Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.... - Interpretacja - P-1-443/97/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.10.2005, sygn. P-1-443/97/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dnia 21-07-2005 roku (uzupełnionego 12-09-2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony dotyczące obliczania struktury sprzedaży dla celów rocznej korekty VAT za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Spółka otrzymała dotację z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na przeprowadzenie szkoleń warsztatowych. Działania te współfinasowane są ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) i budżetu państwa. Zaliczka na pokrycie działań związanych z projektem wpłynęła na konto spółki w czerwcu, szkolenia realizowane będą od września 2005 r.

Zdaniem Strony w jej przypadku dotacja powinna być wykazana w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona, lecz z uwagi na fakt, iż 1 czerwca br. stracił moc art. 90 ust. 7 ustawy o VAT - nie należy jej brać pod uwagę przy obliczaniu struktury sprzedaży dla celów rocznej korekty VAT.

Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług (treść obowiązująca od 01.06.2005 r.).

Warunkiem zastosowania art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy, jest stwierdzenie, że dana dotacja ma bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczonymi usługami. W przypadku gdy otrzymana dotacja nie wpływa na cenę towaru lub usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w przypadku gdy ma ona wpływ na cenę towaru lub usługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla dostawy towaru lub usługi.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, które uprzednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, zwalnia się z podatku te usługi na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 w/c rozporządzenia. Spółka otrzymuje dotacje ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na organizację nieodpłatnych usług szkoleniowych. Środki, o których pisze Strona nie spełniają kryteriów wynikających z § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, gdyż pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego przekazane są na podstawie umów zawartych po dniu 1 maja 2004r., środki te pochodzą z Unii Europejskie. Otrzymane przez Stronę dotacje są dotacjami przedmiotowymi i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku usług edukacyjnych dotacja jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego, stanowisko zaprezentowane przez spółkę dotyczące zakwalifikowania dotacji jako świadczenie usług zwolnionych należy uznać za prawidłowe.

Dotacja ta zdaniem spółki nie powinna być brana pod uwagę przy obliczaniu struktury sprzedaży (dla celów rocznej korekty VAT) i nie powinna powiększać obrotu z tytułu czynności, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ponieważ 1 czerwca 2005r. stracił moc art. 90 ust. 7 w/w ustawy o VAT, który nakazywał powiękaszać obrót z tytułu w/w czynności. Zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W związku z powyższym otrzymane dotacje zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy VAT bierze się pod uwagę do ustalenia proporcji, którą ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.Wobec powyższego, w ocenie organu podatkowego, prezentowane w zapytaniu stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...). Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie