POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-125-2-GK/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2005, sygn. PP/443-125-2-GK/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w pkt 3 pisma z dnia 12 sierpnia 2005 r. L.Dz. 34/05 w sprawie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 12 sierpnia 2005 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 16 sierpnia 2005 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych. Odbiorcami produktów Spółki są hurtownie, jak i bezpośrednio placówki handlowe. Działając na konkurencyjnym rynku Spółka podejmuje szereg działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży m.in.:

  • organizuje konkursy i loterie z nagrodami w których konsumenci produktów Spółki po spełnieniu określonych regulaminowo wymagań otrzymują prezenty. Adresatami powyższych akcji są również klienci Spółki,
  • organizuje akcje sprzedaży premiowej, w których konsumenci (klienci Spółki pod warunkiem dokonania zakupu w sklepie) bezpośrednio od Spółki otrzymują nagrody,
  • przekazuje w celach reprezentacji i reklamy prezenty (materiały reklamowe), których odbiorcami mogą być klienci Spółki, bądź potencjalni klienci Spółki.

Prezenty spełniają warunki o których mowa w art. 7 ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą").

Spółka zadała pytanie, czy w przypadku gdy koszty prezentów (akcji promocyjnej) przekraczają w danym roku podatkowym limit, o którym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r . Nr 54, poz. 654 ze zm.) Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego (także w części przekraczającej ww. limit.).

W opinii Spółki, pomimo przekroczenia ww. limitu, zachowane zostaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od całości poniesionych wydatków.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. Z powyższych unormowań wynika, iż co do zasady Spółka nabywa prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu (wytworzeniu) prezentów o małej wartości (do 5zł), będących następnie przedmiotem nieodpłatnego przekazania niepodlegających opodatkowaniu w związku z art. 7 ust. 3 ustawy.
Jednakże należy zwrócić uwagę, iż od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, w tym zawartych w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
W opinii tut. organu podatkowego wywody Spółki w zakresie użycia trybu warunkowego w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. "nie mogłyby" nie zasługują na uwzględnienie, bowiem zmiana zapisu z "nie mogą być", na "nie mogłyby" miała charakter doprecyzowujący w celu objęcia jednoznacznie tym przepisem również podatników nie rozpoznających kosztów uzyskania przychodów, np. rozliczających się w formie karty podatkowej.

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Zatem przypadku wydatków przekraczających limit, o którym mowa w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z wydatkami związanymi z przekazaniem towarów, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu uważa za niesłuszne stanowisko Jednostki dotyczące braku technicznych możliwości wyodrębnienia kwoty podatku potencjonalnie nie podlegającej odliczeniu ze względu na przekroczenie przedmiotowego limitu, oraz konieczności korygowania deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług w związku z ustaleniem limitu po zakończeniu roku podatkowego.

Podatek od towarów i usług jest podatkiem rozliczanym miesięcznie, a uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego co do zasady przysługuje podatnikom w miesiącu otrzymania faktury, bądź w miesiącu następnym (art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy). Zatem Podatnik będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z przedmiotowych zakupów do kwoty 0,25% przychodów uzyskanych w miesiącu otrzymania faktury bądź w miesiącu następnym (kwoty te są znane Podatnikowi), zatem nie może być mowy o konieczności korygowania deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług, bądź też niemożności obliczenia tego limitu. Natomiast w przypadku, gdy po zakończeniu roku podatkowego przedmiotowy limit ulegnie podwyższeniu Spółka będzie uprawniona do dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy następujący, po zakończeniu roku podatkowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Opolski Urząd Skarbowy