Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych - Interpretacja - IBPP4/443-1103/10/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2010, sygn. IBPP4/443-1103/10/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010r. (data wpływu 3 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 września 2010r. (data wpływu 24 września 2010r.) oraz z dnia 8 października 2010r. (data wpływu 20 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach zadania pn. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach zadania pn. .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 września 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 września 2010r. znak: IBPP4/443-1103/10/AŚ oraz z pismem z dnia 8 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z realizacją projektu pn. " Program promocji terenów zlokalizowanych wzdłuż X ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna Miasto natomiast Urząd Miasta wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Miastu. W ramach projektu przeprowadzony zostanie szereg działań o charakterze promocyjnym, marketingowym i informacyjnym służącym wypromowaniu określonych terenów inwestycyjnych na terenie miasta i pozyskiwaniu inwestorów. Projekt jest realizowany w okresie styczeń 2010 do czerwiec 2011r. W lipcu 2009 roku poniesiony został koszt na przygotowanie Studium Wykonalności. Wydatki w ramach projektu były i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zadanie jest realizowane w ramach zadań własnych gminnych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz. U. nr 142 poz. 1591) jako zadanie z zakresu promocji gminy.

Właścicielem terenów inwestycyjnych w ramach projektu ..." jest Gmina (7 terenów) oraz 3 tereny w użytkowaniu wieczystym Gminy, których właścicielem jest Skarb Państwa. Skarb Państwa jako właściciel 3 terenów inwestycyjnych nie ma żadnego wkładu finansowego w projekcie. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego tereny są przeznaczone na cele inwestycyjne i zostaną zagospodarowane zgodnie z zapisem planu:

KS - tereny obsługi komunikacji samochodowej

UK - tereny usługowe

P - tereny produkcyjne, składy, magazyny.

Zgodnie z ww. programem objęte są tereny, których właścicielem jest Gmina Miasto oraz Skarb Państwa.

Celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu i rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenach objętych promocją, a tym samym utworzenie w przyszłości nowych miejsc pracy w mieście. W ramach projektu przeprowadzony zostanie szereg działań o charakterze promocyjnym, marketingowym i informacyjnym skierowanych na pozyskanie inwestorów.

Rezultatem osiągnięcia celów projektu będą w przyszłości czynności opodatkowane podatkiem VAT, związane z ewentualnym zbyciem promowanych terenów.

Inwestor wygrywający przetarg na zbycie terenu promowanego w ramach programu " będzie zawierał umowę notarialną z Gminą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowane zadanie nie służy działalności opodatkowanej Miasta. W związku z powyższym nie można zastosować art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Miasto nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT., opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie styczeń 2010 do czerwiec 2011r. realizuje projekt pn. Program promocji terenów zlokalizowanych wzdłuż X ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach projektu przeprowadzony zostanie szereg działań o charakterze promocyjnym, marketingowym i informacyjnym służącym wypromowaniu określonych terenów inwestycyjnych na terenie miasta i pozyskiwaniu inwestorów. W lipcu 2009 roku poniesiony został koszt na przygotowanie Studium Wykonalności. Wydatki w ramach projektu były i będą udokumentowane tekturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zadanie jest realizowane w ramach zadań własnych gminnych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

Właścicielem terenów inwestycyjnych w ramach projektu ..." jest Gmina (7 terenów ) oraz 3 tereny w użytkowaniu wieczystym Gminy Miasta, których właścicielem jest Skarb Państwa. Skarb Państwa jako właściciel 3 terenów inwestycyjnych nie ma żadnego wkładu finansowego w projekcie. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego tereny są przeznaczone na cele inwestycyjne i zostaną zagospodarowane zgodnie z zapisem planu:

KS - tereny obsługi komunikacji samochodowej

UK - tereny usługowe

P - tereny produkcyjne, składy, magazyny.

Celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu i rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenach objętych promocją, a tym samym utworzenie w przyszłości nowych miejsc pracy w mieście. W ramach projektu przeprowadzony zostanie szereg działań o charakterze promocyjnym, marketingowym i informacyjnym skierowanych na pozyskanie inwestorów.

Rezultatem osiągnięcia celów projektu będą w przyszłości czynności opodatkowane podatkiem VAT, związane z ewentualnym zbyciem promowanych terenów.

Inwestor wygrywający przetarg na zbycie terenu promowanego w ramach programu będzie zawierał umowę notarialną z Gminą Miasto.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Miasto jest jasno określony. Kampania informacyjno-promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych gruntów - terenów inwstycyjnych. Jeżeli będzie zainteresowany Inwestor - Miasto dokona sprzedaży lub dzierżawy działek, co wiąże się ewidentnie z wykonaniem czynności podlegających podatkowi VAT.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT) a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. .

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Nie można się zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy, że realizowane zadanie nie służy działalności opodatkowanej Miasta. Treść wniosku bowiem jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca wprost wskazał, że: Rezultatem osiągnięcia celów projektu będą w przyszłości czynności opodatkowane podatkiem VAT, związane z ewentualnym zbyciem promowanych terenów. Odnosząc się do powyższego tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są narzędziem, dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocja dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że w ocenie tut. organu zarówno w odniesieniu do terenów będących własnością Wnioskodawcy jak i terenów będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy (w stosunku do których Wnioskodawca ma prawo do rozporządzania gruntem jak właściciel), z uwagi na to, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, istnieje niewątpliwy związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT u Wnioskodawcy.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowany podatkiem VAT dla Miasta.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach