Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-1065/08-2/ASi

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2008, sygn. IP-PP2-443-1065/08-2/ASi, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2008r. (data wpływu 03 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Przebudowa boiska do piłki nożnej oraz zagospodarowanie terenu wokół boiska - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lipca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Przebudowa boiska do piłki nożnej oraz zagospodarowanie terenu wokół boiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X o współfinansowanie projektu inwestycyjnego Przebudowy boiska do piłki nożnej oraz zagospodarowanie terenu wokół boiska w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006 działanie 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego. Przedmiotem wnioskowanej inwestycji jest przebudowa boiska do piłki nożnej oraz zagospodarowanie terenu wokół boiska - ułożenie chodnika, zasadzenie zieleni, zakupienie elementów małej architektury do placu zabaw dla dzieci. Inwestycja realizowana jest w ramach działalności statutowej Gminy, jest jednym z działań publicznych nałożonych na gminę odrębnymi przepisami (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zadanie nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Inwestycja po zrealizowaniu służyć będzie społeczności lokalnej, a korzystanie z niej nie będzie odpłatne.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych dotyczących wieczystego użytkowania, dzierżawy, sprzedaży działek. Inwestycja przebudowy boiska nie jest w żaden sposób związana z wymienionymi wyżej czynnościami cywilnoprawnym opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem Gmina mogła obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczanego, nabywane przez nią towary i usługi w ramach inwestycji przebudowy boiska muszą służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Przedmiotowa inwestycja nie ma żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę i Gmina nie może odliczyć podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz ubiegania się o zwrot tego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina zamierza realizować inwestycję pod nazwą Przebudowa boiska do piłki nożnej oraz zagospodarowanie terenu wokół boiska. Gmina wystąpiła z wnioskiem o współfinansowanie inwestycji przez Urząd Marszałkowski Województwa X w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006 działanie 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego.

W ramach realizacji tego projektu, Gmina będzie ponosiła koszty podatku VAT od nabytych towarów i usług, które będą zaliczone do kosztów kwalifikowanych, a realizacja ww. inwestycji nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

W zakresie realizacji zadań publicznych (tj. w tym przypadku realizacja projektu Przebudowa boiska do piłki nożnej oraz zagospodarowanie terenu wokół boiska) Gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w części ani w całości, zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawcę, ponieważ zakup ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że ze względu na fakt, iż realizowana przez Gminę inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc nie będzie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanych inwestycjach zgodnie z ww. art. 86 ust. 1, a także ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie