P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-104/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2005, sygn. PP/443-104/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie:- art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku - Białej -uznaje stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2005 r., uzupełnionym w dniu 12 lipca 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej dotacji, za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 28 kwietnia 2005 r. wpłynął do tut. urzędu wniosek Podatnika o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne ani postępowanie przez sądem administracyjnym. W dniu 12 lipca 2005 r. zostało wniesione dodatkowe uzupełnienie.Jak stanowi art. 14a § 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Stowarzyszenie po sfinalizowaniu umowy do pozytywnie rozstrzygniętego konkursu, otrzyma dotację na dofinansowanie funduszu pożyczkowego w ramach Sektorowego programu Operacyjnego WKP 1.2. Środki dotacji przeznacza się na udzielenie pożyczek małym i średnim przedsiębiorcom oraz na wydatki związane z zarządzaniem funduszem. Podmiot powstał w celu m.in. wspierania rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości i ograniczania bezrobocia. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi pośrednictwa finansowego polegające na udzielaniu pożyczek małym przedsiębiorcom, w tym osobom bezrobotnym podejmującym działalność gospodarczą oraz świadczenie nieodpłatnych usług informacyjnych dla małych firm.Przedmiotowe dofinansowanie projektu ... dla małych firm południowej Polski" realizowanego w ramach SPO WKP 1.2. nie powoduje zmniejszenia oprocentowania udzielanych pożyczek. Zgodnie z Regulaminem udzielania pożyczek wysokość oprocentowania nie może być mniejsza od stopy referencyjnej określonej przez Komisję Europejską, a udzielane pożyczki nie są pomocą publiczną.

Zdaniem Podatnika dotacja na zwiększenie funduszu pożyczkowego nie podlega VAT, gdyż dotyczy dofinansowania kapitału funduszu, czyli nie jest związana z dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowane natomiast będą usługi pośrednictwa finansowego, czyli odsetki umowne od udzielonych pożyczek. Według zasad ogólnych będzie to sprzedaż zwolniona z VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy informuje co następuje: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., ostatnia zm. Dz. U. z 2005 r., Nr 90, poz. 756) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanej wyżej regulacji wynika, iż w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem dotacje wypłacane na pokrycie części wydatków podatnika (zarówno inwestycyjnych jak i kosztowych), wpływające na cenę sprzedawanych przez niego produktów i świadczonych usług, których nie można jednak alokować w konkretnej wysokości do ceny wykonywanych świadczeń nie spełniają definicji podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Bowiem sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia nie ma znaczenia dla uznania czy dofinansowanie powinno zwiększyć podstawę opodatkowania, gdyż w praktyce prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne objęcie dofinansowania definicją podstawy opodatkowania jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są dokonywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. W sytuacji bowiem gdy dotacje nie dotyczą dostawy konkretnych usług - nie jest możliwe przyporządkowanie im stawki podatkowej. W przedmiotowej sprawie dofinansowanie kapitału funduszu pożyczkowego ma charakter ogólny - udzielanie pożyczek małym i średnim przedsiębiorcom oraz wydatki związane z zarządzaniem funduszem. Otrzymana dotacja nie wpływa na cenę usług - nie powoduje bowiem zmniejszenia oprocentowania udzielanych pożyczek. Tym samym w świetle powyższego otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym prawidłowe jest stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2005 r. Zatem należało orzec jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku - Białej w oparciu o art. 143 §1 i §2 pkt 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa.Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a §2 cyt. Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 14b §1 i §2 cyt. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w trybie art. 14b §5 Ordynacji. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku - Białej, 43 - 300 Bielsko - Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14 §4 i art. 236 §2 pkt 1 cyt. Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej