
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 08.07.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 12.07.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 17.08.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego 18.08.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 08.07.2005 r. za prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym w 2004 r. zawarta została pomiędzy Podatnikiem, posiadającym siedzibę w Polsce a kontrahentem z siedzibą we Włoszech umowa przedstawicielstwa. Zgodnie z nią Podatnik wyznaczony został na przedstawiciela kontrahenta włoskiego na całym terytorium Polski.
Przedmiotem tytułu prawnego umowy jest promocja i zdobywanie kontrahentów na sprzedaż wyrobów zleceniodawcy. Są to m. in. aromaty, smaki, kompozycje zapachowe itp. Podatnik świadczy dla w/w przedsiębiorstwa włoskiego usługi pośrednictwa w sprzedaży chemikaliów przemysłowych i technicznych - klasyfikowane w/g PKWiU pod nr 51.12.13 (usługi agencyjne pośrednictwa w sprzedaży kompozycji
zapachowych akwizycja zamówień). Na podstawie zdobytych przez Podatnika zamówień, towary "przychodzą" z Włoch bezpośrednio do zdobytego w Polsce kontrahenta, któremu firma włoska, posiadająca NIP UE wystawia fakturę sprzedaży. Za zrealizowane zamówienie Podatnik otrzymuje prowizję w ustalonej wysokości, na którą wystawia kontrahentowi włoskiemu fakturę sprzedaży usług agencyjnych pośrednictwa zawierającą NIP-y obu firm
Zdaniem Podatnika "podatek VAT płatny w kraju odbiorcy usługi - nie podlega VAT w Polsce na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c oraz art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług."
Zgodnie z art 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe
nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Według art. 27 ust. 1 w/w ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W myśl art. 28 ust. 5 pkt c) ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005 r.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów miejscem świadczenia usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.
Zgodnie z ust. 6 art. 28 cyt. ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu
usługę swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Oznacza to, że w przypadku świadczenia usługi pośrednictwa w dostawie, jeżeli usługobiorca podał świadczącemu usługę swój numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zarejestrowany w innym kraju Wspólnoty, miejscem opodatkowania będzie kraj, który ten numer nadał. Jeżeli nabywcy przedmiotowych usług został nadany NIP UE we Włoszech to powyższa usługa będzie podlegała podatkowi VAT we Włoszech.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowa). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
