Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na remoncie i budowie dróg i placów publicznych. - Interpretacja - IBPP4/443-1229/10/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.10.2010, sygn. IBPP4/443-1229/10/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na remoncie i budowie dróg i placów publicznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 30 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę i budowę dróg oraz placów w ramach projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 września 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę i budowę dróg oraz placów w ramach projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako powołana przez Gminę samorządowa jednostka organizacyjna zajmuje się m.in.: budową dróg publicznych wraz z towarzyszącą infrastrukturą (oświetlenie uliczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, chodniki itd.) Po wybudowaniu drogi publicznej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą droga zostaje jako środek trwały składnikiem majątku Wnioskodawcy. Budowana droga jest przyjmowana do ewidencji środków trwałych jako droga (ulica) pod określoną nazwą o wartości uwzględniającej całkowity koszt budowy drogi wraz z niezbędną infrastrukturą. Budowa, przebudowa i remont dróg oraz placów na obszarze objętych rewitalizacją, w tym przypadku projektu pn. dla zadań realizowanych przez Wnioskodawcę - zad. 1 - "; zad. 2 "; zad. 3 - "; zad.4 - " wraz z całą infrastrukturą nie jest realizowana w celu dalszej odsprzedaży lub osiągnięcia przychodu, ale jest realizacją celów publicznych Gminy.

Jednakże w pasie dróg budowana będzie (a w części modernizowana) sieć kanalizacji deszczowej. Z tytułu odprowadzania wód deszczowych z terenów przyległych instytucji, na podstawie umów cywilno-prawnych, pozyskiwane będą przychody. Za przyjmowanie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej Wnioskodawcy wystawiane będą faktury VAT.

W ramach Projektu pn. " współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Miejski Zarząd Dróg będzie realizować cztery zadania - efektem tego przedsięwzięcia będą wybudowane i przebudowane publiczne drogi gminne i publiczne place, które zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom nieodpłatnie. Pozostałe mienie (z wyjątkiem kanalizacji deszczowej) nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny; tak więc towary i usługi, jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu (z wyjątkiem kanalizacji deszczowej) nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jako nabywca w fakturach wystawianych przez wykonawców figuruje Miejski Zarząd Dróg.

Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego w związku ze sprzedażą opodatkowaną budowy i modernizacji kanalizacji deszczowej. MZD jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT 7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze powyższe oraz to, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę i budowę dróg oraz placów...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione w piśmie z dnia 22 września 2010r.), będzie miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną (faktury VAT za przyjmowanie wód deszczowych).

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu części dotyczącej wykonania/modernizacji kanalizacji deszczowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. .., składający się z czterech zadań.

W pasie dróg budowana będzie (a w części modernizowana) sieć kanalizacji deszczowej. Z tytułu odprowadzania wód deszczowych z terenów przyległych instytucji, na podstawie umów cywilno-prawnych, pozyskiwane będą przychody. Za przyjmowanie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej Wnioskodawcy wystawiane będą faktury VAT.

Efektem ww. przedsięwzięcia będą wybudowane i przebudowane publiczne drogi gminne i publiczne place, które zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom nieodpłatnie. Mienie (z wyjątkiem kanalizacji deszczowej) nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny; tak więc towary i usługi, jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu (z wyjątkiem kanalizacji deszczowej) nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jako nabywca w fakturach wystawianych przez wykonawców figuruje Miejski Zarząd Dróg.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą opodatkowaną - budowa/modernizacja kanalizacji deszczowej.

Z powyższego wynika, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w części związanej z wybudowaniem i przebudowaniem publicznych dróg gminnych i publicznych placów nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W części natomiast związanej z wykonaniem/modernizacją kanalizacji deszczowej nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT (z tytułu odprowadzania wód deszczowych z terenów przyległych instytucji, na podstawie umów cywilno-prawnych, pozyskiwane będą przychody udokumentowane fakturami VAT).

Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją w części dotyczącej wykonania/modernizacji kanalizacji deszczowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu w części dotyczącej wykonania/modernizacji kanalizacji deszczowej, uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach