
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Cz. przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2007r. (data wpływu 26 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług transportowych i spedycyjnych świadczonych przez Podatnika za usługi transportu międzynarodowego i spedycji międzynarodowej oraz prawa do zastosowania do tych usług stawki 0% - jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług transportowych i spedycyjnych świadczonych przez podatnika za usługi transportu międzynarodowego i spedycji międzynarodowej oraz prawa do zastosowania do tych usług stawki 0%.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca opisując istniejący stan faktyczny stwierdza, iż jest firmą transportowo - spedycyjną i w ramach prowadzonej działalności niejednokrotnie otrzymuje zlecenie od kontrahenta krajowego na przewóz towarów z innego kraju Wspólnoty Europejskiej (z W.) do umówionego miejsca w Polsce. W tym miejscu towar jest przeładowywany na ciężarówkę innego przewoźnika, który kontynuuje przewóz wszystkich towarów do miejsca docelowego
poza terytorium Wspólnoty. Od samego początku wiadomym jest (co wynika z korespondencji stron, zamówienia, listu przewozowego CMR), że miejscem docelowym całego transportowanego towaru jest kraj trzeci - tj. spoza Wspólnoty (np. R., U.).
Cały towar, jaki zostaje odebrany, przeznaczony jest to przetransportowania do tego kraju trzeciego. Na trasie nie występuje więc doładowanie" ani też żaden towar nie jest pozostawiany (wyładowywany) po drodze. Zlecenie wykonywane przez Podatnika stanowi więc część międzynarodowego transportu z innego kraju Wspólnoty do kraju trzeciego. Typową sytuacją jest, że towar jedzie np. z W. do platformy przeładunkowej w B. Tam towar jest przeładowywany na samochody innego przewoźnika i przez niego przetransportowany jest do kraju trzeciego (tj. spoza Wspólnoty) np. do miejscowości T. k/M..
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jakie dokumenty powinien posiadać Podatnik w opisanym stanie faktycznym, aby wykazać prawo do korzystania ze stawki 0%?
Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiona w opisanym stanie faktycznym usługa jest usługą transportu międzynarodowego dla której stosuje się stawkę podatku w wysokości 0% - zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Podatnik, powołując się na art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy twierdzi, iż nie jest konieczne posiadanie w przedstawionym stanie faktycznym dokumentów celnych świadczących o objęciu transportowych towarów procedurą wywozu.
Wystarczające jest, według Niego, posiadanie listu przewozowego lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Takie dokumenty znajdują się w posiadaniu Podatnika.
Zdaniem Wnioskodawcy usługi transportu międzynarodowego oraz usługi spedycji międzynarodowej związane z eksportem towarów poza Wspólnotę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski pod warunkiem posiadania ww. dokumentów.
Ponadto należy zauważyć, iż Podatnik pomimo, że nie sprecyzował wprost pytania odnośnie usługi spedycji międzynarodowej to wskazał, wśród przepisów prawa będących przedmiotem interpretacji, m.in. przepis art. ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług dot. spedycji międzynarodowej
jak również odnosi się do tych usług przestawiając własne stanowisko oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów i osób, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu.
Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m. in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
W omawianym przypadku trasa transportu rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (S. lub W.) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty (R., U.) i przebiega przez terytorium kraju, a tym samym spełnia kryteria transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d).
Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Natomiast pozostała część tej usługi wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy wg zasad tam obowiązujących.
Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług traktuje usługi spedycji międzynarodowej jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym w zakresie świadczenia usług spedycji międzynarodowej należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych, tj. wynikające z cyt. art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 3 pkt 1 oraz art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.
Reasumując, usługi transportu międzynarodowego oraz usługi spedycji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ww. ustawy.
Skoro więc Podatnik wskazał we wniosku, iż posiada dokumenty, o których mowa w ww. przepisie, należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zastosowania do świadczonych usług stawki 0% jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA
wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
