Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP1/443-554/08/KM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2008, sygn. ITPP1/443-554/08/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu dnia 25 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje zakupić na potrzeby Straży Pożarnej samochód specjalistyczny, który wykorzystywany będzie do ratownictwa drogowego. Ponadto wskazano, iż samochód ratownictwa drogowego (nabyty przez Wnioskodawcę od podatnika) wykorzystywany będzie wyłącznie przez Straż Pożarną na potrzeby ochrony przeciwpożarowej. Powołano w tym miejscu na art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług oraz poz. 129 załącznika nr 3 do ww. ustawy, w której określono, iż towarem przeznaczonym na cele ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt przewozowo-samochodowy, w tym pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie .

Zdaniem Wnioskodawcy do przedmiotowej dostawy może być zastosowana stawka 7%, bowiem wykonując swoje zadania Urząd Miejski zakupi specjalistyczny samochód na potrzeby Straży Pożarnej, a zatem zostanie spełniony warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Finansowanie przez Wnioskodawcę nabywanego na potrzeby SP sprzętu przeciwpożarowego nie stanowi przeszkody do zastosowania preferencyjnej stawki VAT do dostawy tego rodzaju dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 tejże ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. od 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 10 cyt. ustawy, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z treści powołanych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej - 7% - stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

  • dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  • towar będący przedmiotem dostawy jest wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do tej ustawy,
  • towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia jednostki ochrony przeciwpożarowej, w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne Straży Przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca towarów jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli natomiast nabywcą jest urząd (urząd miasta, gminy, powiatu), stawką właściwą dla dostaw towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej będzie stawka 22% (art. 41 ust. 1), bez względu na cel, z jakim podmiot ten zakupuje przedmiotowe towary. Z kolei w przypadku, gdy nabywcą tych towarów jest jednostka ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego przez nią zamówienia.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje zakupu samochodu specjalistycznego na potrzeby Straży Pożarnej, a więc nabywcą nie jest jednostka ochrony przeciwpożarowej, w związku z powyższym należy stwierdzić, iż przy uwzględnieniu treści powołanych wyżej zapisów - sprzedaż ta nie korzysta z obniżonej (7%) stawki podatku, ale podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. stawki 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy