W stosunku do czynności rozładunku towarów z lądowego środka transportu, jako świadczonej na obszarze polskich portów morskich, związanej z wewnątrzws... - Interpretacja - ITPP2/443-397/09/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2009, sygn. ITPP2/443-397/09/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

W stosunku do czynności rozładunku towarów z lądowego środka transportu, jako świadczonej na obszarze polskich portów morskich, związanej z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegającej na obsłudze lądowych środków transportu Spółka będzie miała prawo do korzystania z obniżonej, 0% stawki podatku, w stosunku zaś do usługi przechowywania towaru (magazynowania), obowiązujące przepisy takiej preferencji nie przewidują, stąd zastosowanie znajdzie podstawowa, 22% stawka podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług przeładunkowo-składowych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług przeładunkowo-składowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi przeładunkowo-składowe towarów masowych sypkich luzem na terenie portu morskiego na rzecz kontrahentów, którzy dostarczają towary drogą morską do krajów Wspólnoty Europejskiej. Powyższe usługi świadczy na rzecz właścicieli towarów mających siedzibę w Polsce oraz zarejestrowanych w Polsce dla celów podatku od towarów i usług.

Spółka przeładowuje i składuje towary masowe sypkie luzem takie jak: siarczan amonu, canwil itp. Nie świadczy usług transportowych w stosunku do przeładowywanych towarów. Na żadnym etapie świadczonych usług nie jest ani właścicielem, ani gestorem ładunku. Spółka jedynie przeładowuje i przechowuje towar.

Realizowana przez Spółkę kompleksowa usługa przeładunkowo-składowa obejmuje:

  • rozładunek towaru z wagonów kolejowych do magazynu czasowego składowania,
  • przechowanie towaru w magazynie czasowego składowania,
  • załadunek towaru z magazynu czasowego składowania na statek.

Towar ładowany jest na statki masowe będące w klasie PKWiU ex 35.11.

Dowodami potwierdzającymi wykonanie usługi są w szczególności:

  • zlecenie typu B - rozładunek towaru z wagonów kolejowych do magazynu,
  • zlecenie typu A - załadunek towaru z magazynu na statek,
  • bill of loading,
  • faktura VAT 0% - rozładunek towarów i składowanie w magazynach,
  • faktura VAT 0% - załadunek towarów.

Spółka składuje wysyłane przez kontrahentów towary tylko w sytuacji, gdy jest to niezbędne do realizacji usług przeładunkowych, polegających na załadunku towaru na morski środek transportu.

Spółka wystawia fakturę z tytułu wykonania usługi rozładunkowo-składowej oraz fakturę z tytułu załadunku towaru na statek.

Wykonywanie usług wygląda w ten sposób, że towar jest dowożony drogą kolejową na zlecenie kontrahentów do terminalu Spółki, który mieści się na obszarze Portu. Tutaj towar jest przez nią rozładowywany z wagonów i składowany do czasu podstawienia statku. Następnie, po wpłynięciu statku do Portu, przeładowuje towar z magazynu na statek, który go następnie wiezie do jednego z krajów Unii Europejskiej, np. Danii, Szwecji, Włoch, Łotwy, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest wystawianie faktury VAT 0% pod tytułem "rozładunek i składowanie towarów"...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi rozładunku i składowania towaru, dokonywane w ramach przeładunku towarów na morski środek transportu na terenie portu morskiego, mieszczą się w dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 9 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którym stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%. Zdaniem Spółki składowanie jest elementem koniecznym w procesie przeładunku towarów na morskie środki transportu, polegającym na ich obsłudze. Spółka stoi na takim stanowisku ponieważ:

  • zapisami umownymi jest zobligowana do zachowania wymaganej raty przeładunkowej, tj. do zagwarantowania załadunku na statek morski wymaganej w ciągu doby masy towarowej,
  • najczęściej brak jest możliwości zachowania wymaganego tempa załadunku statku morskiego w relacji bezpośredniej, tj. wagon-statek, gdyż raty załadunku statku są zdecydowanie wyższe od rat rozładunku wagonów,
  • funkcja przechowywania towarów w porcie morskim niweluje różnice czasowe i ilościowe pomiędzy dostawami i odbiorami.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka reprezentuje pogląd, że rozładunek towarów z wagonów kolejowych, przechowywanie towaru w magazynie czasowego składowania oraz załadunek towaru na statek stanowi kompleksową usługę obsługi morskiego środka transportu na terenie portu morskiego i stanowi podstawę do wystawienia faktury ze stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Wskazać w tym miejscu należy, iż wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Zgodnie z ust. 1 pkt 9a powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Wskazaną wyżej stawkę ustawodawca przewidział również w odniesieniu do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu .

Z przytoczonych regulacji wynika jednoznacznie, że stawka 0% nie obejmuje wszystkich usług świadczonych w portach morskich, a dotyczy tylko tych usług świadczonych w portach morskich, które związane są z transportem międzynarodowym oraz wewnątrzwspólnotowym, i które polegają na obsłudze lądowych i morskich środków transportu. Inne usługi, które nie są związane z transportem lub nie polegają na obsłudze środków transportu nawet gdy świadczone są w portach morskich nie podlegają obniżonej stawce podatku.

W złożonym wniosku Spółka podaje, że realizuje kompleksową usługę przeładunkowo-składową obejmującą rozładunek towaru z wagonów kolejowych do magazynu czasowego składowania, przechowanie towaru, załadunek towaru z tego magazynu na statek. Towar jest dowożony drogą kolejową na zlecenie kontrahentów krajowych do terminalu Spółki, który mieści się na obszarze Portu. Tutaj towar jest przez nią rozładowywany z wagonów i składowany do czasu podstawienia statku. Po wpłynięciu statku do Portu przeładowuje towar z magazynu na statek, który go następnie wiezie do jednego z krajów Unii Europejskiej. Wykonanie usług Spółka dokumentuje dwiema fakturami: pierwszą na rozładunek towarów z lądowego środka transportu i składowanie go w magazynach, drugą na załadunek towaru na morski środek transportu.

Z treści wniosku wynika zatem, iż Spółka świadczy trzy odrębne pod względem oceny ich skutków podatkowych usługi: rozładunku towaru z wagonów kolejowych do magazynu czasowego składowania, przechowania towaru i załadunku towaru z tego magazynu na statek.

Czynności polegające na rozładunku towarów z lądowego środka transportu, jako świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegające na obsłudze lądowych środków transportu, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, zgodnie z przepisem § 9 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia.

Usługi polegające na załadunku towaru na statek, jako świadczone na obszarze polskich portów morskich, polegające na obsłudze morskich środków transportu podlegają opodatkowaniu ww. stawką na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy - pod warunkiem prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Odnośnie usługi składowania towarów po ich wyładunku z lądowych środków transportu w ocenie tut. organu - nie mieści się ona w kategorii usług objętych 0% stawką podatku. Podkreślić należy, że czym innym są usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z transportem międzynarodowym (wewnatrzwspólnotowym) i polegające na obsłudze lądowych i morskich środków transportu, a czym innym usługi polegające na kompleksowej obsłudze ich ładunków (towarów). Usługę polegającą na składowaniu (magazynowaniu) towarów należy zakwalifikować do usług związanych bezpośrednio z obsługą towaru, nie zaś z obsługą środka transportu świadczoną w ramach transportu międzynarodowego (wewnątrzwspólnotowego).

Analiza przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem od towarów i usług prowadzi do wniosku, że ustawodawca usług polegających na składowaniu towarów, zarówno przed załadunkiem na środek transportu, jak i po jego rozładunku nie traktuje jako usługi kompleksowej, jednolitego świadczenia dla celów stosowania podatku od towarów i usług. Przemawia za tym chociażby brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy, w którym usługa polegająca na składowaniu towarów eksportowanych została wyszczególniona jako czynność odrębna, choć ma do niej zastosowanie obniżona stawka podatku.

Reasumując stwierdzić należy, iż w stosunku do czynności rozładunku towarów z lądowego środka transportu, jako świadczonej na obszarze polskich portów morskich, związanej z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegającej na obsłudze lądowych środków transportu Spółka będzie miała prawo do korzystania z obniżonej, 0% stawki podatku, w stosunku zaś do usługi przechowywania towaru (magazynowania), obowiązujące przepisy takiej preferencji nie przewidują, stąd zastosowanie znajdzie podstawowa, 22% stawka podatku.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy