- Interpretacja - III-2/443-31/06/GB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.02.2006, sygn. III-2/443-31/06/GB, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatniczka zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia z dnia 10.05.2005 r. została ustanowiona Zarządcą Sądowym nieruchomości. Właścicielami kamienicy są w częściach ułamkowych cztery osoby fizyczne i Gmina Łódź. Na terenie nieruchomości znajdują się lokale mieszkalne, 3 lokale użytkowe oraz 7 garaży. Z tytułu administrowania nieruchomością w imieniu współwłaścicieli Podatniczka przyjmuje należności pieniężne za czynsz od lokali mieszkalnych (sprzedaż zwolniona PKWiU 70.20.11) i należności opodatkowane z tytułu wynajmu lokali użytkowych i garaży. Szacunkowy roczny obrót z tytułu wynajmu lokali użytkowych i garaży nie przekroczy kwoty 27 000 zł. Podatniczka jako" Zarządca Sądowy nieruchomości administrując nieruchomością stanowiącą współwłasność 4 osób fizycznych (nie będących wtedy czynnymi podatnikami podatku VAT) i Gminy Łódź (która była i jest podatnikiem podatku VAT) w częściach ułamkowych zgodnie z otrzymaną informacją w Waszym Urzędzie przed rozpoczęciem sprzedaży zarejestrowałam się jako czynny podatnik podatku VAT. Od m-ca lipca składam deklaracje VAT-7 na moje nazwisko uwzględniając zakup towarów i sprzedaż usług całej nieruchomości łącznie".

Zgodnie z pismem z dnia 14.02.2006r. przewidywana wartość sprzedaży opodatkowanej w 2005r. dotyczącą obrotów całej nieruchomości nie przekroczy 10 000 EURO. Podatniczka posiada udziały 15/36 części nieruchomości. Ponadto Podatniczka oświadczyła, że nie otrzymuje wynagrodzenia za wykonywane czynności zarządu oraz nie wykonuje żadnych czynności, które pozbawiałyby ją "prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ust. 13 Ustawy)". Dodatkowo Podatniczka wyjaśniła, że w piśmie z dnia 17. 11. 2005r. występuje jako współwłaściciel nieruchomości.

Podatniczka uważa, że każdy podatnik winien indywidualnie składać deklaracje VAT jeżeli jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a Podatniczka jako podatnik podatku VAT deklarację VAT-7 powinna składać tylko we własnym imieniu i w odniesieniu do przypadającej na Podatniczkę jako współwłaścicielkę części obrotów.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

- art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części "ustawą", stanowiący, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

- art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa,

- art. 15 ust. 1 ustawy stanowiący, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

- art. 15 ust. 2 ustawy, według którego działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych,

- art. 29 ust. 1 ustawy który stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

- art. 99 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art.15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133,

- art. 113 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku,

- art. 113 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5,

- art. 113 ust. 5 ustawy, stanowiący, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust.1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust.1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę,

- art. 113 ust. 11 ustawy, zgodnie z którym podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust.1,

- art. 113 ust. 14 ustawy, stanowiący, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określi w drodze rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy kwotę, o której mowa w ust.1, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł.

Zarząd nieruchomościami obejmuje czynności związane z prawidłowym prowadzeniem spraw dotyczących powierzonego majątku, z uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego. W świetle powyższego przez zarządcę należy rozumieć osobę zarządzającą, administrującą czymś. Jeżeli zarządca dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. najmu lokali) to zobowiązany jest do dokumentowania czynności z uwzględnieniem przepisów podatkowych. Jednakże rozliczenia tego dokonuje w imieniu współwłaścicieli nieruchomości, oni są bowiem podatnikami. Powyższe oznacza, że wszystkie czynności wykonywane przez zarządcę nieruchomości są realizowane w ramach działalności gospodarczej współwłaścicieli nieruchomości i na ich rachunek, lecz w wyniku decyzji podejmowanych przez zarządcę, który firmuje czynności własnym imieniem i nazwiskiem. W zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podatnikiem w dalszym ciągu pozostają współwłaściciele nieruchomości, w związku z czym konsekwencje majątkowe podjętych przez zarządcę nieruchomości czynności ponoszą współwłaściciele nieruchomości. Jednocześnie zarządca nieruchomości w zakresie wykonywanych przez siebie we własnym imieniu i na własny rachunek odpłatnych czynności- podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarządca bowiem ma prawo do pobierania wynagrodzenia za wykonywane przez siebie czynności odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy. Wynagrodzenie otrzymane w wyniku czynności dokonywanych nie w imieniu współwłaścicieli nieruchomości lecz czynności własnych, do których świadczenia został powołany nakazem organu władzy publicznej i na podstawie przepisów prawa- podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka wykonuje funkcję zarządcy nieruchomości, w stosunku do której przysługuje jej prawo współwłasności. W związku z powyższym należy wyraźnie rozgraniczyć uprawnienia i obowiązki wynikające z tytułu współwłasności od uprawnień i obowiązków wynikających z pełnienia funkcji zarządcy nieruchomości.

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w przedmiotowej sprawie, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega obrót z tytułu wynajmu nieruchomości jedynie w części odpowiadającej udziałowi Podatniczki we współwłasności nieruchomości oraz wynagrodzenie uzyskane z tytułu wykonywania funkcji zarządcy nieruchomości pod warunkiem utraty bądź rezygnacji ze zwolnienia określonego w treści art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie którego zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro.

Z uwagi na powyższe Podatniczka jako podatnik podatku VAT deklarację VAT-7 powinna składać tylko we własnym imieniu i w odniesieniu do przypadającej na Podatniczkę jako współwłaścicielkę części obrotów oraz wynagrodzenia otrzymanego w wyniku czynności, do których świadczenia została powołana nakazem organu władzy publicznej.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Z uwagi na fakt, iż Podatniczka dokonała rejestracji w podatku od towarów i usług stając się czynnym podatnikiem podatku VAT, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utraciła prawo do zwolnienia lub zrezygnowała z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w odniesieniu do zarzutu otrzymania "błędnej ustnej informacji od pracownika Urzędu Skarbowego o obowiązku zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT w sytuacji kiedy nie było takiego obowiązku", Podatniczka nawet nie uprawdopodobniła, że sytuacja taka rzeczywiście miała miejsce. W rzeczywistości sytuacja taka nie mogła mieć miejsca, bowiem tutejszy Urząd udzielał odpowiedź takich jak w niniejszym postanowieniu.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tutejszego organu , w świetle przytoczonych przepisów prawa, stanowisko zaprezentowane przez Podatniczkę , w rozpatrywanym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście