Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, podstawą opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportem do SK praw ochronnych do Znaków Tow... - Interpretacja - ILPP2/443-1796/10-2/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2011, sygn. ILPP2/443-1796/10-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, podstawą opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportem do SK praw ochronnych do Znaków Towarowych, traktowanej dla potrzeb tego podatku jako odpłatne świadczenie usług, będzie zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT wartość rynkowa usługi wniesienia wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę należnego podatku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki komandytowej w postaci znaków towarowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki komandytowej w postaci znaków towarowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wytworzył Znaki Towarowe, które zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, w związku z czym posiadał będzie prawo ochronne na te wartości niematerialne i prawne (dalej: prawa ochronne do Znaków Towarowych) zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo Własności Przemysłowej (Dz. U. Nr 49, poz. 508 ze zm.; dalej: PWP).

W związku z planowaną restrukturyzacją Wnioskodawca zakłada możliwość wniesienia praw ochronnych do Znaków Towarowych jako wkład niepieniężny do polskiej spółki komandytowej (dalej: SK), które następnie będą wykorzystywane przez SK w działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Przedmiot aportu zostanie wyceniony na poziomie rynkowym (Wnioskodawca przyjmuje wartość przykładową, ilustrującą mechanizm na poziomie 1.000 PLN, co nie oznacza, że w praktyce kwota ta nie może być inna). Umowa spółki będzie precyzować, iż w przypadku przedmiotowego wkładu niepieniężnego w zamian za aport Wnioskodawca uzyska ogół praw i obowiązków wspólnika SK oraz dopłatę w gotówce, odpowiadającą kwocie podatku VAT należnego z tytułu transakcji wniesienia aportu (zgodnie z przykładem byłoby to 220 PLN, gdyż transakcja aportu będzie podlegała opodatkowaniu stawką 22%). W związku z powyższym, należy przyjąć, że wartość rynkowa usługi wniesienia wkładu niepieniężnego odpowiadać będzie wartości praw ochronnych do Znaków Towarowych (w podanym przykładzie byłoby to 1.000 PLN) oraz wartości otrzymanej dopłaty gotówkowej (tj. 220 PLN).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, podstawą opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportem do SK praw ochronnych do Znaków Towarowych, traktowanej dla potrzeb tego podatku jako odpłatne świadczenie usług, będzie zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT wartość rynkowa usługi wniesienia wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę należnego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość rynkowa usługi, tj. wartość ogółu praw i obowiązków wspólnika w SK (odpowiadająca wartości rynkowej praw ochronnych do Znaków Towarowych w przykładzie 1.000 PLN), jak i dopłata w gotówce (zgodnie z przykładem 220 PLN), pomniejszone o kwotę należnego podatku. W konsekwencji, przedstawiony przykład liczbowy należałoby zinterpretować w ten sposób, że kwota netto na fakturze dokumentującym dokonanie aportu wyniesie 1.000 PLN.

Uzasadnienie

W opinii Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do SK dochodzi do czynności opodatkowanej. Aport prawa ochronnego do Znaku Towarowego, czyli przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, należy bowiem zakwalifikować jako świadczenie usługi w świetle art. 8 ustawy o VAT.

Przechodząc do sposobu ustalenia podstawy opodatkowania, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w myśl którego podstawę opodatkowania w przypadku czynności, dla których nie została określona cena, stanowi wartość rynkowa usługi pomniejszona o kwotę podatku. Prawidłowość takiej kwalifikacji znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 września 2010 r., ITPP2/443-580/10/AP oraz
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 lipca 2010 r.

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do SK, mając na uwadze specyfikę prawnego reżimu spółek osobowych, nie występuje cena, czyli kwota należna w zamian za wykonaną usługę (lub wniesione towary). Stosowną formę płatności stanowi w takim przypadku ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej uzyskiwany w zamian za wkład niepieniężny wraz z ewentualną dopłatą w gotówce. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawę opodatkowania VAT analizowanej transakcji należy zdeterminować na podstawie brzmienia przywołanego art. 29 ust. 9 ustawy o VAT. W związku z powyższym, podstawę opodatkowania wniesienia aportem praw ochronnych do Znaków Towarowych stanowić będzie wartość rynkowa przedmiotowej usługi.

Nie ulega wątpliwości, w opinii Wnioskodawcy, iż w analizowanym przypadku jako wartość rynkową praw ochronnych do Znaków Towarowych należy zakwalifikować wartość ogółu praw i obowiązków wspólnika SK (zgodnie z przykładem 1.000 PLN) wraz z dopłatą w gotówce (taki sposób określenia należności jest dopuszczalny w świetle norm prawa handlowego i cywilnego i co więcej, często bywa stosowany w praktyce). Zgodnie z przedstawionym przykładem liczbowym, łączna wartość świadczenia usługi w postaci wniesienia aportu praw ochronnych do Znaków Towarowych do SK, odpowiadać będzie 1.220 PLN. Mając zatem na uwadze brzmienie przywołanej powyżej regulacji, w analizowanym przykładzie podstawa opodatkowania wyniesie 1.000 PLN (tj. kwota 1.220 PLN, jako wartość rynkowa, pomniejszona o kwotę podatku należnego przy założeniu, iż przedmiot aportu będzie podlegał opodatkowaniu podstawową stawką 22% VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21 art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia znaków towarowych do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione prawa. Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia znaków towarowych w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Przez wartość rynkową zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci znaków towarowych, które wytworzył i które zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia znaków towarowych w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku w myśl art. 29 ust. 9 ustawy.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. przepis art. 29 ust. 9 ustawy o podatku VAT obowiązywał w brzmieniu: podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22 art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ITPP2/443-580/10/AP, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu