
Temat interpretacji
Gmina ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na budowie stanicy, która będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. organu 7 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2010r. (data wpływu 27 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania tj. w 2012 roku, oddaniem w najem lub dzierżawę obiektów . jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania tj. w 2012 roku, oddaniem w najem lub dzierżawę obiektów
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W ramach rewitalizacji terenów poprzemysłowych Wnioskodawca planuje inwestycję polegającą na budowie .
Zakres projektu obejmuje budowę:
- budynku żeglarskiego dla potrzeb szkoleń i administracji z zapleczem żywnościowym, hotelarskim, dydaktycznym, sanitarnym, szatniowym, itp.
- hangaru na łódki,
- wiaty na sprzęt żeglarski,
- keji stałej i pływającej,
- altan rekreacyjno - grilowych,
- dróg komunikacyjnych dla pojazdów samochodowych i pieszych,
- parkingów,
- placu apelowego z masztem regatowym,
- ogrodzenia i oświetlenia obiektów,
- trybun dla publiczności.
Po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie odpłatnie oddana w najem lub dzierżawę. Rozważane są trzy sposoby gospodarowania obiektem:
1/ Gmina będzie samodzielnie zarządzać ... tj. zawierać umowy cywilno-prawne z podmiotami, które będą prowadzić tam działalność gospodarczą i to Gmina będzie dokumentować dostawę towarów wystawiając faktury sprzedaży za najem lub dzierżawę;
2/ w drodze zamówień publicznych zostanie wyłoniony podmiot, który w imieniu Gminy będzie zarządzał obiektem, tj. będzie zawierał w imieniu i na rachunek Gminy umowy dzierżawy oraz będzie administrował ... . W związku z tym podmiot ten będzie wystawiał w imieniu Gminy faktury sprzedaży za najem lub dzierżawę, prowadził rejestr sprzedaży a Gmina jako podatnik VAT będzie odprowadzała podatek należny. Podmiot ten za wykonaną usługę będzie otrzymywał od Gminy wynagrodzenie
3/ ..., jako całość zostanie oddana w dzierżawę podmiotowi, który zostanie wyłoniony w trybie otwartego konkursu ofert. Czynsz dzierżawy pobierany będzie na rzecz Gminy. Natomiast samodzielnie Podmiot ten będzie mógł poddzierżawiać majątek ..
W każdym z tych trzech przypadków mamy do czynienia z dostawą towarów o której mowa w art. 7 ustawy o VAT. Gmina będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
W piśmie z dnia 21 lipca 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach rewitalizacji terenów poprzemysłowych Wnioskodawca planuje inwestycję polegającą na budowie .
W ramach tego projektu zbudowane zostaną między innymi parkingi oraz wewnętrzne drogi komunikacyjne dla pojazdów samochodowych i dla pieszych, które nie będą miały charakteru publicznego i ogólnodostępnego. Będą one się znajdować na wydzielonym i ogrodzonym terenie całego obiektu, który po zakończeniu inwestycji zostanie odpłatnie oddany w najem lub dzierżawę.
Dojazd do wydzielonego i ogrodzonego terenu projektowanej . odbywać się będzie poprzez ciąg pieszo - jezdny oraz zjazd z drogi wojewódzkiej, które zostaną zrealizowane w odrębnym projekcie inwestycyjnym nie rozpatrywanym ze wniosku.
W rozważanych trzech sposobach gospodarowania obiektem, które zostały przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, powstały majątek przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Wnioskodawcy oraz faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Wnioskodawcę, który jest czynnym podatnikiem VAT z numerem NIP Gminy, podatek należny VAT wynikający z tych faktur będzie odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT a tym samym spełniać zasady określone w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja inwestycji, w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania tj. w 2012 roku, oddaniem w najem lub dzierżawę obiektów ....
Zdaniem Wnioskodawcy, przyjmując, że inwestycja po jej zakończeniu będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy opodatkowanych podatkiem VAT, przysługuje gminie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nakłady inwestycyjne na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach rewitalizacji terenów poprzemysłowych planuje inwestycję polegającą na budowie .
Zakres projektu obejmuje budowę
- budynku żeglarskiego dla potrzeb szkoleń i administracji z zapleczem żywnościowym, hotelarskim, dydaktycznym, sanitarnym, szatniowym, itp.
- hangaru na łódki,
- wiaty na sprzęt żeglarski,
- keji stałej i pływającej,
- altan rekreacyjno - gnlowych,
- dróg komunikacyjnych dla pojazdów samochodowych i pieszych,
- parkingów,
- placu apelowego z masztem regatowym,
- ogrodzenia i oświetlenia obiektów,
- trybun dla publiczności.
Po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie odpłatnie oddana w najem lub dzierżawę.
Wnioskodawca wskazał, iż przewiduje trzy sposoby gospodarowania ..., jednakże w każdym z tych trzech przypadków Wnioskodawca będzie otrzymywać przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
W ramach tego projektu zbudowane zostaną między innymi parkingi oraz wewnętrzne drogi komunikacyjne dla pojazdów samochodowych i dla pieszych, które nie będą miały charakteru publicznego i ogólnodostępnego. Będą one się znajdować na wydzielonym i ogrodzonym terenie całego obiektu , który po zakończeniu inwestycji zostanie odpłatnie oddany w najem lub dzierżawę.
Dojazd do wydzielonego i ogrodzonego terenu projektowanej . odbywać się będzie poprzez ciąg pieszo - jezdny oraz zjazd z drogi wojewódzkiej, które zostaną zrealizowane w odrębnym projekcie inwestycyjnym nie rozpatrywanym ze wniosku.
W rozważanych trzech sposobach gospodarowania ..., które zostały przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, powstały majątek przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Wnioskodawcy oraz faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Wnioskodawcę.
Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Najem oraz dzierżawa są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług.
Wprawdzie w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę powstaje rozbieżność co do zakresu gospodarowania powstałym w wyniku realizacji projektu mieniem (najem lub dzierżawa, czy tylko dzierżawa) - w pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że: Po zakończeniu realizacji inwestycji powstała infrastruktura zostanie odpłatnie oddana w najem lub dzierżawę., natomiast w dalszej części opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, że: W rozważanych trzech sposobach gospodarowania obiektem, które zostały przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, powstały majątek przez cały czas będzie pozostawać na stanie majątku Wnioskodawcy oraz faktury z tytułu opłaty dzierżawnej będą wystawiane przez Wnioskodawcę. jednakże organ wydając niniejszą interpretację oparł się na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w którym Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że Wnioskodawca będzie otrzymywał przychody z działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym należy stwierdzić, że towary i usługi zakupione w celu realizacji inwestycji polegającej na budowie , będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tj. odpłatna umowa najmu lub dzierżawy), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Tut. organ podkreśla, że nie analizował czy faktycznie wskazane w opisie zdarzenia przyszłego trzy warianty gospodarowania ..., będą w efekcie końcowym prowadziły do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż inwestycja po jej zakończeniu będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
