Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania. - Interpretacja - ILPP2/443-794/11-4/SJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.08.2011, sygn. ILPP2/443-794/11-4/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 22 lipca 2011 r. o oryginał pełnomocnictwa dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest dystrybutorem kosmetyków na rynku polskim głównie pod marką A, ale również B i C (dalej: produkty), które to nabywa od powiązanych spółek produkcyjnych. Towary sprzedawane są nie tylko do bezpośrednich sieci detalicznych ale również do dystrybutorów mających status hurtowni, którzy następnie odsprzedają je do mniejszych sklepów detalicznych.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów Spółka stosuje szereg instrumentów marketingowych, między innymi wypłaca ostatecznym odbiorcom detalicznym premie pieniężne od zrealizowania określonej wartości zakupów we wskazanych hurtowniach współpracujących ze Spółką. Premie pieniężne przyznawane są za zrealizowanie przez dany sklep określonego planu zakupowego w relacji z wybranym hurtownikiem, we wskazanym okresie czasu (tj.: miesiącu, kwartale). Bonus jest należny wyłącznie po osiągnięciu przez dany sklep planu zakupowego, w wartości stanowiącej ustalony procent od kwoty zrealizowanych zakupów w danym okresie.

Należy podkreślić, iż jedyną podstawą do wypłaty premii pieniężnych na rzecz sklepów detalicznych jest osiągnięcie określonego pułapu zakupów towarów. Premia nie jest uzależniona od świadczenia przez sklepy na rzecz Spółki jakichkolwiek czynności wspierających sprzedaż towarów Spółki poza samym zakupem produktów A. Nieosiągnięcie ustalonego poziomu zakupów nie wiąże się z żadnymi sankcjami nakładanymi na sklepy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przyznanie przez Spółkę premii pieniężnych na rzecz sklepów detalicznych nie będących bezpośrednim kontrahentem Spółki z tytułu osiągnięcia przez nie określonego poziomu zakupów produktów A we wskazanych hurtowniach współpracujących ze Spółką, będzie neutralne z punktu widzenia opodatkowania VAT i w związku z powyższym, czy powinno być udokumentowane notą księgową...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata premii pieniężnych na rzecz sklepów detalicznych zaopatrujących się u dystrybutorów współpracujących ze Spółką, a tym samym nie będących bezpośrednim nabywcą towarów sprzedawanych przez Spółkę:

  1. Nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT po stronie sklepów.
  2. Nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT po stronie Spółki.
  3. Nie stanowi rabatu zmniejszającego podstawę opodatkowania VAT dla Spółki.

W związku z powyższym udzielenie przez Spółkę premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane notą księgową.

Spółka opiera swoje stanowisko na podstawie poniższych argumentów:

Ad 1.

Warunkiem koniecznym uznania danej operacji gospodarczej za usługę opodatkowaną VAT jest powstanie w ramach jej świadczenia przysporzenia, czy też dodatkowej korzyści po stronie nabywcy usługi. Jest to zgodne z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT) zawierającym definicję usług podlegających opodatkowaniu VAT, na podstawie którego świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub organizacji niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, jedynym warunkiem uzyskania premii pieniężnej przez sklep będzie zrealizowanie ustalonego limitu zakupów produktów A. Operacja ta będzie stanowiła odrębny element kupna-sprzedaży pomiędzy sklepem, a wyznaczonym dystrybutorem udokumentowany fakturą VAT i nie stanowi dodatkowego przysporzenia dla Spółki, które można by zakwalifikować jako odrębną usługę. Uznanie przyznania premii pieniężnych jako czynność opodatkowaną VAT prowadziłoby więc do podwójnego opodatkowania tej samej czynności gospodarczej, raz jako dostawy towarów i drugi raz, jako świadczenia usług. Należy tutaj zaznaczyć, iż sklepy nie są zobligowane do dokonywania zakupów we współpracujących ze Spółką hurtowniach, a niezrealizowanie ustalonego pułapu zakupów nie wiąże się z żadnymi sankcjami, czy inną odpowiedzialnością po stronie sklepów detalicznych.

Z uwagi na brak stosunku prawnego pomiędzy stronami, które mogłoby prowadzić do możliwości zidentyfikowania jakiegokolwiek świadczenia ze strony sklepów na rzecz Spółki (tym bardziej, że zakup towarów przez sklepy nastąpi od podmiotu innego niż wypłacającego premie) wypłata premii pieniężnej przez Spółkę nie stanowi płatności wynagrodzenia za świadczoną usługę, a tym samym jest neutralna z punktu widzenia ustawy o VAT. Podobne wnioski prezentuje wyrok NSA z dnia 6 lutego 2006 roku (I FSK 94/2006), zgodnie z którym (...) czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. () oraz że biorąc pod uwagę art. 8 ust. 1 (...) dostawa nie może być jednocześnie usługą. W konsekwencji Sąd uznał, iż na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać za usługę osiągnięcie przez nabywcę obrotów w ustalonej wysokości a premia wypłacona przez sprzedawcę nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

Podobne stanowisko zaprezentowane zostało przez NSA w wyroku z dnia 28 sierpnia 2007 roku (I FSK 1109/06), WSA w wyroku z dnia 22 maja 2007 roku (III SA/Wa 4080/2006) oraz z dnia 6 lutego 2008 roku (III SA/Wa 1967/07). Podobnego stanu faktycznego dotyczył wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2010 roku (I FSK 972/09), który potwierdził powyżej zaprezentowaną linię orzeczniczą, przy czym zdaniem Sądu, poglądy te znajdują zastosowanie również do sytuacji, gdzie premię pieniężną wypłaca producent towaru, a nie bezpośredni dostawca.

Ad 2.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 za towary uznaje się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z uwagi na fakt, iż środki pieniężne przekazywane w formie premii pieniężnej nie stanowią rzeczy ruchomej, ani innych składników ujętych w definicji towarów, wypłata kwoty pieniężnej nie może być traktowana jako dostawa towarów. Wypłata środków pieniężnych nie może stanowić świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, wypłata premii pieniężnej na rzecz sklepów detalicznych nie może być kwalifikowana jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie Spółki.

Ad 3.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zdaniem Spółki, wypłata premii pieniężnej nie będzie stanowiła rabatu w rozumieniu przepisów o VAT z uwagi na fakt, iż premia przyznawana jest za zrealizowanie danego poziomu zakupów, nie zaś za zakupienie konkretnych towarów co ewentualnie mogłoby stanowić podstawę do twierdzenia, iż doszło do obniżenia ceny za zakupione przez sklepy towary. Ponadto istotny wpływ ma fakt, iż możliwość uznania udzielonej premii za rabat utrudnia brak bezpośredniej relacji pomiędzy Spółką a sklepem, gdyż obrót który miałby być korygowany dotyczy innego podmiotu, niż tego któremu przekazywana jest premia pieniężna.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że wypłata premii pieniężnych na rzecz sklepów nie stanowi korekty obrotu z tytułu sprzedaży towarów przez Spółkę.

Mając na uwadze zaprezentowane powyżej argumenty oraz rozstrzygnięcia zawarte w wyroku m.in. WSA w Warszawie z dnia 16 marca 2009 r. (III SA/Wa 2505/08) oraz w wyroku NSA z dnia 11 czerwca 2010 r. (I FSK 972/09) Spółka stoi na stanowisku, iż udzielenie premii pieniężnych nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, jak również nie stanowi korekty obrotu realizowanego przez Spółkę. W związku z brzmieniem art. 106 ust. 1, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, uznanie premii pieniężnych jako neutralnych podatkowo nie wymaga dokumentowania ich wypłaty fakturą VAT, a notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi.

Usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Po stronie Spółki nie dochodzi do świadczenia żadnych usług tylko do wypłaty na rzecz sklepów detalicznych premii pieniężnej, bowiem nie wystąpi w tym przypadku ani dostawa towaru (przedmiotem tej czynności będzie pieniądz, a pieniądz nie jest towarem w rozumieniu przepisów ustawy o VAT), nie wystąpi także po stronie Spółki świadczenie usług.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak, stosownie do treści § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz KOREKTA albo wyraz FAKTURA KORYGUJĄCA.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący dystrybutorem kosmetyków na rynku polskim pod marką A, sprzedaje towary nie tylko do bezpośrednich sieci detalicznych, ale również do dystrybutorów mających status hurtowni, którzy następnie odsprzedają je do mniejszych sklepów detalicznych.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów Spółka stosuje szereg instrumentów marketingowych, m.in. wypłaca ostatecznym odbiorcom detalicznym premie pieniężne od zrealizowania określonej wartości zakupów we wskazanych hurtowniach współpracujących ze Spółką. Premie pieniężne przyznawane są za zrealizowanie przez dany sklep określonego planu zakupowego w relacji z wybranym hurtownikiem, we wskazanym okresie czasu (tj.: miesiącu, kwartale). Bonus jest należny wyłącznie po osiągnięciu przez dany sklep planu zakupowego, w wartości stanowiącej ustalony procent od kwoty zrealizowanych zakupów w danym okresie. Jedyną podstawą do wypłaty premii pieniężnych na rzecz sklepów detalicznych jest osiągnięcie określonego pułapu zakupów towarów. Premia nie jest uzależniona od świadczenia przez sklepy na rzecz Spółki jakichkolwiek czynności wspierających sprzedaż jej towarów poza samym zakupem jej produktów. Jak wskazał Zainteresowany, nieosiągnięcie ustalonego poziomu zakupów nie wiąże się z żadnymi sankcjami nakładanymi na sklepy.

Zatem, z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka wypłacała sklepom detalicznym premię pieniężną, której nie można uznać za rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Z uwagi na powyższe Zainteresowany dokumentując wypłatę premii pieniężnej nie wystawia faktury VAT korygującej. Przedmiotowa czynność wypłaty premii pieniężnej jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, może być dokumentowana notą księgową, jednakże należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tej ustawy.

Reasumując, przyznawane przez Wnioskodawcę bonusy pieniężne na rzecz sklepów detalicznych nie będących bezpośrednimi kontrahentami Spółki z tytułu osiągnięcia przez nie określonego poziomu zakupów produktów A we wskazanych hurtowniach współpracujących ze Spółką, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym przyznawane przez Spółkę premie pieniężne nie mogą być dokumentowane fakturą VAT.

Natomiast dokumentowanie tej czynności notą księgową, w ocenie tut. Organu, nie można uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ze wskazanej wyżej regulacji wynika, że z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. Zatem, interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie zainteresowanego, który składa wniosek o jej wydanie.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż przedmiotowy wniosek z dnia 10 maja 2011 r., złożony przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawcy w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z kolei inne kwestie przedstawione przez Spółkę we własnym stanowisku, a dotyczące opodatkowania podatkiem VAT otrzymanych przez sklepy detaliczne premii pieniężnych, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie mogą być w niniejszej interpretacji rozpatrzone, gdyż nie dotyczą one sytuacji prawno-podatkowej Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu