
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a par. 4 w związku z par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. Z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 19 października 1991r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa nieruchomości wchodzące w skład Zasobu Strona może, w drodze umowy, nieodpłatnie przekazać na własność:
1)jednostce samorządu terytorialnego - na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych;
2)Polskiej Akademii Nauk, izbie rolniczej, Krajowej Radzie Izb Rolniczych, państwowej szkole wyższej lub państwowej jednostce badawczo rozwojowej - na cele służące wykonywaniu ich zadań stautowych;
3)osobom bezrobotnym bez prawa do zasiłku, które przez okres co najmniej 5 lat były pracownikami państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej - nieruchomości rolne o powierzchni do 2 hektarów - na cele związane z zalesianiem, o którym mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r o wspieraniu obszarów wiejskich za środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273 oraz z 2004r. Nr 42, poz. 386, Nr 148, poz. 151 i Nr 162, poz. 1709).
W myśl ust. 5a tego artykułu w przypadku zbycia lub przeznaczenia przez nabywcę nieruchomości na cele inne niż określone w umowie przed upływem 10 lat, licząc od dnia jej nabycia, Strona może żądać od podmiotów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2 zwrotu aktualnej wartości pieniężnej tej nieruchomości, ustalonej według zasad określonych w art. 30 ust. 1, natomiast od osób wymienionych w ust. 5 pkt 3 stronie zwrot taki przysługuje, o ile Lasy Państwowe nie skorzystają z prawa pierwokupu. W przypadku zamiaru zbycia gruntu przez osoby, o których mowa w ust. 5 pkt 3, Lasom Państwowym przysługuje prawo pierwokupu tej nieruchomości, na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w niżej przedstawionych sytuacjach (stanach faktycznych) zwrot aktualnej wartości pieniężnej, o którym mowa w art. 24 ust. 5a ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym u Strony nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przekazania ww. nieruchomości:
a)nieodpłatne przekazanie nieruchomości nastąpiło w okresie przed 1 maja 2004 r. (tj. przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), zbycie (lub zmiana przeznaczenia) przez nabywcę nieruchomości nastąpiło także przed dniem 1 maja 2004 r., a wpływ z tego tytułu aktualnej wartości pieniężnej nieruchomości na konto Strony nastąpił po 1 maja 2004 r.;
b)nieodpłatne przekazanie nieruchomości nastąpiło w okresie przed 1 maja 2004 r., zbycie (lub zmiana przeznaczenia) przez nabywcę nieruchomości nastąpiło po 1 maja 2004 r., wpływ aktualnej wartości pieniężnej nieruchomości na konto Strony nastąpił po 1 maja 2004 r.
c)nieodpłatne przekazanie nieruchomości nastąpiło w okresie po 1 maja 2004 r., zbycie (lub zmiana przeznaczenia) przez nabywcę nieruchomości nastąpiło po 1 maja 2004 r., a wpływ aktualnej wartości pieniężnej nieruchomości na konto Strony nastąpił również po 1 maja 2004 r.
Na podstawie art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 r., opodatkowaniu podlegały sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz eksport i import towarów lub usług. Przepisy ustawy miały także zastosowanie do świadczenia usług oraz przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy, przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników, zamiany towarów, zamiany usług, oraz zamiany usługi na towar i towaru na usługę, wydania towarów lub świadczenia usług w zamian za wierzytelności, wydania towarów lub świadczenia usług w miejsce świadczenia pieniężnego, dostarczania produktów rolnych na podstawie umowy kontraktacji, darowizn towarów innych niż w punkcie 2, świadczenia usług, o których mowa w punkcie 1 bez pobrania należności, wydania towarów lub świadczenia usług w zamian za czynności nie podlegające opodatkowaniu.
Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie nieruchomości na podstawie przepisów ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa do 30 kwietnia 2004 r. nie mieściło się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zatem jeżeli, tj. w pkt a i b, przekazanie nieruchomości nastąpiło przed 1 maja 2004 r., czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), która z dniem 1.05.2005r. zastąpiła ww ustawę z 8 stycznia 1993r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do postanowień artykułu 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na podstawie ust. 2 tego artykułu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Zatem jeżeli, tj. w sytuacji opisanej w pkt c, przekazanie nieruchomości nastąpiło pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004r., biorąc pod uwagę zasadę powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, oraz wykładnię funkcjonalną przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy, stwierdzić należy, że opodatkowaniu podlega każde przekazanie towarów, w tym również na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, z wyjątkiem przekazania towarów wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy.
Należy ponadto zauważyć, iż późniejsze otrzymanie przez Stronę, w wyniku zgłoszonego żądania na podstawie art. 24 ust. 5a ustawy z dnia 19 października 1991r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zwrotu aktualnej wartości pieniężnej nieruchomości przekazanej uprzednio nieodpłatnie, nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podlega bowiem, jak była o tym wyżej mowa, samo przekazanie nieruchomości, które rodzi obowiązek podatkowy w tym przypadku zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
