Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w ... - Interpretacja - PP-I-005/961/TŁ/04

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.12.2004, sygn. PP-I-005/961/TŁ/04, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia treść udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu informacji z dnia 9 listopada 2004 r., Nr PP-443/IN/116/BT/2004 o zakresie stosowania prawa podatkowego, udzielonej w odpowiedzi na wniosek Gminy L.

Podatnik zwrócił się do Urzędu Skarbowego w Brzegu z pytaniem o możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług od dokonanych inwestycji sfinansowanych ze środków programu SAPARD, polegających na budowie kanalizacji. Realizacja tej inwestycji nie przewiduje możliwości sfinansowania podatku naliczonego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Podatnik zaznaczył przy tym, iż majątek trwały zostanie, po zakończeniu zadania inwestycyjnego, przekazany nieodpłatnie zakładowi budżetowemu w użytkowanie. Zakład budżetowy został powołany przez Radę Gminy do wykonywania ustawowych zadań gminy - zaspokajania zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej. Zdaniem Jednostki będzie ona miała możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupionych materiałów zużytych do budowy kanalizacji, pomimo tego, że inwestycja ta nie będzie miała związku z prowadzeniem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT przez Gminę.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza co następuje:

Zgodnie z § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacja przedsięwzięć w ramach tego programu.

Natomiast w przypadku, gdy umowa powyższa zawarta została po dniu 1 maja 2004 r., to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po spełnieniu przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535), czyli w sytuacji, gdy towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacja inwestycji polegającej na budowie kanalizacji wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.Wydanie przez Gminę zakładowi budżetowemu majątku trwałego po zakończeniu inwestycji do używania jest - jako nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towaru, zrównane z odpłatnym świadczeniem usług - zwolnione od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 powołanego wyżej rozporządzenia. Przepis ten stanowi, że usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej - są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zakład budżetowy jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z tym będzie on uzyskiwał przychody z tytułu świadczenia usług odbioru nieczystości. Ponadto, pomimo że właścicielem przekazanego majątku pozostaje Gmina, to zakład budżetowy prowadzi działalność we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie zostaje więc spełniona przez Gminę przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z tym należy wskazać, iż w przypadku, gdy podatek od towarów i usług jest faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta, to stanowi on koszt kwalifikowany. Z wyżej powołanych przepisów oraz z sytuacji prawnej Gminy wynika zatem, iż nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w tym okresie przepisy prawa podatkowego.

Izba Skarbowa w Opolu