Obowiązek rozpoznania czynności opodatkowanej w postaci importu towarów w przypadku przemieszczenia towarów z kraju trzeciego na terytorium Polski n... - Interpretacja - ITPP3/443-614a/14/MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2015, sygn. ITPP3/443-614a/14/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Obowiązek rozpoznania czynności opodatkowanej w postaci importu towarów w przypadku przemieszczenia towarów z kraju trzeciego na terytorium Polski niepowodującego powstania długu celnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2014 r. (data wpływu 24 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania czynności opodatkowanej w postaci importu towarów w przypadku przemieszczenia towarów z kraju trzeciego na terytorium Polski niepowodującego powstania długu celnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania czynności opodatkowanej w postaci importu towarów w przypadku przemieszczenia towarów z kraju trzeciego na terytorium Polski niepowodującego powstania długu celnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

S. (dalej jako Spółka) zajmuje się produkcją i sprzedażą części do statków na terenie kraju oraz poza jego granicami. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje transakcji według poniższego schematu. Spółka nabywa towary od kontrahenta z kraju trzeciego (Chiny, Japonia, USA). Za zorganizowanie frachtu morskiego z portu kraju trzeciego do portu w Polsce odpowiada Spółka. Faktury za fracht są wystawiane na Spółkę i przez nią opłacane. Towary transportowane są na teren Wolnego Obszaru Celnego w i obejmowane procedurą tranzytu. Towary nie są dopuszczane do obrotu na terytorium Polski. Następnie towary są sprzedawane. W procedurze tranzytu przemieszczane są do portu w Hamburgu, skąd statkiem zostają dostarczane do odbiorcy ostatecznego poza granicami Unii Europejskiej (Chiny, Japonia). Za organizację transportu do odbiorcy odpowiedzialna jest Spółka. Odprawa celna i powstanie długu celnego następuje u ostatecznego nabywcy (w kraju trzecim). Zgodnie z kontraktami zawartymi z klientami towar zostaje dostarczony do odbiorcy na zasadach Incoterms: DAP lub CFR. W pierwszym przypadku prawo własności do towaru przechodzi na nabywcę w momencie dostarczenia towaru do miejsca ostatecznego odbioru. W drugim przypadku prawo własności do towaru przechodzi na nabywcę w momencie dostarczenia go do umówionego miejsca jakim może być np. port w Korei. Spółka posiada różne dokumenty celne potwierdzające warunki realizacji opisanej wyżej transakcji:

  1. dokument celny T1;
  2. dokument celny A/C;
  3. dokument celny B;
  4. Bill of Lading (uzyskany z Hamburga).

Są to jedyne dokumenty celne, jakie Spółka może uzyskać.

W związku z powyższym opisem we wniosku zadano m.in. następujące pytanie.

Czy transakcja zakupu towarów przez Spółkę z terytorium państwa trzeciego, wprowadzenie ich na teren Wolnego Obszaru Celnego w bez powstania długi celnego i objęcie procedurą tranzytu podlega ustawie o VAT i powinny być wykazywane w deklaracji VAT-7...

Zdaniem Spółki, zakup towarów z terytorium państwa trzeciego, wprowadzonych do Wolnego Obszaru Celnego w Szczecinie bez powstania długu celnego i objętych procedurą tranzytu, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 3 ustawy o VAT, terytorium Unii Europejskiej, to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (w tym Polski).

Zatem zakup towarów z państwa trzeciego i przywóz ich na teren Wolnego Obszaru Celnego na terytorium Polski należy traktować jako import towarów.

Zgodnie z zaistniałym stanem faktycznym, towary kupione od dostawcy z kraju trzeciego zostają na terytorium Polski objęte procedurą tranzytu.

Jak wynika z art. 19a ust. 9 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przypadku objęcia towarów procedurą tranzytu dług celny nie powstaje. Zatem nie powstaje również obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

W ocenie Spółki, w stosunku do sprowadzanych przez Spółkę towarów nie powstanie obowiązek podatkowy, zgodnie z powołanymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy