Możliwość odzyskania podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.35.2017.1.PG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2017, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.35.2017.1.PG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2017 r. (data wpływu 16 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016-2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupa działania, 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji objętych PROW na lata 2014-2020 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016 2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupa działania, 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji objętych PROW na lata 2014-2020.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji), w latach 2016-2023, wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. W myśl wytycznych dla poddziałania 19.3 kosztem kwalifikowanym realizowanych zadań może być podatek VAT pod warunkiem że nie może być on w żaden sposób odzyskany. Stowarzyszenie jako Lokalna Grupa Działania, prowadzi działalność w zakresie rozwoju obszaru powiatu grodziskiego, poprzez:

  • opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) dla obszaru gmin;
  • promocję obszarów wiejskich położonych w gminach, o których mowa w punkcie wyżej;
  • mobilizowanie ludności do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;
  • upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich;
  • podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR;
  • propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania LGD, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym z programów pomocowych;
  • udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego LSR w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym z programów pomocowych;
  • podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu: rozwój produktów regionalnych, turystyki, przedsiębiorczości, zasobów ludzkich, społeczeństwa obywatelskiego i informacyjnego, poprawę estetyki miejscowości na obszarze działania LGD i bezpieczeństwa mieszkańców, edukację estetyczną-artystyczną mieszkańców, aktywizację gospodarczą i zawodową, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, przeciwdziałanie patologiom społecznym, propagowanie zdrowego trybu życia oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego na obszarze działania LGD;
  • podejmowanie inicjatyw związanych z ochroną środowiska naturalnego;
  • kreowanie lokalnych produktów i usług, w szczególności turystycznych, tworzenie infrastruktury turystycznej.

Wg klasyfikacji PKWiU z roku 1997 91.33.14-00.00 usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działalność prowadzona przez Stowarzyszenie wykonywana jest nieodpłatnie. W latach 2016 2023 Wnioskodawca nie przewiduje zmiany paragrafu 4 Statutu, ani wykonywania działalności odpłatnej czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać z Urzędu Skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016-2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji objętych PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 4 Statutu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia z dnia 15 grudnia 2015 r. nie prowadzi działalności gospodarczej. W latach 2016-2023 nie planuje jego zmiany, podejmowania działalności odpłatnej oraz żadnych innych zmian, które mogłyby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie jest zwolnione od podatku z tytułu świadczenia na rzecz swoich członków usług w postaci szkoleń i imprez aktywizujących mieszkańców z obszaru działania LGD, a w związku z tym nie ma możliwości zwrotu podatku naliczonego, zawartego w cenie zakupywanych towarów i usług w latach 2016-2023.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji), w latach 2016-2023, wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Działalność prowadzona przez Stowarzyszenie wykonywana jest nieodpłatnie. W latach 2016-2023 Wnioskodawca nie przewiduje zmiany paragrafu 4 Statutu, ani wykonywania działalności odpłatnej czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy może on odzyskać podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016-2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji objętych PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi związane z realizacją przedmiotowych działań nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem (Wnioskodawca nie przewiduje zmiany paragrafu 4 Statutu, ani wykonywania działalności odpłatnej czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT). Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. działań.

W zakresie przedmiotowych działań, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł odzyskać z Urzędu Skarbowego podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016-2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji objętych PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej