Prawo do odliczenia podatku VAT przez Powiat w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ILPP1/443-1032/09-4/AK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2009, sygn. ILPP1/443-1032/09-4/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT przez Powiat w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 1 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. Kompleksowa termomodernizacja budynków Liceum wraz z wymianą źródła ciepła jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pn. Kompleksowa termomodernizacja budynków Liceum wraz z wymianą źródła ciepła. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 października 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących wynajmu pomieszczeń w budynku stanowiącym własność Powiatu. Wnioskodawca będąc jednostką samorządu terytorialnego składa wniosek o realizację projektu pn. Kompleksowa termomodernizacja budynków Liceum wraz z wymianą źródła ciepła w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza. Przedmiotem projektu będzie termomodernizacja budynków Liceum wraz z wymianą źródła ciepła, będącego jednostką organizacyjną Powiatu. Podkreślić należy, iż ww. jednostka budżetowa nie jest podatnikiem podatku VAT. Ww. projekt będzie realizowany przez Starostwo Powiatowe obsługujące organ, tj. Powiat w ramach zadań własnych Powiatu i zakupione w trakcie jego realizacji usługi i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Starostwo Powiatowe jako urząd nie jest podatnikiem podatku VAT. Źródła finansowania projektu będą stanowiły środki pochodzące z EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2007-2013 oraz środki własne beneficjenta projektu, tj. Powiatu.

W uzupełnieniu z dnia 29 października 2009 r. Zainteresowany informuje, iż obiekt objęty termomodernizacją, o którym mowa we wniosku, jest własnością Powiatu. Po zakończeniu inwestycji użytkownikiem będzie jednostka organizacyjna Powiatu Liceum Ww. placówka oświatowa zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), jest prawnie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu wyposażoną w majątek w postaci nieruchomości i pozostaje w nieodpłatnym posiadaniu jednostki. W związku z art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat nie będzie osiągał z tego tytułu obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji projektu Kompleksowa termomodernizacja budynków Liceum wraz z wymianą źródła ciepła będzie istniała możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT przez Wnioskodawcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach planowanego do realizacji projektu Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z uwagi na brak podstaw prawnych, tj. zakupione towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunkiem odliczenia podatku VAT jest więc posiadanie statusu podatnika VAT oraz związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. W art. 15 ust. 6 ww. ustawy jest mowa również o tym, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej (Powiat) oraz urzędów obsługujących te organy (Starostwo Powiatowe) w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m. in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy) oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat będący czynnym podatnikiem podatku VAT, zamierza zrealizować projekt pn. Kompleksowa termomodernizacja budynków Liceum Ogólnokształcącego wraz z wymianą źródła ciepła w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 Ochrona powietrza. Ww. projekt będzie realizowany przez Starostwo Powiatowe obsługujące organ, tj. Powiat w ramach zadań własnych Powiatu. Zakupione w trakcie jego realizacji usługi i towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Obiekt objęty termomodernizacją jest własnością Powiatu, natomiast po zakończeniu inwestycji jego użytkownikiem będzie jednostka organizacyjna Powiatu Liceum Ogólnokształcące. Ww. placówka oświatowa jest prawnie wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu wyposażoną w majątek w postaci nieruchomości i pozostaje w nieodpłatnym posiadaniu jednostki. Powiat nie będzie osiągał z tego tytułu obrotu.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że korzystanie przez szkołę z obiektów stanowiących własność Powiatu w ramach nieodpłatnego użytkowania, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie i wykorzystanie obiektów odbywa się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje ww. projekt w ramach zadań własnych, a towary i usługi nabywane w związku z jego realizacją nie są związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych.

Reasumując, Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego pn. Kompleksowa termomodernizacja budynków Liceum wraz z wymianą źródła ciepła.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe częściowo jednak w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana we wniosku. Ponadto, tut. Organ informuje, iż powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu