P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/1584/2005/ADB

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.08.2005, sygn. US40/VAT/I/1584/2005/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.5 ust.1, art.8 ust.1 pkt 1, art.41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.07.2005r /wpłynęło 18.07.2005r/ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, uzupełnionego w dniu 27.07.2005r, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania usługi najmu lokalu użytkowego dla podmiotu zwolnionego od podatku - za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.07.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 12.07.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 27.07.2005r
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Wnioskodawca zawarł z kontrahentem umowę najmu lokalu użytkowego. Z tego tytułu najemca obciążany jest czynszem, który jest opodatkowany podatkiem podatku od towarów i usług wg stawki 22%. Najemca jest zwolniony od podatku VAT.
Zapytanie
Czy najem lokalu użytkowego dla podmiotu zwolnionego z VAT powinien być opodatkowany podatkiem od towarów i usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika ? opodatkowanie podatkiem wg stawki 22% czynszu za najem lokalu użytkowego dla podmiotu zwolnionego z VAT ? jest zasadne i zgodne z przepisami prawa podatkowego.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte dotyczące opodatkowania czynszu za najem lokalu użytkowego dla podmiotu zwolnionego z VAT - za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem zawartym w art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
-odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
-eksport towarów,
-import towarów,
-wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
-wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie zaś z art.8 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT ? przez świadczenie usług, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, iż usługa najmu lokalu użytkowego dokonywana przez wnioskodawcę, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ? podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Opodatkowaniu podlegają bowiem wyszczególnione w ustawie czynności ? w tym usługi. Nie ma przy tym znaczenia czy są one wykonywane na rzecz podmiotu który jest podatnikiem czynnym czy też zwolnionym od podatku. W sytuacji, w której czynny podatnik podatku od towarów i usług świadczy usługi podlegające opodatkowaniu ? a taką czynnością jest najem lokalu ? usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
W związku zaś z tym, iż usługa najmu lokalu użytkowego nie znalazła się w wykazie usług do których stosuje się obniżone stawki podatku - podlega ona opodatkowaniu wg stawki podstawowej ? tj. 22%, zgodnie z art.41 ust.1 ww. ustawy.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola