Czy Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny będzie miał możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych w związku z real... - Interpretacja - ILPP2/443-838/10-3/BA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.08.2010, sygn. ILPP2/443-838/10-3/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny będzie miał możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych w związku z realizacją inwestycji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku od nakładów poniesionych w związku z realizacją inwestycji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku od nakładów poniesionych w związku z realizacją inwestycji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinansowanie w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 Działanie II.9 Odnawialne źródła energii, Oś priorytetowa II, Ochrona na środowisko, Zapobieganie zagrożeniom i energetyka. Dofinansowanie ma dotyczyć zakupu środków trwałych na doposażenie spalarni biomasy, która w toku procesu produkcyjnego ma przynosić przychody w postaci sprzedaży wytworzonego prądu elektrycznego, a sprzedaż ta jest opodatkowana podatkiem VAT. We wniosku o dofinansowanie zostały ujęte planowane do poniesienia wydatki w kwotach netto, ponieważ Zainteresowany ma możliwość odzyskania podatku jako podatnik VAT czynny. Wartość podatku od towarów i usług występuje we wniosku o dofinansowanie jedynie jako wydatki niekwalifikowane, tzn. nie podlegają w żadnej części finansowaniu ze środków publicznych a zwiększają tylko całkowitą wartość projektu. Zgodnie z regulaminem konkursu, w przypadku gdy Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, należy do wniosku załączyć indywidualną interpretację w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako podatnik VAT czynny, będzie miał możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych w związku z realizacją inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 88 ustawy, więc przepisy art. 86 ustawy, jak najbardziej mają zastosowanie w przypadku nakładów inwestycyjnych. Zainteresowany będzie miał prawo, jako podatnik VAT czynny, do odzyskania podatku VAT od poniesionych nakładów inwestycyjnych. Zasadnym jest więc ujęcie planowanych wydatków w kwotach netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT będzie ubiegać się o dofinansowanie w ramach konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 Działanie II.9 Odnawialne źródła energii, Oś priorytetowa II, Ochrona na środowisko, Zapobieganie zagrożeniom i energetyka. Dofinansowanie ma dotyczyć zakupu środków trwałych na doposażenie spalarni biomasy, która w toku procesu produkcyjnego ma przynosić przychody w postaci sprzedaży wytworzonego prądu elektrycznego, a sprzedaż ta jest opodatkowana podatkiem VAT.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych jak wskazał we wniosku Zainteresowany w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika regulują przepisy art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wobec powyższego, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakup oraz do zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, związanych z realizacją inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu