Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług... - Interpretacja - 2461-IBPP1.4512.863.2016.1.AR

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 19.01.2017, sygn. 2461-IBPP1.4512.863.2016.1.AR, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT przy wykonaniu inwestycji pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT przy wykonaniu inwestycji pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis stanu faktycznego:

W związku z ogłoszonym konkursem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, osi priorytetowej: XII Infrastruktura edukacyjna, działania 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, poddziałania 12.2.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego - ZIT Miasto Z. (Beneficjent) złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. .

Zadanie ma na celu podniesienie kompetencji uczniów szkół zawodowych w mieście poprzez korzystanie z infrastruktury kształcenia zawodowego dopasowanej do wymagań zawodów i potrzeb pracodawców lokalnego rynku pracy.

Zakres działań planowanych w ramach projektu obejmuje adaptację sal do praktycznej nauki zawodu wraz zapewnieniem doposażenia w 3 placówkach:

  1. Zespół Szkół nr 18 - adaptacja i doposażenie pracowni projektowania graficznego, fotografii, aranżacji przestrzeni;
  2. Zespół Szkół nr 10 - adaptacja i doposażenie pracowni interdyscyplinarnej do zajęć elektronicznych i informatycznych;
  3. Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego - adaptacja i doposażenie niżej wymienionych pracowni:
  • pracownia pojazdów samochodowych i mechatroniki w Hali Nowych Technologii;
  • Zespół Pracowni Technicznych- pracownia Obróbki skrawaniem i elektryczna (Hala C)
  • Pracowni budowlanych: murarsko- tynkarskiej, betoniarsko- zbrojarskiej i drogownictwa w Filii nr 1
  • Pracowni innowacyjnych form nauczania przedmiotów zawodowych.
    Wnioskodawca wskazał iż zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.


Ponadto opracowana została dokumentacja aplikacyjna oraz realizowana będzie promocja projektu. Okres realizacji projektu przypada na lata 2016 - 2019. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zarówno Zespół Szkół nr 18, Zespół Szkół nr 10 jak i Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Z. są jednostkami budżetowymi Miasta Z.

Zespół Szkół nr 18 oraz Zespół Szkół nr 10 nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, natomiast Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Z. jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 1454), od dnia 1 stycznia 2017 r. ww. jednostki budżetowe będą podlegały zcentralizowaniu rozliczeń z tytułu podatku VAT wraz z Miastem Z.

Miasto Z. jest organem prowadzącym dla wyżej wymienionych szkół.

Beneficjent (Miasto Z.) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2011 r. Miasto jest podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (m.in. w zakresie: opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów gminy i Skarbu Państwa, ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r., usług dzierżawy i najmu, sprzedaży nieruchomości gminy i Skarbu Państwa, aportu nieruchomości, pozostałych środków trwałych itp.), nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego (z uwagi na wartość sprzedaży).

Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Z. jest czynnym podatnikiem podatku VAT w niewielkim zakresie - w ramach umów cywilnoprawnych dotyczących zwłaszcza opodatkowanego podatkiem od towarów i usług wynajmu sal lekcyjnych oraz organizacji szkoleń (zwolnione z VAT).

Objęte projektem placówki oświatowe realizują swoje zadania: nieodpłatnie i w tym zakresie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT lub odpłatnie i wtedy są one zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Jeśli zakupy towarów i usług, w tym robót budowlanych, montażowych są związane z działalnością oświatową, wówczas występuje brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakupach, o którym mowa w art. 86 ust 1. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent - Miasto który jest organem prowadzącym dla: Zespołu Szkół nr 18, Zespołu Szkół nr 10 oraz Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego, ma prawo do odliczenia podatku VAT przy wykonaniu inwestycji pn. dofinansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, również przy założeniu, iż od 1 stycznia 2017r. Miasto wraz z podlegającymi jednostkami będzie wspólnie z nimi rozliczało się z tytułu podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przedmiotowym przypadku usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego że są związane ze świadczeniami nieodpłatnymi oraz usługami oświatowymi zwolnionymi z podatku VAT - jeśli są odpłatne.

Zarówno w bieżącym roku, gdy każda z jednostek jest traktowana odrębnie dla celów rozliczenia VAT (dwie jednostki są zwolnione, a jedna jest czynnym podatnikiem podatku VAT), jak również od przyszłego roku, gdy Miasto Z. będzie rozliczało się wspólnie z tymi jednostkami, Beneficjent nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nabywanych towarach i usługach od podatku należnego VAT, ze względu na brak realizacji ww. art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem pn. jest związek nabytych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto w latach 2016-2019 realizuje inwestycję pn. . Zadanie ma na celu podniesienie kompetencji uczniów szkół zawodowych w mieście poprzez korzystanie z infrastruktury kształcenia zawodowego dopasowanej do wymagań zawodów i potrzeb pracodawców lokalnego rynku pracy.

Zakres działań planowanych w ramach projektu obejmuje adaptację sal do praktycznej nauki zawodu wraz zapewnieniem doposażenia w 3 placówkach:

  1. Zespół Szkół nr 18 - adaptacja i doposażenie pracowni projektowania graficznego, fotografii, aranżacji przestrzeni;
  2. Zespół Szkół nr 10 - adaptacja i doposażenie pracowni interdyscyplinarnej do zajęć elektronicznych i informatycznych;
  3. Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego - adaptacja i doposażenie niżej wymienionych pracowni:
  • pracownia pojazdów samochodowych i mechatroniki w Hali Nowych Technologii;
  • Zespół Pracowni Technicznych- pracownia Obróbki skrawaniem i elektryczna (Hala C)
  • Pracowni budowlanych: murarsko- tynkarskiej, betoniarsko- zbrojarskiej i drogownictwa w Filii nr 1
  • Pracowni innowacyjnych form nauczania przedmiotów zawodowych.
    Wnioskodawca wskazał iż zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika również, że objęte projektem placówki oświatowe realizują swoje zadania: nieodpłatnie i w tym zakresie nie podlegają opodatkowaniu VAT lub odpłatnie i wtedy są one zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej lub zwolnionych od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT, to w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, zatem nie zostały spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Beneficjent nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nabywanych towarach i usługach od podatku należnego VAT, ze względu na brak realizacji ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Jednocześnie należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy twierdzenie Wnioskodawcy, że przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT i ta okoliczność nie była przedmiotem oceny tut. Organu. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach