Opodatkowanie prac scaleniowo-wymiennych. - Interpretacja - IBPP1/443-148/09/EA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.05.2009, sygn. IBPP1/443-148/09/EA, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Opodatkowanie prac scaleniowo-wymiennych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009r. (data wpływu 10 lutego 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 27 kwietnia 2009r.) oraz z dnia 14 maja 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac scaleniowo-wymiennych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac scaleniowo-wymiennych.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 27 kwietnia 2009r.) oraz z dnia 14 maja 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca powołany został w dniu 15 marca 1999r. jako samorządowa jednostka organizacyjna (nieposiadająca osobowości prawnej) działająca w formie zakładu budżetowego. Do zakresu jej działań statutowych należy m.in. wykonywanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace zostały zdefiniowane w art. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Postępowanie to prowadzi Starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, tj. ze środków publicznych. Wykonawcą prac jest zgodnie z treścią ww. ustawy wojewódzka jednostka organizacyjna (tj. Wnioskodawca). Starosta może prowadzić ww. zadania korzystając z funduszy unijnych jako beneficjent.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wykonawcą prac jest wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna tj. Wnioskodawca, któremu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 223 poz. 1655 z późn. zm.) zlecone zostaje wykonanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace polegają na przygotowaniu stosownej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej oraz formalno-prawnej oraz przygotowaniu wniosków do uporządkowania stanu prawnego w księgach wieczystych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z potwierdzeniem zgłoszenia rejestracyjnego podatkiem od towarów i usług oraz podatku akcyzowego VAT-5 z dnia 9 czerwca 1993r., VAT-5B w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego.

Wnioskodawca świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności PKD - 7420C, EKD 7420 (PKD 2004r.) lub zwolnione od podatku VAT - § 8 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970; Dz. U. Nr 145 poz. 1541 ze zm.), jest to powód zarejestrowania jako czynnego podatnika podatkiem od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

Należy również wskazać, iż wykonywane przez Wnioskodawcę zadanie to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej; podstawą takiej kwalifikacji jest art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982r. o scalaniu i wymianie gruntów (t. j. Dz. U. z 2003r., Nr 178, poz. 1749 ze zm.), który mówi że Postępowanie scaleniowe lub wymienne przeprowadza starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej...". W tej sytuacji jedyną możliwością jest działanie starosty jako organu władzy publicznej.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez niego usługi objęte są PKD 2007 7112Z, PKD 2004 7420C (zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON obejmujące również numery PKD w załączeniu).

Wnioskodawca w celu wykonania prac zawiera ze starostwem powiatowym umowę, która nie ma charakteru cywilnoprawnego, gdyż opiera się na przepisach ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, a nie kodeksu cywilnego. W celu rozliczenia dotacji rządowej przyznanej na ten cel dla Starostwa, jak również w celu zwrotu kosztów poniesionych przez Starostwo (kosztów kwalifikowanych) jako beneficjenta środków - przy wykorzystaniu środków unijnych za prace wykonywane na rzecz starostwa, Wnioskodawca jako wykonawca wystawia rachunek.

W uzupełnieniu wniosku w odniesieniu do powyższego Wnioskodawca wyjaśnił, iż organem podpisującym umowę jest Starosta, a określenie starostwo powiatowe zostało użyte jedynie w znaczeniu instytucji obsługującej Starostę, niemniej jednak umowę sygnuje swoim podpisem Starosta. Podstawą zawarcia umowy bezpośrednio ze starostą będzie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 24 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 223, poz. 1655) w związku z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów z dnia 26 marca 1982r. (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 178 poz. 1749).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż usług na rzecz zlecającego Starostwa Powiatowego jest objęta podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 w związku z ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (...). Wnioskodawca wykonując prace na rzecz starostwa działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej. Tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności podejmowane na rzecz Starostwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982r. o scalaniu i wymianie gruntów (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1749 ze zm.), postępowanie scaleniowe lub wymienne przeprowadza starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Natomiast z art. 3 ust. 4 ww. ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wynika, że prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd województwa przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych mu na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.) lub jednostek utworzonych przez ten samorząd do realizacji tych zadań, tj. m.in. biura geodezji i terenów rolnych oraz i ich oddziałów. Biuro to, zgodnie z zapisem powyższego artykułu, jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną do wykonywania odrębnych zadań.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca powołany został w dniu 15 marca 1999r. jako samorządowa jednostka organizacyjna (nieposiadająca osobowości prawnej) działająca w formie zakładu budżetowego. Do zakresu jej działań statutowych należy m.in. wykonywanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace zostały zdefiniowane w art. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów. Postępowanie to prowadzi Starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa, tj. ze środków publicznych. Wykonawcą prac jest zgodnie z treścią ww. ustawy wojewódzka jednostka organizacyjna (tj. Wnioskodawca). Starosta może prowadzić ww. zadania korzystając z funduszy unijnych jako beneficjent.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów wykonawcą prac jest wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna tj. Wnioskodawca, któremu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 223 poz. 1655 z późn. zm.) zlecone zostaje wykonanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace polegają na przygotowaniu stosownej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej oraz formalno-prawnej oraz przygotowaniu wniosków do uporządkowania stanu prawnego w księgach wieczystych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również, iż wykonywane przez Wnioskodawcę zadanie to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej; podstawą takiej kwalifikacji jest art. 3 ust 1 ustawy z dnia 26 marca 1982r. o scalaniu i wymianie gruntów (t. j. Dz. U. z 2003r., Nr 178, poz. 1749 ze zm.), który mówi że Postępowanie scaleniowe lub wymienne przeprowadza starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej...". W tej sytuacji jedyną możliwością jest działanie starosty jako organu władzy publicznej.

W celu wykonania prac Wnioskodawca zawiera ze starostwem powiatowym umowę, która nie ma charakteru cywilnoprawnego, gdyż opiera się na przepisach ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, a nie kodeksu cywilnego.

Wobec powyższego uznać należy, iż Wnioskodawca wykonując prace scaleniowo-wymienne działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż zawierana umowa ze starostwem powiatowym nie ma charakteru cywilnoprawnego, do wykonywanych przez Wnioskodawcę przedmiotowych prac nie będzie miało zastosowania wyłączenie zawarte w końcowej części powołanego art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do tych czynności.

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych z tytułu wykonywania prac scaleniowo-wymiennych na rzecz Starosty (działającego jako organ władzy publicznej realizujący zadania z zakresu administracji rządowej) na podstawie umowy niemającej charakteru cywilnoprawnego, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, przedmiotowe czynności nie będą podległy opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże dodać, że jeżeli jednak wymienione usługi będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych to w tym zakresie Wnioskodawca będzie podatnikiem, zatem na wyłączenie to ma wpływ charakter zawartej umowy (porozumienia) tzn. fakt czy jest ona zawarta na gruncie ustawy kodeks cywilny czy też ustaw szczególnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy dodać, iż klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się nie dłużej niż do 31 grudnia 2009r.

Natomiast podane przez Wnioskodawcę symbole są symbolami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), zatem jest to klasyfikacja do której nie odwołuje się ustawa o podatku od towarów i usług, a więc nie ma zastosowania na gruncie podatku VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach