Opodatkowanie sprzedaży lokali użytkowych. - Interpretacja - ITPP1/443-392/10/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2010, sygn. ITPP1/443-392/10/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży lokali użytkowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od opodatkowania sprzedaży lokali użytkowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od opodatkowania sprzedaży lokali użytkowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Lokal użytkowy zlokalizowany na IV piętrze budynku czterokondygnacyjnego, położonego na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu, został wybudowany w latach 70-tych ze środków Skarbu Państwa. Do roku 1998 zarząd na nieruchomości, który wynikał z zapisów rejestru ewidencji gruntów sprawował Zespół Opieki Zdrowotnej (dalej ZOZ). Brak jest dokumentacji dotyczącej przekazania przez Skarb Państwa nieruchomości w zarząd na rzecz ZOZ, który to podmiot w 1996 r. uzyskał osobowość prawną i status Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (dalej SPZOZ). Decyzją kierownika Urzędu Rejonowego z dnia 27 października 1998 r. wygasł zarząd wykonywany przez ZOZ na nieruchomości gruntowej zabudowanej, oznaczonej działką nr 57/2, na której znajdował się m.in. budynek przychodni przyszpitalnej. SPZOZ otrzymał w bezpłatne użytkowanie, na podstawie aktu notarialnego (umowa o ustanowienie użytkowania z dnia 30 grudnia 1998 r.) m.in. budynek przychodni. Wojewoda decyzją z dnia 26 października 1999 r. przekazał mienie Skarbu Państwa znajdujące się w użytkowaniu ZOZ, z mocy prawa, na rzecz Powiatu z dniem 1 stycznia 1999 r. Wartość przekazanego mienia (budynek przychodni) wynosiła 1.159,20 tys. zł. Rada Powiatu w dniu 28 maja 2007 r. podjęła następujące uchwały:

  • w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 20 lat w trybie bezprzetargowym lokali użytkowych nr 1, 2, 7, 8 położonych w ww. budynku na rzecz P. Sp. z o.o.;
  • w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 20 lat w trybie bezprzetargowym lokali użytkowych nr 5, 6 na rzecz D. Sp. z o.o.;
  • w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 20 lat w trybie bezprzetargowym lokali użytkowych nr 3, 4 na rzecz S. Sp. z o.o.

W dniu 13 lipca 2007 r. zostały ustanowione odrębne własności lokali użytkowych zlokalizowanych w budynku przychodni i wyodrębnionych zostało dziesięć samodzielnych lokali. Następnie, w dniu 13 stycznia 2008 r., pomiędzy P. Sp. z o.o., S. Sp. z o.o., D. Sp. z o.o. i Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, została zawarta umowa konsorcyjna, na podstawie której sygnatariusze postanowili współdziałać w zakresie realizacji robót budowlanych, mających na celu modernizację części wspólnych nieruchomości Zespołu Opieki Zdrowotnej, w zakresie i o wartościach wynikających z przedmiotu robót, w sposób następujący: P. Sp. z o.o. 37,51%, S. Sp. z o.o. 18,74%, D. Sp. z o.o. 18,92% i SPZOZ 24,83% (1.175.439,04 zł). Z kolei w dniu 3 marca 2008 r. Rada Powiatu podjęła uchwały:

  • w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu oraz przyznania pierwszeństwa w nabyciu lokalu, zmienionej uchwałą z dnia 23 czerwca 2008 r. (lokale nr 3 i 4);
  • w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu oraz przyznania pierwszeństwa w nabyciu lokalu, zmienionej uchwałą z dnia 23 czerwca 2008 (lokale nr 5 i 6);
  • w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu oraz przyznania pierwszeństwa w nabyciu lokalu, zmienionej uchwałą z dnia 23 czerwca 2008 (lokale nr 1, 2, 7 i 8).

Na mocy aktu notarialnego z dnia 28 sierpnia 2008 r. została zawarta przedwstępna umowa sprzedaży lokali użytkowych nr 1, 2, 7 i 8 na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, tj. Sp. z o. o. P., w której ustalono, że cena sprzedaży zostanie zapłacona w sposób następujący: zadatek w wysokości 460.200 zł płatny najpóźniej do dnia 15 grudnia 2008 r., pozostała kwota, tj. 306.800 zł - przed zawarciem umowy przyrzeczonej. Z uwagi na to, iż w dniu 2 grudnia 2008 r. został sprzedany lokal użytkowy nr 8, wysokość zadatku uległa zmianie i wyniosła 340.200 zł., zaś pozostała kwota płatna przed zawarciem umowy przyrzeczonej - 226.800 zł. W dniu 29 kwietnia 2009 r. został sprzedany lokal użytkowy nr 7 - wpłata proporcjonalna w kwocie 80.000 zł (23 kwietnia 2009 r.), w dniu 19 sierpnia 2009 r. sprzedano lokal użytkowy nr 1 - wpłata proporcjonalna w kwocie 86.000 zł (18 sierpnia 2009 r.), natomiast lokal użytkowy nr 2 sprzedano w dniu 10 grudnia 2009 r. - wpłata końcowa 160.800 zł w dniu 8 grudnia 2009 r.

Odnośnie lokali użytkowych nr 5 i 6, w dniu 2 września 2008 r. została zawarta przedwstępna umowa sprzedaży na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, tj. D. Sp. z o.o., w której ustalono, że cena sprzedaży zostanie zapłacona w następujący sposób: zadatek w wysokości 241.200 zł płatny najpóźniej do dnia 15 grudnia 2008 r., pozostała kwota w wysokości 160.800 zł płatna przed zawarciem umowy przyrzeczonej, proporcjonalnie do wartości każdego z lokali. Lokale zostały sprzedane w dniu 6 lutego 2009 r., zaś wpłaty końcowej w kwocie 160.800 zł dokonano w dniu 27 stycznia 2009 r. W dniu 25 września 2008 r. została zawarta przedwstępna umowa sprzedaży lokali użytkowych nr 3 i 4 na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, tj. S. Sp. z o.o., w której ustalono, że cena sprzedaży zostanie zapłacona w sposób następujący: zadatek w kwocie 231.000 zł płatny będzie najpóźniej do 15 grudnia 2008 r., zaś pozostała kwota w wysokości 154.000 zł - przed zawarciem umowy przyrzeczonej, proporcjonalnie do każdego lokalu. Lokale zostały sprzedane w dniu 12 maja 2009 r., a wpłata końcowa w kwocie 154.000 zł nastąpiła w dniu 8 maja 2009 r.

Z kolei lokale oznaczone numerami 9 i 10, zlokalizowane na IV piętrze wraz z pomieszczeniami przynależnymi do lokalu nr 9, stanowiące własność Powiatu, były użytkowane przez SPZOZ na mocy umowy z dnia 30 grudnia 1998 r. o ustanowienie użytkowania do dnia 31 grudnia 2008 r. W dniu 15 grudnia 2008 r., w związku z likwidacją SPZOZ, zostało złożone przed notariuszem oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania m.in. lokali nr 9 i 10 z dniem 31 grudnia 2008 r. Wobec tego, że do wykonywania zadań Powiatu w zakresie ochrony zdrowia konieczne było utworzenie spółki z o.o., Rada Powiatu w dniu 28 stycznia 2008 r. podjęła uchwałę (zmienioną uchwałą z dnia 3 marca 2008 r.) w sprawie utworzenia przez Powiat spółki z o.o. Szpital Spółka z o.o.. Lokale nr 9 i 10 zostały przekazane przez Powiat w nieodpłatne użyczenie ww. spółce na okres dwóch lat, tj. od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. - umowa użyczenia zawarta w dniu 18 grudnia 2008 r. W dniu 30 września 2008 r. Rada Powiatu podjęła uchwałę o likwidacji prowadzonego przez Powiat SPZOZ. W dniu 9 marca 2009 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Powiatu, a SPZOZ w likwidacji, w sprawie przeznaczenia przez Powiat środków finansowych w wysokości 989.036 zł na przebudowę części wspólnych budynku przychodni przyszpitalnej ZOZ. W trakcie trwania umowy użyczenia, w związku z przeprowadzonymi pracami wyburzeniowymi, lokale nr 9 i 10 straciły charakter samodzielnych lokali użytkowych. Na podstawie aneksu nr 1 z dnia 18 grudnia 2009 r. do umowy użyczenia z dnia 18 grudnia 2008 r., lokale nr 9 i 10 zostały zastąpione pojęciem pomieszczeń o powierzchni użytkowej 562,94 m2 zlokalizowanych na IV piętrze budynku. Natomiast na podstawie aneksu z dnia 21 grudnia 2009 r. pomieszczenia zlokalizowane na IV piętrze budynku zostały wyłączone z umowy użyczenia. W dniu 22 grudnia 2009 r. pomiędzy Powiatem, a podmiotami prowadzącymi działalność związaną z usługami zdrowotnymi, tj. P." Sp. z o.o. i D. Sp. z o. o., została zawarta umowa dzierżawy pomieszczeń na IV piętrze, na okres 3 lat. Dzierżawcy wystąpili do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego z wnioskiem o wydanie pozwolenia na przebudowę ostatniego piętra. Dnia 13 kwietnia 2010 r. wydana została decyzja Starosty w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i zezwolenia na wykonanie robót budowlanych. W trakcie trwania umowy dzierżawy w roku 2010 planowane jest poczynienie nakładów przez dzierżawcę na remont i modernizację pomieszczeń zlokalizowanych na ostatniej kondygnacji, w wysokości ok. 1.500.000 zł przy wartości rynkowej powierzchni lokalowej określonej w dniu 10 listopada 2009 r. na kwotę 1.600.000 zł. W 2010 r. planowana jest także sprzedaż lokalu na rzecz dzierżawcy. W związku z remontem i modernizacją pomieszczeń, trwają przygotowania Wspólnoty Właścicieli Lokali Użytkowych Nieruchomości, mające na celu zmianę ilości samodzielnych lokali użytkowych z 10 na 5. Na każdym piętrze budynku były dotychczas dwa lokale, a docelowo będzie jeden na piętrze.

Ponadto, ze złożonego w dniu 26 lipca 2010 r. uzupełnienia wniosku wynika, iż lokal użytkowy zlokalizowany na ostatnim piętrze budynku wraz z przypadającym udziałem w części wspólnej oraz lokale nr 9 i 10, które w wyniku przeprowadzonych prac wyburzeniowych zastąpiono pojęciem pomieszczeń zlokalizowanych na IV piętrze budynku o powierzchni 562,94 m2 zlokalizowanych na IV piętrze budynku, to ten sam przedmiot planowanej dostawy.

Z nadesłanego uzupełnienia wynika również, iż stroną, która poniosła nakłady za prace budowlane był SPZOZ i faktury za te prace były wystawiane na SPZOZ. Dyrektor SPZOZ i likwidator zwrócili się z wnioskiem o przyznanie dotacji na dofinansowanie zadania z zakresu przebudowy budynku przychodni. Części wspólne klatka schodowa, dach, winda, elewacja przy udziale 24,83%. Samorząd Powiatowy mógł tylko i wyłącznie przekazać dotacje dla SPZOZ na podstawie art. 55 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Nakłady na lokale dzierżawione ponosili dzierżawcy. Według oświadczenia likwidatora, SPZOZ płacił za prace budowlane niezwłocznie po otrzymaniu dotacji. W związku z tym, że faktury były wystawiane na SPZOZ, to Powiat nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wartość początkowa całego budynku przychodni, wynikająca z decyzji wojewody z dnia 26 października 1999 r. wynosiła 1.159.20 tys. zł. Lokale były wykorzystywane przez Powiat w celu wykonywania czynności opodatkowanych od momentu zawarcia umów dzierżawy, tj. 13 sierpnia 2007 r. Od tego czasu to dzierżawcy mieli prawo do ponoszenia nakładów na te lokale jako inwestycje w obce środki trwałe. Poniesione nakłady na części wspólne przeszły na majątek Powiatu po likwidacji SPZOZ.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przy planowanej sprzedaży lokalu użytkowego zlokalizowanego na ostatnim piętrze budynku wraz z przypadającym udziałem w części wspólnej, przysługuje zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a jeśli nie, to czy można skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy...
  2. Czy należało odprowadzić podatek od towarów i usług od kwot wpłaconych po 1 stycznia 2009 r. czy w sytuacji, gdy zadatek z tytułu dostawy lokali użytkowych na rzecz P. Sp. z o.o., S. Sp. z o.o., D. Sp. z o.o. został uiszczony w 2008 r., natomiast końcowa wpłata nastąpiła w roku 2009...

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż lokalu użytkowego wraz z udziałem w części wspólnej planowana jest w roku 2010, tj. w okresie krótszym niż 2 lata pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą. Pierwsze zasiedlenie, w ocenie Powiatu, miało miejsce w dniu 22 grudnia 2009 r. - umowa o korzystanie (dzierżawa) zawarta po raz pierwszy po ulepszeniu. Koszty na przebudowę budynku przychodni przyszpitalnej poniesione były przed pierwszym zasiedleniem i przewyższały 30% wartości początkowej budynku (części wspólne), tj. w roku 2008 570.220.41 zł., w roku 2009 605.218,63 zł., razem: 1.175.439,04 zł (24,83% kosztów robót mających na celu modernizację części wspólnych nieruchomości ZOZ umowa konsorcyjna z dnia 13 stycznia 2008 r.). Przywołując definicję pierwszego zasiedlenia, Powiat wskazuje, że nie można zastosować zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Powiatu można jednak, skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy bowiem nawet jeżeli dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia albo pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie upłynął okres dwóch lat (a więc co do zasady transakcja powinna być opodatkowana), transakcja będzie zwolniona jeżeli zbywający nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Powiat zauważa, że w trakcie trwania umowy dzierżawy w 2010 r. planowane jest poczynienie przez dzierżawcę nakładów na remont i modernizację pomieszczeń zlokalizowanych na ostatniej kondygnacji w wysokości ok. 1.500.000 zł, przy wartości rynkowej lokali nr 9 i 10, określonej na dzień 10 listopada 2009 r. na kwotę 1.600.000 zł. W związku z tym, że zbywający nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, spełnione będą warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w aktach notarialnych dotyczących przedwstępnej umowy sprzedaży lokali użytkowych, zostały określone terminy wpłat i wysokość zadatków (60% ogólnej wartości) oraz kwoty do zapłaty, które powinny zostać uiszczone przed zawarciem umowy przyrzeczonej, w pozostałej wartości proporcjonalnej do wartości każdego z lokali, tj. pozostałe 40%. Przywołując brzmienie art. 19 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług Powiat wskazuje, że powyższy przepis dotyczy dostawy, która ma dopiero nastąpić, a zatem kwoty otrzymane przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach, jakim będzie podlegała czynność, której dotyczą. W ocenie Powiatu, wpłaconych zadatków, z tytułu zakupu lokali, dokonanych do dnia 31 grudnia 2008 r. nie należało opodatkowywać podatkiem od towarów i usług, ponieważ wszystkie zadatki (stanowiące 60% wartości lokali), zostały uiszczone w 2008 r., a zgodnie z obowiązującym do końca 2008 r. art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż budynków, budowli lub ich części traktowana była jako dostawa towaru używanego i podlegała zwolnieniu od podatku. Powiat wskazuje również, że pozostałe wpłaty (w wysokości 40% proporcjonalnie do wartości każdego lokalu), dokonane po 1 stycznia 2009 r., są również zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ Powiatowi, jako dokonującemu dostawy, w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym, zdaniem Powiatu, w sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Z treści art. 19 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania (). Natomiast ust. 11 tego artykułu stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei z art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy, wynika, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przepis art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit.b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Natomiast na mocy art. 43 ust. 10 cyt. ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z art. 43 ust. 11 ustawy wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Należy wskazać, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. dotyczącym zwolnień przedmiotowych art. 43 funkcjonował w odmiennym brzmieniu.

I tak, zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Z kolei stosownie do zapisu art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Natomiast stosownie do treści art. 43 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły 30% wartości początkowej, a podatnik:

  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż lokal wraz z udziałem w części wspólnej, który Powiat zamierza sprzedać znajduje się w budynku pozyskanym w drodze decyzji administracyjnej, wobec czego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Lokale 9 i 10 na mocy umowy z dnia 30 grudnia 1998 r. były użytkowane przez SPZOZ do dnia 31 grudnia 2008 r. (zrzeczenie z użytkowania z dniem 31 grudnia 2008 r.). Od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. lokale nr 9 i 10 na podstawie umowy użyczenia, zostały przekazane przez Powiat w nieodpłatne użyczenie Szpitalowi Sp. z o.o. W trakcie trwania umowy użyczenia, w związku z przeprowadzonymi pracami wyburzeniowymi, lokale nr 9 i 10 straciły charakter samodzielnych lokali użytkowych, a w odpowiedniej dokumentacji zostały zastąpione pojęciem pomieszczeń o powierzchni użytkowej 562,94 m2 zlokalizowanych na IV piętrze budynku. 21 grudnia 2009 r. pomieszczenia te zostały wyłączone z umowy użyczenia, a 22 grudnia 2009 r. Powiat podpisał umowę dzierżawy na rzecz P. Sp. z o.o. oraz D. Sp. z o.o. na okres trzech lat. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (wszelkie wydatki ponosili dzierżawcy), w związku z czym nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro od momentu pierwszego zasiedlenia w momencie zawarcia umowy dzierżawy w dniu 22 grudnia 2009 r. do momentu planowanej dostawy w 2010 r. nie upłynie okres dwóch lat, a ponadto w stosunku do przedmiotu dostawy nie przysługiwało dostawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dostawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, planowana dostawa będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy.

Odnośnie natomiast kwestii opodatkowania końcowych kwot wpłaconych po dniu 1 stycznia 2009 r., w sytuacji gdy zadatek z tytułu dostawy lokali użytkowych na rzecz P. Sp. z o.o., S. Sp. z o.o., D. Sp. z o.o. został uiszczony w 2008 r. należy stwierdzić co następuje.

Ze złożonego wniosku wynika, iż będące przedmiotem dokonanych dostaw lokale znajdują się w budynku wybudowanym w latach 70-tych ze środków Skarbu Państwa.

Budynek ten został oddany w bezpłatne użytkowanie, na podstawie aktu notarialnego (umowa o ustanowienie użytkowania z dnia 30 grudnia 1998 r.), a od 1 stycznia 1999 r. mocą decyzji administracyjnej został przekazany z mocy prawa dla Powiatu, w związku z czym Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W dniu 28 maja 2007 r. Rada Powiatu podjęła uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 20 lat w trybie bezprzetargowym lokali użytkowych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 położonych w ww. budynku na rzecz określonych spółek. W dniu 13 lipca 2007 r. zostały ustanowione odrębne własności lokali użytkowych zlokalizowanych w budynku przychodni i wyodrębnionych zostało dziesięć samodzielnych lokali. W dniu 13 stycznia 2008 r., pomiędzy dzierżawcami została zawarta umowa konsorcyjna, na podstawie której sygnatariusze postanowili współdziałać w zakresie realizacji robót budowlanych, mających na celu modernizację części wspólnych nieruchomości. W 2008 r. zostały zawarte przedwstępne umowy sprzedaży przedmiotowych lokali na rzecz dotychczasowych dzierżawców. W zawartych w formie aktów notarialnych umowach postanowiono, iż zadatki zostaną uiszczone jeszcze w 2008 r., zaś pozostała kwota przed zawarciem umowy przyrzeczonej. Jeden z lokali został sprzedany w 2008 r. natomiast pozostałe w 2009 r. i wówczas nabywcy dokonali wpłat końcowych należności.

Z okoliczności sprawy wynika, iż od końca roku, w którym zakończono budowę obiektu, w którym znajdują się przedmiotowe lokale, minęło co najmniej 5 lat, a Powiat jak wskazano w złożonym wniosku nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, w związku z czym nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Skoro zatem jak stwierdzono we wniosku, otrzymane zadatki dotyczyły sprzedaży lokali spełniających kryteria określone w obowiązujących w dacie ich otrzymania przepisach art. 43 ust. 2 pkt 1 i 6 ustawy, to Powiat słusznie uznał, iż otrzymane zadatki dotyczą sprzedaży lokali używanych i stosownie do uregulowań zawartych w cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. były zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro w stosunku do przedmiotu dostawy nie przysługiwało Powiatowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenia, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonana dostawa lokali podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy. Wobec powyższego, Powiat nie był zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku należnego od otrzymanych po 1 stycznia 2009 r. końcowych kwot należności.

Końcowo wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy