
Temat interpretacji
Odliczenie podatku VAT od zakupu mediów, które dalej są refakturowane na najemców lokali znajdujących się w budynkach w 100% będących własnością Gminy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, jednoznaczne przyporządkowanie własnego stanowiska w sprawie do postawionych pytań oraz o brakującą opłatę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca Zakład Gospodarowania Mieniem Komunalnym jest jednostką organizacyjną Gminy, niemającą osobowości prawnej, prowadzącą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.
Zakład został powołany uchwałą Rady Miejskiej, posiada statut, NIP i REGON. Przedmiotem działania Zainteresowanego jest wykonywanie gospodarki komunalnej polegającej na realizacji zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej, a w szczególności wynajmowanie lokali mieszkalnych i użytkowych wchodzących w skład zasobu Gminy oraz wykonywanie w imieniu Gminy obowiązków właściciela nieruchomości poprzez zarządzanie w jej imieniu powierzonym majątkiem.
Gminne lokale mieszkalne i użytkowe położone są w budynkach będących w 100% własnością Gminy oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których Gmina jest jednym ze współwłaścicieli. Działalność wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. u. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), natomiast zasady i formy ochrony praw lokatorów oraz zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. u. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.). Ze wszystkimi najemcami lokali gminnych zostały zawarte umowy cywilnoprawne, w których wynajmującym jest Gmina, reprezentowana przez Wnioskodawcę. Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów () najemcy gminnych lokali mieszkalnych są zobowiązani co miesiąc uiszczać wynajmującemu czynsz według stawek określonych w zarządzeniu burmistrza oraz opłaty niezależnie od właściciela, tj. opłaty za dostawę do lokalu energii, gazu, wody oraz za odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych. Wymienione opłaty dodatkowe są pobierane przez wynajmującego z uwagi na fakt, iż najemcy gminnych lokali nie mają zawartych umów bezpośrednio z dostawcą ww. mediów. z dostawcami mediów i usług do lokali położonych w budynkach gminnych Zainteresowany zawarł stosowne umowy. Na podstawie otrzymywanych od dostawców obciążeniowych faktur VAT Wnioskodawca odlicza wykazany w nich podatek VAT naliczony i następnie na zasadzie refakturowania obciąża najemców według stawek wynikających z dostarczonych faktur VAT. Natomiast umowy na dostawę mediów i usług do budynków wspólnot mieszkaniowych zostały zawarte bezpośrednio przez wspólnoty mieszkaniowe. w związku z powyższym, za dostarczone media i usługi do lokali gminnych położonych w budynkach wspólnot mieszkaniowych Zainteresowany otrzymuje od wspólnot mieszkaniowych noty obciążeniowe, gdyż nie dokonują one sprzedaży w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie otrzymanych not obciążeniowych Wnioskodawca wystawia dla najemców lokali użytkowych w budynkach wspólnot faktury VAT wykazując podatek VAT należny według stawek właściwych dla danego rodzaju towaru lub usługi. w przypadku najemców lokali mieszkalnych faktury VAT wystawiane są tylko za dostarczaną wodę i odprowadzenie ścieków.
W pozostałym zakresie, na podstawie art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, dostawy nie są fakturowane. Najemcy lokali mieszkalnych płacą pozostałe należności według stawek określonych w umowach, bądź w przypadku zmian cen, na podstawie informacji o zmianie wysokości opłat.
Zainteresowany, obciążając najemców lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych, traktuje kwoty wykazane przez wspólnoty w notach jako kwoty brutto, które w celu ustalenia jednostkowej ceny netto są pomniejszane o podatek VAT właściwy dla danego rodzaju usługi tj. 7% lub 22%. Powyższy sposób obciążania w sytuacji otrzymywania not i braku możliwości dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego powoduje, że należność Zainteresowanego jest niższa od poniesionych na ten cel wydatków, o kwotę podatku VAT należnego. Wnioskodawca nadmienia, iż na koniec roku zużycie wody, energii cieplnej, tj. c.o. i podgrzanie wody rozliczane jest indywidualnie z najemcami, stąd też nie ma możliwości ustalenia jednej stawki czynszowej, która zawierałaby również dodatkowe świadczenia niezależne od wynajmującego.
Umowy najmu lokali gminnych przewidują odrębny sposób rozliczania opłat za media w układzie: nazwa media, j.m., ilość, cena jednostkowa, wartość netto, VAT, wartość brutto i zawierają następujący zapis:
- w przypadku wyposażenia lokalu w wodomierze, najemcy będą dokonywać opłaty za zużytą wodę i odprowadzenie ścieków:
- według wskazań wodomierzy i obowiązującej ceny za 1 m3 wody i ścieków,
- po wystawieniu faktury,
- w terminie określonym na fakturze, - w przypadku wodomierzy w lokalu, najemcy będą obciążani ryczałtem za zużytą wodę i odprowadzanie ścieków stanowiących iloczyn ilości osób zamieszkujących w lokalu, ustalonego w m3 ryczałtu zużycia wody i ścieków na osobę oraz ceny 1 m3 wody i ścieków,
- za usuwanie nieczystości stałych najemcy będą ponosić opłatę stanowiącą iloczyn ilości osób zamieszkujących w lokalu oraz ustalonej stawki za osobę,
- za abonament zimnej wody i ścieków oraz za punkt świetlny w piwnicy najemcy będą obciążani po 1 szt. i cenie za jeden abonament i jeden punkt świetlny,
- w przypadku zmian opłat wymienionych w pkt a, b, c i d najemca zostanie każdorazowo poinformowany na piśmie, bez konieczności wypowiadania umowy.
Ponadto umowy najmu zawierają informację, że czynsz oraz pozostałe opłaty związane z najmem lokalu płatne są miesięcznie z góry do 10. dnia miesiąca, a za wodę i ścieki w lokalach wyposażonych w wodomierze w terminie określonym na fakturze.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony wykazany w fakturach VAT od dostawców mediów, z którymi zawarł stosowne umowy na ich dostawę do budynków będących w 100% własnością Gminy...
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od dostawców mediów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni () art. 88 ust. 4 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca otrzymuje od dostawców mediów faktury za świadczone usługi.
W wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2009 r. nr ILPP2/443-188/09-4/GZ rozstrzygnięto, iż obciążenia najemców zamieszkujących w lokalach znajdujących się budynkach będących w 100% własnością Gminy, za zużyte media (energię elektryczną, wodę itp.) dokonywane są odrębnie, niezależnie od czynszu z zastosowaniem stawki właściwej dla danego świadczenia.
Tym samym, zakupy te mają związek ze sprzedażą opodatkowaną.
Stąd też, Zainteresowany ma prawo odliczyć podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących ponoszone wydatki za zużyte przez najemców media, które są następnie refakturowane.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie prawidłowości refakturowania opłat za media na najemców lokali gminnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 13 maja 2009 r. nr ILPP2/443-188/09-4/GZ.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP2/443-188/09-4/GZ, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
