Czy prawidłowym jest odliczanie całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe, zakup paliwa do napędu pojazdu oraz akcesoriów t... - Interpretacja - IPPP1/443-553/09-2/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.08.2009, sygn. IPPP1/443-553/09-2/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy prawidłowym jest odliczanie całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe, zakup paliwa do napędu pojazdu oraz akcesoriów takich jak kask czy kombinezon, które są niezbędne do użytkowania motocykla? Czy podatnik ma prawo dokonać stosownej korekty podatku naliczonego (odliczenie 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz zakup paliwa) za okres od momentu nabycia motocykla do dnia otrzymania stosownej interpretacji z Ministerstwa Finansów (na podstawie posiadanych oryginałów faktur)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2009 r. (data wpływu 05.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz korekty podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz korekty podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma X nabyła w październiku 2008 r. motocykl finansując jego zakup za pomocą leasingu.

Zgodnie z obowiązującymi wtedy przepisami prawa podatkowego oraz otrzymaną stosowną interpretacją indywidualną z Ministerstwa Finansów o sygnaturze IPPP2/443-1354/08-2/AZ z dnia 17 listopada 2008 r., firma X odliczała 60% podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz nie odliczała podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa do napędu motocykla.

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora Sp. z o.o., nastąpiła zmiana stanowiska Ministerstwa Finansów w sprawie odliczania przez podatników podatku naliczonego od rat leasingowych (zakup pojazdu) oraz od paliwa służącego do napędu tychże pojazdów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy prawidłowym jest odliczanie całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe, zakup paliwa do napędu pojazdu oraz akcesoriów takich jak kask czy kombinezon, które są niezbędne do użytkowania motocykla...

  • Czy podatnik ma prawo dokonać stosownej korekty podatku naliczonego (odliczenie 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz zakup paliwa) za okres od momentu nabycia motocykla do dnia otrzymania stosownej interpretacji z Ministerstwa Finansów (na podstawie posiadanych oryginałów faktur)...

    Zdaniem Wnioskodawcy

    W myśl art. 86 ust. 3 oraz 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z wyrokiem ETS z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie o sygnaturze C-414/07 Magoora Sp. z o.o., ograniczenia w uprawnieniu do odliczania podatku VAT odnoszą się tylko i wyłącznie do samochodów osobowych, do których to nie można zaliczyć motocykla. W ustawie o podatku od towarów i usług nie ma jednoznacznej definicji pojazdu samochodowego, natomiast zgodnie z literą prawa, to wg art. 2 ust. 6 towary i usługi należy klasyfikować dla potrzeb VAT na podstawie przepisów o statystyce publicznej, czyli w tym przypadku klasyfikacji PKWiU.

    Zgodnie z tą klasyfikacją, która obowiązuje od dnia 1 stycznia 2009 r., pojazdy samochodowe oraz motocykle zaliczane są do innych działów. W dziale 29 zatytułowanym pojazdy samochodowe (z wyłączeniem motocykli), przyczepy i naczepy wymienione są wszelkiego rodzaju pojazdy samochodowe (z wyłączeniem motocykli), natomiast w rozdziale 30 produkcja pozostałego sprzętu transportowego w podrozdziale 30.9 sprzęt transportowy, gdzie indziej niesklasyfikowany w pozycji 30.91 znajduje się kategoria motocykle.

    Oznacza to, iż na gruncie przepisów o statystyce publicznej (PKWiU) motocykle nie są pojazdami samochodowymi, a w konsekwencji również taka interpretacja wydaje się być logiczna z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie motocykl nie powinien być uznany za pojazd samochodowy. Taką interpretację zdaje się również potwierdzać urząd odpowiedzialny za rejestrację pojazdów, który w dowodzie rejestracyjnym w rubryce rodzaj pojazdu dokonał wpisu motocykl, a nie np. pojazd samochodowy.

    Dodatkowo uwzględniając fakt, iż zgodnie z obowiązującą przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług, podatnik mógł odliczać podatek naliczony od paliwa do napędu motocykla (zakaz odliczania dotyczył jedynie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności do 500 kg), wydaje się być prawidłowym twierdzenie, iż w świetle obecnych przepisów podatkowych prawidłowym jest pełne odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe, zakup paliwa do motocykla oraz akcesoria niezbędne do jego użytkowania (specjalna odzież oraz kask), jak również prawidłowym jest dokonanie korekty i odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz zakup paliwa za okres od momentu nabycia motocykla do dnia otrzymania stosownej interpretacji Ministerstwa Finansów.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Natomiast na podstawie art. 86 ust. 3 tej ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca nie więcej jednak niż 6.000 zł.

    Z dniem akcesji Polski do Unii Europejskiej, tj. z dniem 1 maja 2004 r. wprowadzony został przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

    Natomiast na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy dotyczącej podatku VAT, tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) przepisy ograniczające prawo do odliczenia w związku z nabyciem samochodów osobowych oraz innych samochodów a także paliwa do nich brzmiały następująco:

    Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

    • samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika (art. 25 ust. 1 pkt 2),
    • paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg (art. 25 ust. 1 pkt 3a).

    Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć: samochodu osobowego czy samochodu. W związku z powyższym odnieść się należy do przepisów prawa o ruchu drogowym.

    Zgodnie zatem z art. 2 pkt 40 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), samochodem osobowym jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu. Innym samochodem wymienionym z definicji w art. 2 pkt 42 ww. ustawy, jest samochód ciężarowy, którym jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą. Natomiast motocykl, zgodnie z art. 2 pkt 45 cyt. wyżej ustawy, jest to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem wielośladowy.

    Występują zatem różne definicje samochodu osobowego, innego samochodu (np. samochodu ciężarowego) i motocykla, które pozwalają stwierdzić, że motocykl nie jest samochodem osobowym ani też innym samochodem.

    Podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej od dnia 1 stycznia 2007 r. jest Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 2006.347.1 ze zm.), a wcześniej VI Dyrektywa Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku 77/388/EWG (Dz. Urz. UE. L 1977.145.1 ze zm.).

    Zgodnie z art. 17 (6) VI Dyrektywy (oraz art. 176 obowiązującej Dyrektywy) podatek od wartości dodanej nie może być odliczany od wydatków niebędących wydatkami ściśle związanymi z prowadzoną działalnością. Do czasu przyjęcia przez Radę Unii Europejskiej przepisów określających kategorie wydatków niekwalifikujących się do odliczenia podatku od wartości dodanej, państwa członkowskie mogą zachować wyłączenia przewidziane w ich prawie krajowym w dniu ich przystąpienia. Wyłączenia te mogą dotyczyć podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych oraz nabywanych paliw. Istnieje zatem możliwość na gruncie prawa Unii Europejskiej stosowania ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego, pod warunkiem, iż ograniczenia te istniały w prawie krajowym w momencie przystąpienia do Unii Europejskiej. Tym samym omawiany przepis art. 17 (6) VI Dyrektywy formułuje zasadę stand still (klauzula stałości), przewidującą utrzymanie w mocy krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku naliczonego, które obowiązywały przed wejściem w życie VI Dyrektywy.

    Z uwagi na cel przepisu art. 17 (6) VI Dyrektywy pojęcie prawo krajowe odnosi się do krajowego systemu odliczenia podatku od wartości dodanej obowiązującego i rzeczywiście stosowanego w chwili wejścia w życie tejże Dyrektywy. Klauzula stand still nie ma bowiem na celu umożliwienia nowym państwom członkowskim dokonania zmian swych wewnętrznych przepisów w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej w sposób, który oddalałby te przepisy od celów Dyrektywy.

    W tym kontekście uchylenie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w dniu akcesji Polski do struktur Unii Europejskiej i wprowadzenie przepisów nowych, zawierających ograniczenia w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, samo w sobie nie może stanowić podstawy do stwierdzenia naruszenia art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy. Istotne jest bowiem ustalenie, czy nowe przepisy krajowe nie doprowadziły do rozszerzenia zakresu wcześniejszych krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku.

    W podobny sposób do opisanej kwestii odniósł się Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora. Należy przy tym zaznaczyć, że ze względu na zbieżność w tym względzie regulacji Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z regulacją VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r., uwagi powyższe odnoszą się również do treści art. 176 tego aktu prawnego.

    Analiza przytoczonych przepisów pozwala na stwierdzenie, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodów jak również paliw używanych do ich napędu, obowiązujące w Polsce po dniu akcesji do Unii Europejskiej, rozszerzają zakres wcześniejszych krajowych wyłączeń tego prawa. W art. 86 ust. 3 oraz w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT pojawiło się bowiem pojęcie pojazd samochodowy, którym może być m.in. samochód osobowy, samochód ciężarowy jak i motocykl.

    Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2008 r. Wnioskodawca nabył motocykl, finansując jego zakup za pomocą leasingu. Od zakupu motocykla (tj. od rat leasingowych) Wnioskodawca odliczał podatek VAT w ograniczonym zakresie zgodnie z obowiązującymi w momencie jego nabycia przepisami o podatku VAT. Nie odliczał natomiast podatku VAT od zakupu paliwa do napędu tego motocykla.

    W świetle powołanych wyżej przepisów prawa wspólnotowego i krajowego oraz biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, tut. Organ stwierdza, że Wnioskodawca po dniu 1 maja 2004 r. ma prawo do odliczania podatku VAT od zakupu motocykli, o których mowa we wniosku oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jednakże z uwzględnieniem zapisu art. 25 ust. 1 pkt 2 oraz art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, obowiązujących do 30 kwietnia 2004 r. Oznacza to, że Zainteresowany nie mógłby zastosować obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do zakupu samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, jak również paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do ich napędu. Jednak jak wykazano wcześniej motocykl nie jest samochodem osobowym ani też innym samochodem o ładowności do 500 kg, a zatem wyłączenia art. 25 go nie obejmują.

    Zauważyć należy, iż Wnioskodawcy przysługuje także prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem akcesoriów niezbędnych do użytkowania tego motocykla (kask, kombinezon). Jak wynika bowiem z treści zacytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Odnośnie możliwości dokonania stosownej korekty podatku naliczonego (poprzez odliczenie 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz zakup paliwa) należy mieć na względzie treść art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, co do zasady, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

    Zgodnie jednak z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w art. 86 ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

    W świetle powołanych przepisów i opisanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych związanych z zakupem motocykla wykorzystywanego do prowadzonej działalności gospodarczej oraz paliwa do jego tankowania, a także akcesoriów niezbędnych do jego użytkowania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca może dokonać korekty kwoty podatku naliczonego poprzez złożenie korekty deklaracji VAT.

    Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie