonym w dniu 27.01.2012 r. (data wpływu 30.01.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 17.01.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonał usługę prawną, która dotyczyła doradztwa prawnego w zakresie postępowania karnego i prawa karnego (dalej: Usługa prawna). Usługa prawna była świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych z miejscem zamieszkania poza granicami Polski na terenie Unii Europejskiej. Osoby te są członkami zarządu w firmie z siedzibą w Belgii (dalej: Spółka belgijska) i nie są zarejestrowane jako podatnicy podatku VAT w Polsce lub w jakimkolwiek kraju UE. Zgodnie z instrukcją otrzymaną od tych osób, faktury za Usługi prawne zostały wystawione na rzecz spółki belgijskiej. Były to 3 faktury i zostały wystawione przez Wnioskodawcę w dniach 15 czerwca 2011 r., 19 sierpnia 2011 r. oraz 30 września 2011 r. Spółka belgijska jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w Belgii.Wnioskodawcę poinformowano, że Spółka belgijska objęta jest ubezpieczeniem zwrotu kosztów poniesionych na doradztwo prawne dla tych osób fizycznych, na rzecz których Wnioskodawca świadczył Usługę prawną. Wnioskodawcę poinformowano, że zwrot od ubezpieczyciela kosztu Usługi prawnej na rzecz Spółki belgijskiej nie byłby możliwy, gdyby faktura za Usługi prawne była wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych. Ponieważ, zdaniem Wnioskodawcy, zmiana podmiotu, na rzecz którego Wnioskodawca wystawia faktury za Usługi prawne nie może mieć wpływu na wysokość zobowiązań podatkowych, w ww. fakturach wystawionych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki belgijskiej zawarty został polski podatek VAT (według stawki podstawowej 23%) tak samo jak byłby on zawarty w fakturach za wykonanie Usług prawnych, które byłyby wystawione na rzecz wspomnianych osób fizycznych.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, iż podatek wynikający z ww. faktur został przez Wnioskodawcę odprowadzony na rachunek urzędu skarbowego.W dniu 11 lipca 2011 r. Spółka belgijska wystąpiła do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT wynikającego z wystawionej przez Wnioskodawcę faktury.

W związku z tym wystąpieniem Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego wystosował do Wnioskodawcy pismo, w którym wnioskował o przesłanie odpowiedzi na zadane w nim pytania dotyczące okoliczności wystawienia przez Wnioskodawcę faktury na rzecz Spółki belgijskiej.

Wnioskodawca przesłał odpowiedź na pismo Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego o następującej treści:

W związku z Państwa pismem wyjaśniam jak następuje:

  • W załączeniu przesyłam kserokopię faktury wystawionej na rzecz kontrahenta z siedzibą w Belgii;
  • W załączeniu przesyłam kopię rejestru sprzedaży VA T dotyczącego faktury .
  • Przedmiotowa usługa dotyczyła doradztwa prawnego w zakresie postępowania i prawa karnego była świadczona na rzecz osób fizycznych z miejscem zamieszkania poza granicami Polski (na teranie UE), które nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT w Polsce lub w kraju UE. Zgodnie z instrukcją otrzymaną od tych osób, faktura za opisane powyżej usługi została wystawiona na rzecz kontrahenta z siedzibą w Belgii. Jak nas poinformowano, kontrahent z siedzibą w Belgi objęta jest ubezpieczeniem obejmującym zwrot kosztów poniesionych na doradztwo prawne dla tych osób, wobec czego, zwrot od ubezpieczyciela nie byłby możliwy, gdyby faktura za opisane usługi była wystawiona na rzecz osób fizycznych. Ponieważ, naszym zdaniem, zmiana fakturowanego podmiotu nie może mieć wpływu na wysokość zobowiązań podatkowych, w fakturze wystawionej na rzecz kontrahenta z siedzibą w Belgii zawarty jest polski podatek VAT tak samo jak byłby on zawarty w fakturze, która byłaby wystawiona na rzecz wspomnianych osób fizycznych. Dodatkowo wyjaśniamy, iż podatek wynikający z faktury wystawionej na rzecz kontrahenta z siedzibą w Belgii został przez nas odprowadzony na rachunek urzędu skarbowego;
  • Oświadczamy, że faktura wystawiona na rzecz kontrahenta z siedzibą w Belgii nie była korygowana. W załączeniu przesyłam kopię rejestru sprzedaży VAT dotyczącego faktury .
  • W załączeniu przedstawiamy kopię dowodu wpłaty podatku VAT za okres ujęcia w rejestrze sprzedaży faktury .
  • W załączeniu przesyłam kopię rejestru sprzedaży VAT dotyczącego faktury .
  • Przedmiot działalności Wnioskodawcy jest zgodny z informacją ujętą w Krajowym Rejestrze Sądowym, z którego aktualny wyciąg załączamy do niniejszego pisma.

W listopadzie 2011 r. spółka belgijska otrzymała postanowienie z dnia 10 listopada 2011 r. wydane przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego o następującej treści:

Na podstawie art. 216, art. 123 § 1 oraz art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług, na podstawie złożonego w tut. Urzędzie w dniu 11.07.2011 r. wniosku firmy za okres od stycznia do czerwca 2011 r. w związku ze stwierdzonymi w wyniku czynności sprawdzających nieprawidłowościami Wnioskodawca ubiega się o zwrot podatku od towarów i usług z faktury VAT wystawionej przez firmę Wnioskodawcy, która dokumentuje nabycie usługi doradztwa prawnego, tymczasem zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 536 z późn. zm.) miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stale miejsce zamieszkania. Zgodnie zaś z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy a podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W odpowiedzi na wezwanie wskazano, iż faktury sprzedaży nr 5160.... z dnia 15.06.2011 r., nr 516...... z dnia 19.08,2011 r., nr 5..... z dnia 30.09.2011 r. zostały wystawione przez Wnioskodawcę na rzecz spółki z siedzibą w Belgii, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w Belgii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktury które zostały wystawione przez Wnioskodawcę w dniach 15 czerwca 2011 r., 19 sierpnia 2011 r. oraz 30 września 2011 r. na rzecz spółki z siedzibą w Belgii będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Belgii powinny zawierać polski podatek VAT określony przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy:

Faktury, które zostały wystawione przez Wnioskodawcę w dniach 15 czerwca 2011 r., 19 sierpnia 2011 r. oraz 30 września 2011 r. na rzecz spółki belgijskiej będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Belgii powinny zawierać polski podatek VAT określony przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r.Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Ponieważ Spółka belgijska ma swoja siedzibę w Belgi i jest tam zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej to faktury wystawiane na jej rzecz przez polskiego podatnika z tytułu usług prawniczych nie powinny, co do zasady, zawierać podatku VAT.

Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, okoliczności faktyczne wskazane w złożonym wniosku oraz opisane przez Wnioskodawcę w piśmie do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego będącym odpowiedzią na pismo z dnia 12 września 2011 r. oznaczają, że w przedmiotowej sprawie, pomimo wystawienia faktur na rzecz Spółki belgijskiej będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Belgii zastosowanie do tych faktur powinien znaleźć art. 28c ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż Usługa prawna była świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych z miejscem zamieszkania poza granicami Polski na terenie Unii Europejskiej niezarejestrowanymi jako podatnicy podatku VAT w Polsce lub jakimkolwiek kraju UE. Zgodnie z instrukcją otrzymaną od tych osób, faktury za Usługi prawne zostały wystawione na rzecz spółki belgijskiej.

W związku z powyższymi faktami, zdaniem Wnioskodawcy, spełniona została hipoteza przepisu art. 28c ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Ponieważ Usługa prawna była świadczona na rzecz na rzecz osób fizycznych z miejscem zamieszkania poza granicami Polski na terenie Unii Europejskiej niezarejestrowanymi jako podatnicy podatku VAT w Polsce lub w jakimkolwiek kraju UE wystawienie z tego tytułu ww. faktur nie może, zdaniem Wnioskodawcy, skutkować zastosowaniem normy wynikającej z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, gdyż takie wystawienie faktur nie zmienia faktu, że Usługi prawne były świadczone na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami. Zatem ww. faktury powinny zawierać polski podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W przypadku świadczenia usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotnym jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Świadczenie usługi wymaga wystawienia faktury dokumentującej przede wszystkim dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika wystawiającego fakturę oraz nabywcy usługi. Wystawienie faktury dokumentującej usługę świadczona na rzecz podatnika z siedzibą poza terytorium kraju zostało uregulowane w art. 106 ust. 2 ustawy oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (ust. 2).

Regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury określa ww. rozporządzenie, wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy.

Na mocy § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z kolei § 26 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż przepisy § 5, 7-22 i 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem § 26 ust. 2 rozporządzenia.

Stosownie do § 26 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy (tj. opodatkowanych poza terytorium kraju przyp. Organu), faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz:

  1. adnotacje, że podatek rozlicza nabywca lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie odwrotne obciążenie.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż fakturę VAT wystawia sprzedawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, w celu udokumentowania dokonanej dostawy towarów lub świadczonych usług. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub świadczenia usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Przyjmuje się domniemanie prawdziwości faktury wprowadzonej do obrotu gospodarczego i danych, które zawiera. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności (transakcji gospodarczych) powodujących powstanie obowiązku podatkowego. W przypadku świadczenia usług dla podatnika posiadającego siedzibę poza terytorium Polski, faktura powinna zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, stosownie do powołanych przepisów. Winna również zawierać jedną z adnotacji wymienionych w § 26 ust. 4 pkt 1 3 rozporządzenia.

Poza tym należy wskazać, iż prowadzenie działalności gospodarczej podlega swobodzie wynikającej z ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. (t.j. z 2010 r. Dz. U. nr 220, poz. 1447 ze zm.) oraz zasadzie swobody umów określonej w przepisach kodeksu cywilnego. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.

W myśl art. 3531 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Wobec tego strony umowy swobodnie decydują nie tylko o tym, czy i z kim zawrzeć umowę, ale nadto ustalają treść umowy według swego uznania, sposób jej realizacji jednakże z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w cyt. art. 3531 kodeksu cywilnego. Należy zatem uznać, iż strony stosunku gospodarczego swobodnie kształtują wzajemne stosunki gospodarcze. Rolą organów podatkowych jest ocena prawnopodatkowa podjętych działań gospodarczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od czerwca 2011 r. do września 2011 r. wystawił trzy faktury dla spółki będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanej na terytorium Belgii za świadczenie usługi prawnej dla osób fizycznych niebędących podatnikami, które są członkami zarządu spółki belgijskiej. Zgodnie ze wskazaniem, Wnioskodawca wystawił fakturę za ww. usługę na spółkę belgijską, naliczył podatek należny, który wpłacił do właściwego urzędu skarbowego. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi prawidłowość rozpoznania miejsca świadczenia i opodatkowania świadczonej usługi prawnej.

Powyższe okoliczności sprawy wskazują, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczył usługę prawną osobom fizycznym będącym członkami zarządu spółki belgijskiej posiadającej siedzibę poza terytorium kraju (w Belgi). Wnioskodawca wystawił faktury dokumentujące świadczenie usług wskazując jako usługobiorcę spółkę belgijską. Porozumienie w sprawie nabywcy usługi i dopełnienie obowiązku dokumentacyjnego wskazuje na to, że skoro Wnioskodawca wystawił fakturę na rzecz Spółki belgijskiej, to tym samym potwierdził, iż nabywcą usługi jest spółka belgijska a osoby fizyczne są członkami zarządu tej spółki. Ponadto należy wskazać, iż to do obowiązków Wnioskodawcy należy prawidłowe dokumentowanie świadczonych usług w sposób rzetelny i zgodny z rzeczywistymi transakcjami gospodarczymi. Wnioskodawca jako usługodawca swobodnie kształtując swoje działania gospodarcze świadczył usługę na rzecz konkretnego podmiotu, znając przedmiot świadczonej usługi, w szczególności jakiego zagadnienia dotyczyła porada prawna. tj. czy dotyczyła porady prawnej związanej z przedsiębiorstwem spółki belgijskiej czy dotyczyła sprawy prywatnej osoby fizycznej nie mającej wpływu na kształt prowadzonej działalności gospodarczej. Poza tym należy przyjąć, iż skoro stosownie do umowy między kontrahentami faktura została wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki belgijskiej, reprezentowanej w osobach członków zarządu, to oznacza, że Wnioskodawca świadczył usługę na rzecz spółki belgijskiej, która jest podatnikiem posiadającym siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium kraju.

W takim stanie rzeczy miejscem świadczenia takiej usługi, tj. usługi świadczonej na rzecz podatnika jest stosowanie do art. 28b ust. 1 ustawy miejsce siedziby usługobiorcy, czyli w rozpatrywanym przypadku Belgia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż miejscem świadczenia usługi prawnej świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika z siedzibą w Belgi reprezentowanego przez członków zarządu nie jest terytorium Polski a Belgia.

Ze względu na powyższe usługa prawna świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz spółki belgijskiej winna być udokumentowana stosownie do art. 106 ust. 2 ustawy i zawierać dane, o których mowa w § 26 ust. 1-3 rozporządzenia, w szczególności nie powinna zawierać kwoty podatku od towarów i usług ale jedno z określeń wymienionych w § 26 ust. 4 rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie