POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-30/06/O/MW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.11.2006, sygn. PP/443-30/06/O/MW, Urząd Skarbowy w Kluczborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie złożonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 30.10.2006r., a uzupełnionym pismem z dnia 07.11.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny sprawy:

W dniu 12 września 2006r. Spółka zawarła umowę z Powiatem ......... o dofinansowanie projektów w ramach programu pt. " Program wyrównywania różnic między regionami". Przedmiotem umowy jest dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwanego dalej PFRON, w ramach programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami", następującego projektu:1.wyposażenie nowego miejsca pracy - szwacz; dla osoby niepełnosprawnej odpowiednio do potrzeb i możliwości,2.wyposażenie nowego miejsca pracy - podklejacz; dla osoby niepełnosprawnej odpowiednio dopotrzeb i możliwości.

W ramach programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami", uzyskamy dofinansowanie na wyposażenie dwóch miejsc pracy, gdzie zostaną zakupione:1.maszyna szwalnicza - 28.665,00 zł netto2.maszyna, podklejarka - 17.900,00 zł nettooraz dodatkowe wyposażenie takie jak: nożyczki, stojak, wózek pomocniczy, szczotka parowa, krzesła, nóż tarczowy w kwocie 3.985,00 zł. Powyższe wydatki udokumentowane będą fakturami VAT. Zakup maszyn i wyposażenia dodatkowego będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupione maszyny stanowią koszt uzyskania przychodów i będą zaksięgowane w ewidencji środków trwałych jako podlegające amortyzacji.

Zapytanie wnioskodawcy:

Czy Spółka nasza będąc płatnikiem VAT może obniżyć kwotę podatku należnego - wynikającego z faktur na zakupione maszyny w celu wyposażenia w/w miejsc pracy - o podatek naliczony?

Stanowisko wnioskodawcy:

Podatnik uważa, iż zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.(Dz.U., Nr 54, poz.535) będąc płatnikiem VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z obowiązujących przepisów.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 w/w ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.119 ust. 4, art. 120 ust. 7 i 19 oraz art.124.

Z przepisu tego wynika, że prawo do odliczenia podatku przysługuje tylko wówczas gdy zakup towarów i usług związany jest z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt. 1 lit. a) cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednakże stosownie do art.88 ust.3 pkt 2 w związku z art.87 ust.3 ustawy o VAT powyższy przepis nie dotyczy między innymi wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka za otrzymane środki finansowe z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu pt. "Program wyrównywania różnic między regionami" na wyposażenie nowych miejsc pracy (szwacz, podklejacz) dla osoby niepełnosprawnej odpowiednio do potrzeb i możliwości, zakupi: maszynę szwalniczą za 28.665,00 zł netto, maszynę, podklejarkę za 17.900,00 zł netto oraz dodatkowe wyposażenie takie jak: nożyczki, stojak, wózek pomocniczy, szczotka parowa, krzesła, nóż tarczowy w kwocie 3.985,00 zł. Ponadto zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, zaś wydatki na nabycie tego wyposażenia będą udokumentowane fakturami VAT. Zakupione maszyny będą stanowiły koszty uzyskania przychodu oraz zostaną zaliczone przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, iż w związku z tym, że dokonany przez podatnika zakup wyposażenia i środków trwałych sfinansowany ze środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu.

W związku z powyższym stanem prawnym, stanowisko Jednostki uznaje się za nieprawidłowe, bowiem jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakupy, o których mowa we wniosku, w zakresie, w jakim będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i jednocześnie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym lub na podstawie przepisów o podatku dochodowym będą zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowinia. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Kluczborku