możliwość odliczenia w części lub w całości, w chwili obecnej i w przyszłości podatku VAT poniesionego w związku z zapłaceniem faktur za promocję proj... - Interpretacja - IBPP4/443-872/10/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2010, sygn. IBPP4/443-872/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość odliczenia w części lub w całości, w chwili obecnej i w przyszłości podatku VAT poniesionego w związku z zapłaceniem faktur za promocję projektu pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. organu 16 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 czerwca 2010r. (data wpływu 5 lipca 2010r.) oraz z dnia 1 lipca 2010r. (data wpływu 8 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w części lub w całości, w chwili obecnej i w przyszłości podatku VAT poniesionego w związku z zapłaceniem faktur za promocję projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w części lub w całości, w chwili obecnej i w przyszłości podatku VAT poniesionego w związku z zapłaceniem faktur za promocję projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 czerwca 2010r. (data wpływu 5 lipca 2010r.) oraz z dnia 1 lipca 2010r. (data wpływu 8 lipca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2009 Miasto otrzymało dofinansowanie do projektu pn. w ramach Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa RPO na lata 2007-2013.

Inwestycja była realizowana w latach 2007-2009 przez jednostkę budżetową Gminy, której przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym faktem podatek VAT w zakresie realizacji rzeczowej jest kosztem niekwalifikowanym w projekcie.

Przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku są koszty ponoszone na promocję projektu, które były płacone przez Urząd Miasta.

W roku 2009/2010 Gmina poniosła koszty promocji projektu w wysokości 4.175,60 zł. Na kwotę tę zostały wystawione oraz zapłacone faktury opodatkowane podatkiem VAT, z czego 3.631,48 zł stanowi koszty kwalifikowane w projekcie. VAT jest tutaj kosztem kwalifikowanym.

Projekt jest realizowany przez Miasto w ramach zadań statutowych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Okres realizacji projektu: rozpoczęcie inwestycji: 17 lipiec 2009r., zakończenie rzeczowe realizacji: 23 grudzień 2009r.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 czerwca 2010r. zorganizowana promocja w ramach projektu obejmuje:

  • catering w trakcie spotkania informacyjno-promocyjnego,
  • 2 sztuki tablic pamiątkowych, które zostały umieszczone na obiekcie,
  • 200 sztuk plakatów promujących zrealizowany projekt,
  • 300 sztuk ulotek informacyjnych o projekcie,
  • 1 sztuka rollup stand reklamowy.

Faktury dotyczące działań promocyjnych były wystawiane na Miasto.

Z tytułu zorganizowanych promocji Miasto nie osiągnęło żadnych przychodów (wszystkie działania w zakresie promocji były nieodpłatne).

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 1 lipca 2010r. wskazał, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w zakresie promocji przedmiotowego projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego projektu pn. w ramach priorytetu IX Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.3. Lokalna infrastruktura RPO na lata 2007-2013 istnieje możliwość odliczenia w części lub w całości podatku VAT poniesionego w związku z zapłaceniem faktur za promocję projektu, w chwili obecnej i w przyszłości...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 lipca 2010r.), Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego ma prawo korzystać ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykorzystaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawnymi. W związku z tym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług związanych z promocją realizowanego projektu.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z promocją realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. do końca 2009r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do projektu pn. w ramach Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.3. Lokalna infrastruktura sportowa RPO na lata 2007-2013.

Inwestycja była realizowana w latach 2007-2009 przez jednostkę budżetową Gminy, której przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W roku 2009/2010 Gmina poniosła koszty promocji projektu.

Przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku są koszty ponoszone na promocję projektu.

Faktury dotyczące działań promocyjnych były wystawiane na Miasto.

Projekt jest realizowany przez Miasto w ramach zadań statutowych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Zorganizowana promocja w ramach projektu obejmuje:

  • catering w trakcie spotkania informacyjno-promocyjnego,
  • 2 sztuki tablic pamiątkowych, które zostały umieszczone na obiekcie,
  • 200 sztuk plakatów promujących zrealizowany projekt,
  • 300 sztuk ulotek informacyjnych o projekcie,
  • 1 sztuka rollup stand reklamowy.

Z tytułu zorganizowanych promocji Miasto nie osiągnęło żadnych przychodów (wszystkie działania w zakresie promocji były nieodpłatne).

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w zakresie promocji przedmiotowego projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż projekt, realizowany prze Gminę w zakresie działań promocyjnych, nie generuje żadnych przychodów, a towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby promocji przedmiotowego projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT .

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania działań promocyjnych a dotyczących projektu pn. .

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z promocją realizowanego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach