Zwolnienie od podatku dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego. - Interpretacja - ITPP2/4512-1019/15/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2015, sygn. ITPP2/4512-1019/15/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2015 r. (data wpływu 27 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dostawy specjalnego samochodu pożarniczego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dostawy specjalnego samochodu pożarniczego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza odpłatnie przekazać sąsiedniej gminie specjalny samochód pożarniczy stanowiący własność Gminy, wykorzystywany nieodpłatnie przez ochotniczą straż pożarną do ochrony przeciwpożarowej.

Sąsiednia gmina kupuje ww. samochód do ochrony przeciwpożarowej dla swojej jednostki OSP.

Specjalny samochód pożarniczy jest wykorzystywany do czynności z zakresu zadań publicznych, dotyczących ochrony przeciwpożarowej (akcje ratowniczo-gaśnicze) nałożonych odrębnymi przepisami, tj. art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Przy zakupie ww. samochodu Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Samochód wykorzystywany jest wyłącznie na cele ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina sprzedając specjalny samochód pożarniczy (wóz strażacki) może zastosować do tej transakcji zwolnienie od podatku od towara.ów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy wyżej wymieniona transakcja nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, ochrona przeciwpożarowa jest zadaniem własnym gminy. Zadanie to wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaró3)w i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przy nabyciu ww. samochodu pożarniczego nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i samochód ten wykorzystywany jest wyłącznie na cele ochrony przeciwpożarowej, czyli działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towar4)ów i usług. W związku z tym Gmina nie może zastosować zwolnienia z mocy art. 43 ust. 1 pkt 2.

Gmina sprzedając ww. samochód nie działa w charakterze podatnika, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem ta sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy