Który z podmiotów jest podmiotem dokonującym dostawy przedmiotowych towarów handlowych w rozumieniu ustawy o VAT? - Interpretacja - ILPP1/443-739/10-5/AI

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.09.2010, sygn. ILPP1/443-739/10-5/AI, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Który z podmiotów jest podmiotem dokonującym dostawy przedmiotowych towarów handlowych w rozumieniu ustawy o VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostaw towarów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostaw towarów. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia 10 sierpnia 2010 r. oraz 20 września 2010 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dopłatę brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka, H.) zawarł odpłatną umowę o kompleksowe świadczenie usług logistycznych i dystrybucyjnych ze Spółką z o.o. (dalej: B.). W ramach umowy B. zobowiązuje się m. in. do:

  • przyjmowania na prowadzony przez siebie magazyn towarów handlowych, będących własnością H. oraz do ich prawidłowego przechowywania,
  • dokonywania czynności fakturowania sprzedaży towarów należących do H.,
  • wydawania z prowadzonego magazynu towarów handlowych dla klientów H.,
  • konfekcjonowania, etykietowania oraz pakowania towarów,
  • sprawowania nadzoru jakościowo-ilościowego przy przyjęciu i wydawaniu towarów handlowych,
  • prowadzenia szczegółowej ewidencji magazynowo-towarowej,
  • zapewnienia bezpieczeństwa składowania towarów, w tym poprzez zapewnienie całodobowej ochrony oraz nadzoru kamer przemysłowych,
  • poszukiwania potencjalnych odbiorców (klientów) na towary handlowe oferowane przez H.,
  • przyjmowania w imieniu H. reklamacji wydanych towarów handlowych,
  • organizacji prowadzenia akcji marketingowych na rzecz H.

Natomiast H. zobowiązuje się do sprzedaży towarów na rzecz swoich klientów oraz współdziałania ze Spółką celem wykonania przez nią ww. usług. Ponadto H. zapewni Spółce B. całość koniecznych środków technicznych w tym również informatyczny system magazynowy, sprzedażowy i księgowy.

Spółka B. jest najemcą ww. magazynu oraz posiada środki techniczne oraz personel umożliwiający świadczenie ww. usług. Oznaczenie handlowe magazynu (szyld reklamowy), w którym są przechowywane towary Spółki H., wskazywać będzie H. jako sprzedawcę towarów. Natomiast oznaczenie B. będzie mieć charakter informujący, iż B. jest podmiotem świadczącym usługi na terenie ww. magazynu. H. nie posiada oddziału, ani też innej jednostki organizacyjnej w miejscowości, w której położony jest magazyn gdzie działa B.

B. nie nabywa i w przyszłości nie będzie nabywać towarów od H. celem ich odsprzedaży zarówno w rozumieniu Kodeksu cywilnego, jak również nie będzie nimi rozporządzać jak posiadacz zależny.

Z tytułu świadczonych usług na rzecz H., B. pobiera wynagrodzenie pokrywające elementy stałe i zmienne bazy kosztowej (np. wydatki za czynsz najmu, media, łączna wartość wynagrodzeń pracowników wraz z wydatkiem kosztów ubezpieczenia społecznego itp.) oraz odpowiednio skalkulowane wynagrodzenie dodatkowe, dokumentując je jedną fakturą w podstawowej stawce podatku VAT.

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 10 sierpnia 2010 r. Zainteresowany wskazał, iż wymienione powyżej czynności logistyczno-dystrybucyjne świadczone przez B. na rzecz Wnioskodawcy sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.84.16 jako usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi te mają charakter kompleksowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Który z przedstawionych powyżej podmiotów - Spółka H. czy B. jest podmiotem dokonującym dostawy przedmiotowych towarów handlowych w rozumieniu ustawy o VAT na rzecz klientów Spółki H....

Zdaniem Wnioskodawcy, podmiotem dokonującym dostawy w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przedmiotowych towarów handlowych na rzecz zewnętrznych klientów jest Spółka H., gdyż to ona ma prawo do rozporządzania tymi towarami, w tym do przeniesienia prawa własności.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wskazany powyżej przepis zawiera niezależną formułę przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a nie jako właściciel. Przyjęta regulacja obejmuje zatem możliwość faktycznego używania i wykorzystywania towaru, a także pobierania z niej pożytków. Faktem jest, iż dostawa towarów w rozumieniu ustawy o VAT nie musi obejmować rzeczywistego zbycia rzeczy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nie musi być zatem przeniesieniem jego prawa własności.

Należy zauważyć, iż w przedstawionym stanie faktycznym rzeczywiste władztwo nad towarami pozostaje po stronie Spółki H., nie dochodzi bowiem do dostawy towarów pomiędzy Spółkami H. oraz B. Spółka B. zobowiązuje się wyłącznie do świadczenia kompleksowej usługi logistyczno-dystrybucyjnej, w tym również przechowywania towarów. Faktycznym i prawnym właścicielem, a także podmiotem rzeczywiście rozporządzającym towarem, w tym pobierającym pożytki z tych towarów, pozostaje Spółka H.

Tym samym, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowych towarów handlowych na rzecz klientów Spółki H. dokonywana jest przez H. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, iż nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel pomiędzy Wnioskodawcą oraz Spółką B. Natomiast, świadczone przez B. usługi z umowy mają odrębny i samodzielny charakter.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel należy podkreślić, iż jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu prawo do rozporządzania jak właściciel nie można interpretować jako prawo własności. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł odpłatną umowę o kompleksowe świadczenie usług logistycznych i dystrybucyjnych ze Spółką z o.o. W ramach umowy Spółka z o.o. zobowiązuje się m. in. do: przyjmowania na prowadzony przez siebie magazyn towarów handlowych, będących własnością H. oraz do ich prawidłowego przechowywania, dokonywania czynności fakturowania sprzedaży towarów należących do H., wydawania z prowadzonego magazynu towarów handlowych dla klientów H., konfekcjonowania, etykietowania oraz pakowania towarów, sprawowania nadzoru jakościowo-ilościowego przy przyjęciu i wydawaniu towarów handlowych, prowadzenia szczegółowej ewidencji magazynowo-towarowej, zapewnienia bezpieczeństwa składowania towarów, w tym poprzez zapewnienie całodobowej ochrony oraz nadzoru kamer przemysłowych, poszukiwania potencjalnych odbiorców (klientów) na towary handlowe oferowane przez H., przyjmowania w imieniu H. reklamacji wydanych towarów handlowych, organizacji prowadzenia akcji marketingowych na rzecz H. Natomiast H. zobowiązuje się do sprzedaży towarów na rzecz swoich klientów oraz współdziałania ze Spółką celem wykonania przez nią ww. usług. Ponadto H. zapewni Spółce B. całość koniecznych środków technicznych w tym również informatyczny system magazynowy, sprzedażowy i księgowy. Spółka B. jest najemcą ww. magazynu oraz posiada środki techniczne oraz personel umożliwiający świadczenie ww. usług. Oznaczenie handlowe magazynu (szyld reklamowy), w którym są przechowywane towary Spółki H., wskazywać będzie H. jako sprzedawcę towarów. Natomiast oznaczenie B. będzie mieć charakter informujący, iż B. jest podmiotem świadczącym usługi na terenie ww. magazynu. H. nie posiada oddziału, ani też innej jednostki organizacyjnej w miejscowości, w której położony jest magazyn gdzie działa B.

B. nie nabywa i w przyszłości nie będzie nabywać towarów od H. celem ich odsprzedaży zarówno w rozumieniu Kodeksu cywilnego, jak również nie będzie nimi rozporządzać jak posiadacz zależny. Z tytułu świadczonych usług na rzecz H., B. pobiera wynagrodzenie pokrywające elementy stałe i zmienne bazy kosztowej (np. wydatki za czynsz najmu, media, łączna wartość wynagrodzeń pracowników wraz z wydatkiem kosztów ubezpieczenia społecznego itp.) oraz odpowiednio skalkulowane wynagrodzenie dodatkowe, dokumentując je jedną fakturą w podstawowej stawce podatku VAT.

Z powyższego wynika zatem, że w oparciu o zawartą umowę, Spółka B. świadczy kompleksową usługę logistyczno-dystrybucyjną w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Spółka zarządza towarami handlowymi należącymi do Wnioskodawcy, tj. fakturuje je, wydaje z magazynu itp. na podstawie zleceń/zamówień od Wnioskodawcy, w zamian za co otrzymuje ustalone w umowie wynagrodzenie. W przedmiotowej sprawie właścicielem, zarówno w sensie prawnym jak i ekonomicznym towarów, jest więc Wnioskodawca i to na jego zlecenie towary są wydawane z magazynu.

Reasumując, Wnioskodawca jest podmiotem dokonującym dostawy przedmiotowych towarów handlowych w rozumieniu ustawy na rzecz klientów Spółki H.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie dostaw towarów. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dostaw towarów została rozstrzygnięta w interpretacji nr ILPP1/443-739/10-6/AI w dniu 29 września 2010 r. Z kolei wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania za pomocą faktur zbiorczych oraz stawki podatku został załatwiony w interpretacjach nr ILPP1/443-739/10-7/AI oraz ILPP1/443-739/10-8/AI z dnia 29 września 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP1/443-739/10-6/AI, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-739/10-7/AI, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-739/10-8/AI, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu