Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1746/14/PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.01.2015, sygn. ITPP2/443-1746/14/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym z dnia 15 grudnia 2014 r. (data wpływu 22 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. W.. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. W..

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą W., które na podstawie umowy z dnia 26 września 2014 r. z Województwem jest dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 7- Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, działanie 7.2 Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, poddziałanie 7.2.1 - Usługi i aplikacje dla obywateli. Celem nadrzędnym projektu jest upowszechnienie możliwości wykorzystania e-usług i aplikacji dla obywateli, udostępnionych przez Gminę. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez udostępnienie obywatelom innowacyjnego portalu oraz wdrożenie e-usług dedykowanych dla użytkowników portalu. E-usługi umożliwią obywatelom szybszy kontakt on-line z jednostką publiczną. Wykonanie portalu dla Gminy zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2015 r. W ramach projektu w czwartym kwartale 2014 r. wykonana została sieć lan, zakupiony został również sprzęt komputerowy niezbędny do pracy urzędników, który służyć będzie do przetwarzania danych oraz przyczyni się do efektywniejszego wykorzystania czasu pracy. Gmina po zakończeniu realizacji projektu nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, w związku z tym nie będzie uzyskiwać dochodów z ww. inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina na możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odzyskania podatku. Gmina realizując powyższe zadanie nabywa usługę i towar lecz nie uzyskuje i nie uzyska dochodu z tytułu sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej i nieopodatkowanej związanej z tą usługą i towarem, ponieważ inwestycja polegająca na wdrożeniu e-usług w Gminie nie służy dochodowej działalności gospodarczej. Na etapie wnioskowania o dofinansowanie koszty podatku od towarów i usług zostały uznane za koszty kwalifikowane, a Wójt Gminy złożył oświadczenie mówiące o tym, ze Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, do wniosku końcowego o płatność należy dołączyć indywidualną interpretację właściwego organu o możliwości lub braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją wyżej opisanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro efekty projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Końcowo informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 955 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy