Stawka podatku na usługi rozrywkowe sklasyfikowane w PKWiU 92.34.13-00.00. - Interpretacja - ILPP2/443-1353/10-2/PG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2010, sygn. ILPP2/443-1353/10-2/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Stawka podatku na usługi rozrywkowe sklasyfikowane w PKWiU 92.34.13-00.00.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonywanych usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonywanych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pokoi i obsługi turystycznej jak i sezonowo - usługi w zakresie organizacji imprez (koncertów, festynów, dożynek) na zlecenia urzędów miast i gmin oraz innych podmiotów. Zgodnie ze zleceniem, zajmuje się on kompleksową obsługą imprez, w tym: nawiązywaniem współpracy i angażowaniem artystów i wykonawców estradowych, występujących podczas imprezy, jak i pełnej obsługi technicznej imprezy. Obsługa techniczna i nadzoru nad imprezą obejmuje w szczególności: wynajęcie obsługi i sprzętu estradowego, zabudowanie sceny z nagłośnieniem i oświetleniem oraz obsługą podczas imprezy, zapewnienie transportu dla dostarczanego sprzętu estradowego, wynajęcie i dowóz osób świadczących obsługę techniczną i estradową oraz artystów za wyjątkiem zakwaterowania tych osób, obecność profesjonalnej agencji ochrony w obszarze produkcji podczas trwania montażu i demontażu sprzętu, próby artystów podczas imprezy, zapewnienie garderób - przyczep cempingowych lub innych wynajętych pomieszczeń dla artystów i obsługi technicznej, koordynację - podczas imprezy - działań poszczególnych osób i podmiotów prowadzących imprezę, przygotowanie planu realizacji technicznej wymiany zespołów, inspicjentów wraz z przygotowaniem zespołów do występów, opłacanie kosztów transportu artystów występujących podczas imprezy, zapewnienie wewnętrznej łączności osób koordynujących imprezę, bezpieczeństwo artystów i ekipy technicznej oraz sprzętu technicznego, załadunek, rozładunek i rozstawienie płotków zaporowych oraz lekkich w celu ogrodzenia obiektu, pomoc i doradztwo na rzecz urzędów miast w przygotowaniu kompletnej dokumentacji wynikającej z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, przygotowanie terenu imprezy w zakresie demontażu betonowych pachołków oraz ich montaż po koncercie przywracający stan sprzed imprezy. Usługi wykonywane są każdorazowo w oparciu o podpisane umowy z organizatorem głównym, określającej szczegółowo zakres obsługi dotyczącej organizacji imprezy, który wykonuje Wnioskodawca.

Zdaniem Zainteresowanego, usługi wymienione powyżej, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, a co za tym idzie, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi rozrywkowe klasyfikowane w PKWiU 92.34.13 związane z organizacją imprez, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniem podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawowa stawka podatku wynosi 22%, natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ww. ustawy, w którym w poz. 11 wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 92, w zakresie świadczenia usług związanych z kulturą, w tym również usług twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub do artystycznego wykonania usług związanych z rekreacją i sportem (dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem, świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług), z wyłączeniami.

Ustawodawca w poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy nie wymienił usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.34.13 - jako usług wyłączonych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem świadczenie tych usług podlega zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podobne stanowisko w podobnym stanie faktycznym wyraził również Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krakowie w postanowieniu PP 443/85/2/05/ZM. Zważywszy, iż powyższe usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, dotyczące organizacji imprez na rzecz zleceniodawców jak i wykonywanie obsługi technicznej związanej z organizowaną imprezą mieszczą się w PKWiU 92.34.13-00.00 - Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, zatem korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 - art. 8 ust. 3 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pokoi i obsługi turystycznej jak i sezonowo - usługi w zakresie organizacji imprez (koncertów, festynów, dożynek) na zlecenia urzędów miast i gmin oraz innych podmiotów. Zgodnie ze zleceniem, zajmuje się on kompleksową obsługą imprez, w tym: nawiązywaniem współpracy i angażowaniem artystów i wykonawców estradowych, występujących podczas imprezy, jak i pełnej obsługi technicznej imprezy. Obsługa techniczna i nadzoru nad imprezą obejmuje w szczególności: wynajęcie obsługi i sprzętu estradowego, zabudowanie sceny z nagłośnieniem i oświetleniem oraz obsługą podczas imprezy, zapewnianie transportu dla dostarczanego sprzętu estradowego, wynajęcie i dowóz osób świadczących obsługę techniczną i estradową oraz artystów za wyjątkiem zakwaterowania tych osób, obecność profesjonalnej agencji ochrony w obszarze produkcji podczas trwania montażu i demontażu sprzętu, próby artystów podczas imprezy, zapewnienie garderób - przyczep cempingowych lub innych wynajętych pomieszczeń dla artystów i obsługi technicznej, koordynację - podczas imprezy - działań poszczególnych osób i podmiotów prowadzących imprezę, przygotowanie planu realizacji technicznej wymiany zespołów, inspicjentów wraz z przygotowaniem zespołów do występów, opłacania kosztów transportu artystów występujących podczas imprezy, zapewnienie wewnętrznej łączności osób koordynujących imprezę, bezpieczeństwo artystów i ekipy technicznej oraz sprzętu technicznego, załadunek, rozładunek i rozstawienie płotków zaporowych oraz lekkich w celu ogrodzenia obiektu, pomoc i doradztwo na rzecz urzędów miast w przygotowaniu kompletnej dokumentacji wynikającej z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, przygotowanie terenu imprezy w zakresie demontażu betonowych pachołków oraz ich montaż po koncercie przywracający stan sprzed imprezy. Usługi wykonywane są każdorazowo w oparciu o podpisane umowy z organizatorem głównym, określającej szczegółowo zakres obsługi dotyczącej organizacji imprezy, który wykonuje Wnioskodawca.

Według Zainteresowanego, powyższe usługi związane z organizacją imprez masowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 - Usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma wątpliwość, czy usługi rozrywkowe, sklasyfikowane w PKWiU 92.34.13, związane z organizacją imprez, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w jej treści, jak i przepisów wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zastosowania zwolnienia od podatku VAT, dotyczących zarówno dostawy towarów jak i świadczenia usług, zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. nr 11 ww. załącznika, pod symbolem PKWiU ex 92 wymieniono: Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

  • 1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  • 2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  • 3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  • 4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  • 5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  • 5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
  • 5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  • 6) działalności agencji informacyjnych,
  • 7) usług wydawniczych,
  • 8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z objaśnieniem 1) do załącznika nr 4 do ustawy, powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w poz. nr 11 załącznika nr 4 do ustawy wraz z oznaczeniem ex dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem wynikające z załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia od podatku VAT nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści poz. nr 11 załącznika nr 4 do ustawy oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Tytuł działu 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, brzmi: Usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem i obejmuje on:

  • usługi związane z filmami i nagraniami wideo (PKWiU 92.1);
  • usługi radia i telewizji (PKWiU 92.2);
  • usługi rozrywkowe pozostałe, np. usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, usługi świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, usługi cyrkowe i inne (PKWiU 92.3);
  • usługi świadczone przez agencje informacyjne (PKWiU 92.4);
  • usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą (PKWiU 92.5);
  • usługi związane ze sportem (PKWiU 92.6);
  • usługi rekreacyjne pozostałe (PKWiU 92.7).

Wnioskodawca poinformował, że świadczone przez niego usługi są sklasyfikowane, zgodnie z normami PKWiU, pod symbolem 92.34.13-00.00 usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zatem, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Zainteresowanego w ramach świadczenia usług rozrywkowych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.34.13-00.00, związane z organizacją imprez które są świadczone na zlecenie urzędów miast i gmin oraz innych podmiotów, w sytuacji gdy nie sprzedaje on na nie biletów wstępu, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowanego we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym, tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu