Obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z wybudowaniem i modernizacja hali produkcyjno magazynowej, oddanej do użytkowan... - Interpretacja - IBPP3/443-111/10/IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.02.2010, sygn. IBPP3/443-111/10/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z wybudowaniem i modernizacja hali produkcyjno magazynowej, oddanej do użytkowania w 2004 r.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 27 stycznia 2010 r.), z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) i pismem z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z wybudowaniem i modernizacją hali produkcyjno-magazynowej, oddanej do użytkowania w 2004 r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 27 stycznia 2010 r.), z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) oraz z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z wybudowaniem i modernizacją hali produkcyjno-magazynowej, oddanej do użytkowania w 2004 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka Jawna) powstała w wyniku przekształcenia - na podstawie art. 26 § 4 Kodeksu Spółek Handlowych - spółki cywilnej, której wspólnikami są dwie osoby fizyczne będące małżonkami, jest właścicielem nieruchomości gruntowej. Nieruchomość ta została zakupiona przez spółkę jawną w lipcu 2003 roku. W tym samym roku wybudowano i oddano do używania budynek produkcyjno-magazynowy. W miesiącach od stycznia do czerwca 2004 roku dokonano nakładów na ulepszenie tego budynku. Kwota dokonanych nakładów stanowiła tylko 3% wartości początkowej budynku. Nieruchomość stanowi środek trwały firmy. Od wartości wybudowanego budynku dokonywane są odpisy amortyzacyjne w ciężar kosztów. Poza wymienionym ulepszeniem nie dokonywano innych modernizacji ani ulepszeń w obiekcie.

W opisanym budynku spółka miała zamiar prowadzić, inny niż dotychczas wykonywany, rodzaj działalności gospodarczej. Zmiana sytuacji rynkowej spowodowała, że Spółka wycofała się z realizacji tego projektu i podjęła decyzję o wynajęciu budynku innemu przedsiębiorcy. Tym samym budynek nie jest wykorzystywany przez Spółkę dla celów podstawowej działalności gospodarczej. Wartość nieruchomości (gruntu) wg ceny nabycia to 180.000 zł, wartość początkowa budynku: 782.789,04 zł (koszty budowy wraz z wydatkami na ulepszenie). Z uwagi na stały rozwój Spółki, finansowany także z wypracowanych zysków, w poprzednich latach jej wspólnicy nie występowali do spółki z żądaniem wypłaty całości wypracowanego, rocznego zysku netto. Kwota niewypłaconego zysku z lat ubiegłych wynosi 2.457.342,15 (po 50% tej kwoty na każdego wspólnika). Obecny stan środków pieniężnych spółki, z uwagi na jej zamierzenia inwestycyjne, nadal nie pozwala na wypłatę wspólnikom, w krótkim czasie, całej kwoty wypracowanego w latach poprzednich zysku. Wspólnicy, jeszcze przed końcem 2009 roku, zamierzają zwrócić się do spółki o przekazanie im opisanej powyżej nieruchomości do majątku osobistego. Przekazanie, z uwagi na przedmiot czynności, nastąpi w formie aktu notarialnego. Wspólnicy staną się w ten sposób współwłaścicielami nieruchomości, która wejdzie do ich wspólnego majątku małżeńskiego. Wspólnicy posiadają udział w zyskach i stratach spółki w wysokości 50%.

Przy zakupie ww. nieruchomości Spółka nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego (zakup od osoby fizycznej nie będącej podatnikiem VAT), natomiast odliczała podatek naliczony od zakupów towarów i usług dokonanych w związku z budową, a potem ulepszeniem, położonego na niej budynku produkcyjno- magazynowego.

W związku z przekazaniem ww. nieruchomości wspólnikom, Spółka zamierza zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT Równocześnie w związku z nabyciem, a następnie oddaniem do używania ww. nieruchomości przed dniem 1 maja 2004 roku Spółka nie zamierza dokonywać korekty podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług służącymi dokończeniu budowy oraz ulepszeniu. Zarówno w 2003 roku jak również w 2004 roku spółka wykonywała tylko czynności opodatkowane VAT, dlatego nie miała obowiązku korekty podatku naliczonego. Przekazanie nieruchomości do majątku osobistego wspólników ma być dokonane nieodpłatnie.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa nieruchomość jest wynajmowana od dnia 29 października 2004 r. oraz cały czas służyła czynnościom opodatkowanym VAT.

Wartość nakładów na modernizację nieruchomości będącej przedmiotem zapytania wyniosła 16.962,84 zł. Nakłady dokonywane były w przebiegu dwóch miesięcy. W kwietniu 2004 r. na kwotę 16.962,84 zł i w maju 2004 r. na kwotę 4.754,10 zł. Dokonywanie nakładów nie powodowało przerw w użytkowaniu nieruchomości. Przyjęcie nakładów do używania dokonywane było w miesiącach poniesienia wydatków modernizacyjnych. Nakłady dokonane w kwietniu oddano do używania w kwietniu, a dokonane w maju oddano do używania

w maju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca słusznie uznaje, że z uwagi na nabycie i oddanie do używania opisanej we wniosku nieruchomości, przed dniem 1 maja 2004 roku, nie ma obowiązku korekty podatku VAT naliczonego w związku z zastosowaniem zwolnienia na mocy art. 43 ust 1 pkt 10 lit "b" przekazania tej nieruchomości do majątku osobistego wspólników...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana nieruchomość została nabyta i oddana do używania przed dniem 1 maja 2004 roku, dlatego w odniesieniu do ewentualnej korekty podatku naliczonego mają zastosowanie przepisy art. 163 ust 2 ustawy VAT, na mocy których w odniesieniu do środków trwałych nabytych przed dniem 1 maja 2004 roku, stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). W latach 2003 i 2004 Spółka Jawna wykonywała tylko czynności opodatkowane, dlatego nie miała obowiązku dokonywania korekty VAT, nie będzie miała tego obowiązku również w momencie przekazania opisanej nieruchomości do majątku osobistego wspólników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy art. 91 ust. 3 ustawy.

Należy podkreślić, iż ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.

I tak, zgodnie z brzmieniem ust. 4 omawianego artykułu, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

Jak stanowi ust. 6 tego artykułu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl art. 91 ust. 7 ustawy o VAT przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zatem powyższy przepis adresowany jest więc do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar do wykonanywania czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego. Przepis nakazuje więc dokonanie korekty również tym podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, jako że nabyty towar służył wyłącznie działalności opodatkowanej.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na zakupionym w 2003 r. gruncie, wybudował i oddał do użytkowania budynek produkcyjno-magazynowy również w 2003 roku. Nakłady na modernizację budynku dokonywane były w przeciągu dwóch miesięcy: w kwietniu 2004r. na kwotę 16.962,84 zł i w maju na kwotę 4.754,10 zł. Nakłady na modernizację oddane były do używania odpowiednio w miesiącach poniesienia wydatków. Kwota dokonanych nakładów stanowiła tylko 3% wartości początkowej budynku. Wartość nieruchomości (gruntu) wg ceny nabycia to 180.000 zł, wartość początkowa budynku: 782.789,04 zł (koszty budowy wraz z wydatkami na ulepszenie). Nieruchomość stanowi środek trwały firmy. Wnioskodawca odliczał podatek naliczony od zakupów towarów i usług dokonanych w związku z budową, a potem ulepszeniem przedmiotowego budynku.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2010 r. znak IBPP3/443-910/09/IK nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę, na rzecz wspólnika budynku, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Tym samym dostawa gruntu, na którym posadowiony jest budynek, również będzie korzystała ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, o ile Wnioskodawca nie zrezygnuje ze zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

W związku z nakładami na wybudowanie oraz modernizację budynku produkcyjno magazynowego poniesionymi przed 1 maja 2004r. należy przywołać art. 163 ust. 2 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym artykułem, w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 175. Zatem, w odniesieniu do nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę przed 1 maja 2004r. korekta podatku naliczonego nie będzie mieć zastosowania.

Również w odniesieniu do nakładów poniesionych na modernizację przedmiotowego budynku w maju 2004r. w kwocie 4.754,10 zł oddanych do używania w miesiącu ich poniesienia Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w związku z art. 91 ust. 2 w powiązaniu z ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo wskazać należy, że kwestie interpretacji dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem wspólnikom spółki zostały zawarte w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach