Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-477/08-2/ASi

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2008, sygn. IP-PP2-443-477/08-2/ASi, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008r. (data wpływu 27 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionego wyposażenia dla stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, które to będą służyć świadczeniu usług zwolnionych z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionego wyposażenia dla stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, które to będą służyć świadczeniu usług zwolnionych z podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej zawarł z Powiatem w dniu 14.08.2007r. umowę nr x/2007 o realizację projektu w ramach Programu wyrównania różnic między regionami obszar C (utworzenie i wyposażenie stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych) przez Samodzielny Zespół Opieki Zdrowotnej w H. (kserokopia umowy w załączeniu).

Z zapisów § 1 p. 3 w/w umowy wynika, że Powiat H. środki finansowe na zrealizowanie przez SP ZOZ w H. projektu pt. Utworzenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej w kuchni ogólnej oraz Utworzenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej do obsługi myjni endoskopowej pozyskał z PFRON w ramach umowy nr .............. z dnia 07 sierpnia 2007r.

Powiat H zwrócił się do SP ZOZ w H. o dostarczenie dokumentu wydanego przez właściwego Ministra do Spraw Finansów publicznych lub podległego mu organu w trybie interpretacji indywidualnej o niemożności obniżenia przez Wnioskodawcę (płatnika podatku VAT) podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizacji projektu w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami obszar C (utworzenie i wyposażenie stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych) przez Samodzielny Zespół Opieki Zdrowotnej w H., umowa nr ..............z dnia 07 sierpnia 2007r. (kserokopia w załączeniu).

Podstawowym przedmiotem działalności SP ZOZ w H. jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia - zwolnionych od podatku VAT.

Zakup sprzętu na wyposażenie pracy dla osób niepełnosprawnych w kuchni ogólnej szpitala oraz pracowni endoskopowej dofinansowany zostały w 2007 roku z środków PFRON zgodnie z umową nr x/2007 z dnia 14.08.2008 r. w powiązaniu z umową między PFRON a Powiatem H. nr ........z dnia 07 sierpnia 2007 roku, służy tylko i wyłącznie do świadczenia usług medycznych w szpitalu.

Ponadto SP ZOZ w H. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie apteki ogólnodostępnej, której siedziba znajduje się poza budynkiem szpitala. Ewidencja dotycząca rozliczania podatku VAT związana z przychodami apteki ogólnodostępnej prowadzona jest oddzielnie. Wyodrębnienie w ewidencji czynności dających prawo do odliczenia VAT (sprzedaż opodatkowana w aptece ogólnodostępnej) i czynności nie dających prawa do odliczenia VAT (zwolnionych od podatku usług medycznych) powoduje, że SP ZOZ w H. odlicza całość podatku związanego ze sprzedażą opodatkowaną w aptece ogólnodostępnej, a nie odlicza podatku związanego ze świadczeniem usług zwolnionych od VAT.

Ponadto informujemy, że SP ZOZ w H. posiada Postanowienie Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego, z dnia 21 lipca 2005r. o braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą zwolnioną (usługi w zakresie ochrony zdrowia) - w załączeniu kserokopia w/w postanowienia Naczelnika LUS, oraz Interpretację Indywidualną IP-PP2-443-681/07-2/IB Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2008 r. potwierdzającą stanowisko SP ZOZ w H, że w świetle przepisów ustawy o VAT obowiązujących w 2007 roku nie istnieje dla SP ZOZ w H możliwość odliczenia podatku VAT - naliczonego od zakupionego sprzętu rehabilitacyjnego w ramach umów nr ..................z dnia 26 września 2007r. i nr ............z dnia 26 września 2007r. z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w L (w załączeniu kserokopia w/w interpretacji Indywidualnej). Natomiast Oddział PFRON, jak wspomniano wyżej, wymaga aktualnej Interpretacji Indywidualnej o braku możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionego wyposażenia w ramach realizacji umowy nr ................z dnia 7 sierpnia 2007.r pomiędzy PFRON a Powiatem H.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w H. ze względu na świadczenie usług zwolnionych od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług jasno wynika, że w 2007 roku nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie kupionego wyposażenia dla utworzenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych w ramach programu pt. Program wyrównania różnic między regionami -obszar C umowa nr 1/2007 z dnia 14.08.2007r. w powiązaniu z umową nr ........ z dnia 7 sierpnia 2007 r. Zakupione wyposażenie będzie służyło tylko i wyłącznie świadczeniu usług z zakresu ochrony zdrowia, a podatek zawarty w cenie sprzętu jest kosztem kwalifikowanym (reguluje to art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny załączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o udzieleniu interpretacji dowodów. Załączniki mają jedynie charakter posiłkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie