Określenia podstawy opodatkowania w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki celowej. - Interpretacja - ITPP2/443-839a/09/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.12.2009, sygn. ITPP2/443-839a/09/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Określenia podstawy opodatkowania w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki celowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 6 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki celowej- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m. in w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki celowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza wnieść do spółki celowej, która będzie utworzona w celu realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych m. in. w partnerstwie publiczno-prywatnym, wkład niepieniężny (aport) w postaci nieruchomości zabudowanych, niezabudowanych oraz innych aktywów trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką przyjąć podstawę opodatkowania dla czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) oraz w jakiej wysokości określić wartość nominalną udziałów otrzymanych w zamian za wniesiony aport, w wartości netto (tj. bez podatku) przedmiotu aportu, czy w wartości brutto (tj. z podatkiem) przedmiotu aportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakłada się, iż podstawą opodatkowania (obrotem), zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie kwota należna z tytułu transakcji pomniejszona o podatek od towarów i usług. W tym przypadku wartość netto (wynikająca z odpowiedniej wyceny rzeczoznawcy majątkowego) przedmiotu aportu, o ile podatek od towarów i usług nie będzie wliczony do wartości określonej przez rzeczoznawcę.

Wskazał, że wniesienie aportu w zamian za udziały - co do zasady - stanowi na gruncie aktualnego stanu prawnego odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ww. ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 tej ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Opisana powyżej transakcja będzie podlegała opodatkowaniu w sposób właściwy dla danego towaru lub usługi. Dopuszcza się więc sytuacje, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego będzie opodatkowane stawką podstawową, stawką obniżoną, bądź też będzie zwolnione od podatku. Ponadto - w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy ciążył będzie na Wnioskodawcy, który wystawi stosowną fakturę, zgodnie z art. 106 tej ustawy oraz odprowadzi podatek należny od transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W przypadku dostawy realizowanej w drodze aportu (wkładu niepieniężnego) nie mamy do czynienia z ustaleniem ceny, która ze swej istoty ma charakter subiektywny. Wobec tego dla ustalenia podstawy opodatkowania stosować należy art. 29 ust. 9 ustawy, w myśl którego w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową w myśl art. 2 pkt 27b ustawy rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju, w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się :

  1. w odniesieniu do towarów kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podleg a m. in. odpłatna dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - co do zasady - podlega zatem tylko taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny.

Czynność wniesienia wkładu niepieniężnego na pokrycie kapitału zakładowego spółki - jako specyficzne zdarzenie prawne i ekonomiczne, którego celem jest "wymiana" praw majątkowych przysługujących wspólnikowi do przedmiotu aportu na prawa do udziałów w spółce - ma charakter odpłatny, ponieważ świadczeniu wnoszącego aport odpowiada otrzymanie udziałów w spółce, które mają wymierną wartość ekonomiczną.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki celowej wkład niepieniężny (aport) w postaci nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz innych aktywów trwałych. Spółka celowa będzie utworzona w celu realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych m. in. w partnerstwie publiczno-prywatnym.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą określenia podstawy opodatkowania dla ww. czynności.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 29 ust. 9 ustawy, należy stwierdzić, że w przypadku aportu, który zamierza zrealizować Wnioskodawca, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa przedmiotu wkładu niepieniężnego (nieruchomości zabudowanych, niezabudowanych oraz innych aktywów trwałych) ustalona w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 27b) ustawy o podatku od towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Do tak ustalonej podstawy opodatkowania należy zastosować właściwa stawkę opodatkowania, zgodnie z art. 41 powołanej ustawy, lub zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii określenia wartości nominalnej udziałów otrzymanych w zamiana za wniesiony aport (wartość netto, czy brutto) wydano postanowienie nr ITPP2/443-839b/09/MD.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w swoim stanowisku zastrzegł, iż podstawa opodatkowania winna być określona na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy