Protezy oczu sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 33.10.17-90.10 wymienione zostały w poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy podlegają opodatkowaniu według... - Interpretacja - IPPP1-443-416/09-4/MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.06.2009, sygn. IPPP1-443-416/09-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Protezy oczu sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 33.10.17-90.10 wymienione zostały w poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy podlegają opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 28 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 14 maja 2009 r. na wezwanie tut. organu podatkowego z dnia 05 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek ( uzupełniony w dniu 14 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Pracownia Protetyki... Wykonuje protezy oczu na zamówienie dla pacjentów indywidualnych. Dla protez oczu stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 , załącznik nr 3 wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, poz. 101 (nazwa grupy towarów : Sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane).

W uzupełnieniu do wniosku złożonym w dniu 14 maja 2009 r. Wnioskodawca wskazuje, że obecnie posługuje się następującym symbolem PKWiU 33.10.17-90.10 Protezy oczu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakiej wysokości stawkę podatku VAT należy zastosować dla protez oczu o innym przeznaczeniu niż dla pacjentów indywidualnych, tzn. na przykład dla protez oczu wykonywanych w celu protezowania osób zmarłych po pobraniu gałki ocznej do przeszczepu lub dla protez oczu wytwarzanych dla zastosowań niemedycznych ...

Wnioskodawca uważa, że dla wszystkich protez oczu, niezależnie od ich przeznaczenia, należy stosować stawkę VAT w wysokości 7%, ponieważ ustawodawca w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uzależnia wysokości stawki podatku VAT od przeznaczenia protez oczu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl natomiast art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie odrębnych przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy, określającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 33.10.17, wymienione zostały : sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności obok protez oczu na zamówienie dla pacjentów indywidualnych będzie również wykonywał protezy oczu o innym przeznaczeniu, m. in. dla zastosowań niemedycznych. Wnioskodawca wskazuje, że obecnie dla swoich wyrobów posługuje się symbolem PKWiU 33.10.17-90.10 protezy oczu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że protezy oczu sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 33.10.17-90.10 wymienione zostały w poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym dostawa wyrobu protezy oczu - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z poz. 101 załącznika nr 3 tejże ustawy, podlega opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego przedmiotowej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie