Czy transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem 22%, czy też zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług? - Interpretacja - ILPP2/443-1147/10-3/EWW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2010, sygn. ILPP2/443-1147/10-3/EWW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem 22%, czy też zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 23 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) o uzupełnienie braku formalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółdzielnia) dla celów podatkowych prowadzi dwa rodzaje działalności działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz działalność statutową, tj. gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, zwolnioną z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późniejszymi zmianami).

Spółdzielnia realizując wniosek mieszkańców nieruchomości położonych na Osiedlu, o niebudowanie w pobliżu ich nieruchomości budynku wysokiego wielorodzinnego przez inwestora - Towarzystwo Budownictwa Społecznego, porozumienie dotyczące określenia warunków wzajemnej zamiany nieruchomości z Towarzystwem Budownictwa Społecznego, zwanym dalej TBS.

Nieruchomość gruntowa niezabudowana która ma być przedmiotem zamiany - sprzedaży na rzecz TBS, położona jest na Osiedlu. Jest ona ujawniona w księdze wieczystej, składa się z niezabudowanych działek o łącznej powierzchni 8.297 m2 i jest w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni.

Przedmiotowa nieruchomość została oddana Spółdzielni w użytkowanie wieczyste na cele budownictwa mieszkaniowego aktem notarialnym zawartym w dniu 7 sierpnia 1990 r., pomiędzy Skarbem Państwa a Spółdzielnią Mieszkaniową. Łączna powierzchnia oddana Spółdzielni ww. aktem wyniosła 3 ha 30 a 90 m2.

Na części tej powierzchni powstało osiedle domów wielorodzinnych. Teren, który ma być przedmiotem zamiany jest terenem zielonym, ogólnie dostępnym, stanowiącym zgodnie z art. 40 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, mienie Spółdzielni i jej członków, którzy to pokrywają koszty utrzymania tych nieruchomości. W momencie nabycia powyższej nieruchomości Spółdzielnia poniosła koszty w wysokości 25% wartości wieczystego użytkowania, co w chwili obecnej wg zaktualizowanej wartości 1.149.964,20 zł, dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego stanowi koszt 287.491,05 zł (25% wartości 1.149.964,20 zł).

W porozumieniu zawarto warunki zamiany nieruchomości pomiędzy Spółdzielnią a TBS, m.in.:

  • Spółdzielnia otrzyma na własność nieruchomość niezabudowaną, o łącznej powierzchni 9 działek wynoszącej 6.647 m2, której wartość została ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 1.128.931,77 zł.;
  • TBS otrzyma prawo użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej o łącznej powierzchni 8 działek wynoszącej 8.297 m2, której wartość została ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 1.149.964,20 zł.

Różnica w wartościach wskazanych działek wynosi 21.032,43 zł.

Przed podpisaniem aktu notarialnego zamiany Spółdzielnia zobowiązana jest zwrócić TBS kwotę w wysokości 28.914 zł, na którą składają się:

  • koszty opracowania koncepcji urbanistyczno-architektonicznej w kwocie 21.960 zł oraz
  • koszty badania gruntu, stanowiące kwotę 6.954 zł

pomniejszone o różnicę wartości nieruchomości, tj. o kwotę 21.032,43 zł.

Reasumując, Spółdzielnia zobowiązana jest dopłacić TBS kwotę 7.881,57 zł przed podpisaniem aktu notarialnego zamiany.

Umowa zostanie zawarta i podpisana po uzyskaniu zgody Rady Nadzorczej TBS oraz Rady Nadzorczej Spółdzielni. Do dnia sporządzenia wniosku nie został sporządzony i podpisany akt notarialny.

Spółdzielnia nadmienia, że transakcja zamiany działek stanowić będzie dla niej jedynie formę odpłatnego zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz nabycia własności gruntu nie zmieniając sposobu przeznaczenia tych działek dla potrzeb członków Spółdzielni, a więc dla działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem 22%, czy też zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on podatnikiem podatku VAT, jednak na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia, wykonując czynności na rzecz członków, właścicieli, osób niebędących członkami posiadających tytuł prawny do lokali mieszkalnych. Spółdzielnia stoi na stanowisku, że zbycie tego prawa również winno korzystać ze zwolnienia, ponieważ są to tereny przeznaczone dla jej członków oraz osób posiadających lokale mieszkalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Z przytoczonych przepisów nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową jako zapłata w innym towarze lub usłudze, albo mieszaną zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Z treści wniosku wynika, iż Spółdzielnia (podatnik podatku VAT) dla celów podatkowych prowadzi dwa rodzaje działalności działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz działalność statutową, tj. gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

Realizując wniosek jej mieszkańców o niebudowanie w ich pobliżu budynku wysokiego wielorodzinnego przez inwestora - Towarzystwo Budownictwa Społecznego (TBS), podpisała porozumienie dotyczące określenia warunków wzajemnej zamiany nieruchomości z TBS.

Nieruchomość gruntowa niezabudowana, która ma być przedmiotem zamiany - sprzedaży na rzecz TBS, została oddana w użytkowanie wieczyste na cele budownictwa mieszkaniowego aktem notarialnym zawartym pomiędzy Skarbem Państwa a Wnioskodawcą.

Na części tej powierzchni powstało osiedle domów wielorodzinnych, a teren, który ma być przedmiotem zamiany jest terenem zielonym, ogólnie dostępnym, stanowiącym zgodnie z art. 40 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, mienie Spółdzielni i jej członków, którzy to pokrywają koszty utrzymania tych nieruchomości.

W wyniku zawartego porozumienia, Zainteresowany otrzyma na własność nieruchomość niezabudowaną, o łącznej powierzchni 9 działek, której wartość została ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego, a TBS otrzyma prawo użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej, o łącznej powierzchni 8 działek, której wartość również została ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego. Uwzględniając różnicę w wartościach wskazanych działek oraz poniesione koszty, Wnioskodawca zobowiązany jest dopłacić TBS kwotę 7.881,57 zł przed podpisaniem aktu notarialnego zamiany.

Wskazać należy, iż prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W myśl art. 233 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), użytkownik wieczysty dysponuje gruntem (będącym towarem) jak właściciel. Zgodnie z ww. artykułem, użytkownik wieczysty może w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w użytkowanie wieczyste, korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać.

Ten przepis, a także przepisy art. 234, art. 235 oraz art. 237 Kodeksu cywilnego, kształtujące uprawnienia użytkownika wieczystego na wzór uprawnień właściciela, jak również długi czas trwania użytkowania wieczystego (art. 236 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego) wskazują, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania tym gruntem jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.

Ponadto, na ekonomiczną tożsamość prawa własności oraz prawa wieczystego użytkowania wskazują także przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). W szczególności, w oparciu o art. 4 pkt 3b tej ustawy, zbywanie nieruchomości jest rozumiane jako dokonywanie czynności prawnych, na podstawie których następuje przeniesienie własności nieruchomości lub przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste.

Z kolei art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, iż nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego (art. 15 ust. 2 ww. ustawy). Zgodnie z art. 15 ust. 3 tej ustawy, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do zamiany udziałów we współwłasności lub we współużytkowaniu wieczystym nieruchomości.

W świetle art. 21 ustawy o gospodarce nieruchomościami, do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności Skarbu Państwa i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego Skarbu Państwa (nie stanowiące jego własności).

Opis sprawy wskazuje, iż Spółdzielnia, jako użytkownik wieczysty gruntu przeznaczonego pod zabudowę zamierza dokonać jego zamiany z TBS.

Stosownie do art. 603 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem, w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

W wyniku zamiany każda ze stron wchodzi we władanie nabytego towaru jak właściciel. Na podstawie powyższego można stwierdzić, że umowa zamiany na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Jak wynika z powyższego, przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej na podstawie umowy zamiany, stanowić będzie odpłatną dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podstawowa stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zwolnienie od podatku VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów.

W złożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż nieruchomość gruntowa, która ma być przedmiotem zamiany, została oddana mu w użytkowanie wieczyste na cele budownictwa mieszkaniowego aktem notarialnym zawartym pomiędzy Skarbem Państwa a nim. Stwierdzić należy zatem, że przedmiotowy grunt (w części zabudowany osiedlem domków wielorodzinnych), nie jest gruntem przeznaczonym na cele rolnicze. Zatem powołany § 12 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia, nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Natomiast art. 4 ust. 1 wskazanej powyżej ustawy stwierdza, iż członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Art. 4 ust. 11 tej ustawy wskazuje, że osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Stosownie do art. 4 ust. 2 cyt. ustawy, członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zarząd spółdzielni prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości:

  1. ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1-2 i 4;
  2. ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego zgodnie z art. 6 ust. 3; ewidencja wpływów i wydatków funduszu remontowego na poszczególne nieruchomości powinna uwzględniać wszystkie wpływy i wydatki funduszu remontowego tych nieruchomości (art. 4 ust. 41 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 5 tej ustawy, członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Z powyższych uregulowań wynika, iż zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności, które spółdzielnia wykonuje na rzecz swoich członków i osób zrównanych z nimi w prawach spółdzielczych, za które pobiera ona opłaty. Dotyczą one m.in.: kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych czy stanowiących mienie Spółdzielni, lokali oraz koszty związane z działalnością społeczną, oświatową, czy kulturalną spółdzielni. Do czynności zwolnionych od podatku nie należy natomiast czynność zamiany (sprzedaży) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy nie znajdzie zastosowania. Tym samym, transakcja będąca przedmiotem pytania, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ale będzie opodatkowana tym podatkiem wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości. Natomiast kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPB3/423-641/10-3/JG, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu