
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 41 ust. 1, art. 43 ust.1 pkt 2, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.05.2005 r. (data wpływu 01.06.2005 r.), bez znaku, uzupełnionego pismem z dnia 24.06.2005 r. (data wpływu 27.06.2005 r.), bez znaku oraz pismem z dnia 18.07.2005 r. (data wpływu 20.07.2005 r.), bez znaku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.
Wnioskiem z dnia 30.05.2005 r. (bez znaku) Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług wskazując, iż w swojej działalności gospodarczej używa taboru samochodowego (średnio od dwóch lat od daty zakupu), który w znacznej części jest bardzo wyeksploatowany. W związku z tym dokonuje fizycznej likwidacji zbędnych środków transportu i uzyskane części np. silniki wykorzystuje dla swoich celów, lub przyjmuje do magazynu i będzie je sprzedawać. W stosunku do tych środków transportu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec powyższego Podatnik sformułował pytanie: "Czy sprzedaż uzyskanych części należy opodatkować podatkiem VAT?" Podatnik wyraził stanowisko, iż przy sprzedaży tych towarów będzie stosował stawkę VAT zwolnioną, ponieważ części te są towarami używanymi, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym wnioskiem Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego j/n. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy ustawodawca zwolnił z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy rozumie pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Powyższy przepis nie będzie miał jednak zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Nie mamy w nim bowiem do czynienia ze sprzedażą towaru używanego - samochodu, lecz sprzedażą części samochodowych pozyskanych w wyniku rozbiórki samochodów przeznaczonych na złom. Ponadto, w przypadku samochodu mamy do czynienia z pewną funkcjonalną całością, natomiast w przypadku części samochodowych chodzi o pewien element całości. Należy również zauważyć, iż zarówno samochód jak i pozyskane z niego części mają różne symbole statystyczne określane na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89 poz. 844 ze zm.) - odpowiednio 34.1 "Pojazdy samochodowe" (w tym np.: samochody osobowe używane 34.10.25, samochody ciężarowe używane 34.10.43) i 34.3 "Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników". Trudno zatem utożsamiać sprzedaż części samochodowych ze sprzedażą samochodów, jako zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, powołując się na fakt, iż samochód (samochody), z którego je pozyskano miał status towaru używanego wynikający z cyt. powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego, tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, że sprzedaż części samochodowych pozyskanych z samochodów przeznaczonych na złom winna być opodatkowana wynikającą z przepisu art. 41 ust. 1 ustawy stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia zapytania tj. 30.05.2005 r. i traci swą ważność z dniem zmiany przepisów. Ponadto tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art. 14b § 2 tej ustawy jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 z zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
