Kto winien być podatnikiem podatku od towarów i usług Gmina ..., czy urząd miasta i gminy w ......? - Interpretacja - 1409/PP/443/18/07/MC

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.04.2007, sygn. 1409/PP/443/18/07/MC, Urząd Skarbowy w Legionowie

Temat interpretacji

Tożsamy z
Pytanie podatnika

Kto winien być podatnikiem podatku od towarów i usług Gmina ..., czy urząd miasta i gminy w ......?

Referencje
US.443/IC/3/2007, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

W dniu 20 lutego 2007r wpłynęło pismo z dnia 13 lutego 2007 r., znak: FN-3327/1/07 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym Burmistrz Miasta i Gminy...... zwraca się z wnioskiem o interpretację, kto winien być podatnikiem podatku od towarów i usług Gmina .......czy Urząd Miasta i Gminy w ....
Miasto i Gmina ...... oraz Urząd Miast i Gminy w ....... posiadają dwa odrębne numery identyfikacji podatkowej oraz dwa numery identyfikacyjne REGON. W ocenie Burmistrza Miasta i Gminy ...... podatnikiem i podmiotem wystawiającym faktury VAT powinien Urząd Miasta i Gminy. Gmina, zgodnie z art. 1, 2 i 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym , posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina działa poprzez swoje organy, którymi w myśl art. 11 a ust. 1 ustawy są rada gminy oraz wójt (burmistrz, prezydent). Zgodnie z art. 9 ustawy gmina w celu wykonania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne.
Urząd Miasta i Gminy jest jednostką organizacyjną gminy ........ zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną burmistrza gminy, a jego organizację i zasady funkcjonowania określa regulamin organizacyjny nadawany przez burmistrza w drodze zarządzenia. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, ze zm) urząd jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.W ocenie Burmistrza Miasta i Gminy z powyższych przepisów wynika, że podatnikiem powinien być Urząd Miasta i Gminy w ........, działający za osobę prawną jaką jest Miasto i Gmina ...........Z uwagi na powyższe, zdaniem wnioskującego faktury VAT z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinny być wystawiane przez Urząd na rzecz Urzędu i Miasta Gminy w ........... Również Urzędowi Miasta i Gminy, jako podatnikowi podatku od towarów i usług powinno przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie postanowił co następuje: W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity z 2001r. Dz, U. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu realizacji zadań, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. Nr 269, poz. 2681, ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej zwane dalej NIP. Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa ) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędów.

W oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.07.2006r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) należy stwierdzić, że urząd miasta i gminy i gmina nie mają możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz urzędów obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Powyższe stanowisko organu podatkowego potwierdza pismo Ministerstwa Finansów znak: OS5-065-171-MG/2633/05 z dnia 18.05.2005r., zgodnie z którym gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne VAT. Urząd Miasta i Gminy jest jednostka organizacyjną gminy ...... zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną burmistrza gminy, a jego organizację i zasady funkcjonowania określa regulamin organizacyjny nadawany przez burmistrza w drodze zarządzenia.

Gmina i Miasto ..... jako osoba prawna dokonuje wszelkich czynności poprzez odpowiednie jednostki organizacyjne, które są odrębnymi podatnikami. W świetle powyższego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawnych podatnikiem podatku od towarów i usług jest Urząd Miasta i Gminy ....... Urząd Miasta i Gminy winien wystawiać faktury VAT, na których jako sprzedawca winien wpisywać Urząd Miasta i Gminy w u. Również faktury od kontrahentów za zakupione w imieniu Gminy przez Urząd Miast i Gminy towary i usługi winny opiewać na Urząd Miasta i Gminy w u. Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskującą stan faktyczny orzeczono jak w sentencji. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie informuje, że: interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu zapytania, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy w Legionowie