Odpłatne udostępnianie przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka jest czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika pod... - Interpretacja - IPTPP2/443-96/13-4/PR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2013, sygn. IPTPP2/443-96/13-4/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Odpłatne udostępnianie przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka jest czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 7 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania pokoi i pomieszczeń Ośrodka jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania pokoi i pomieszczeń Ośrodka,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na bieżące utrzymanie, remonty i nakłady inwestycyjne związane z Ośrodkiem,
  • sposobu określenia części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu,
  • braku obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego wynajmu pokoi lub pomieszczeń Ośrodka.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem Ośrodka Wypoczynkowego (dalej: Ośrodek), obiektu położonego w obrębie zabytkowego zespołu pałacowo - parkowego.

Na terenie Ośrodka znajdują się domki sześciopokojowe, z pokojami dwu- lub trzyosobowymi oferowanymi do wynajmu w celach innych niż mieszkalne oraz pomieszczenia, które mogą być udostępniane w celu organizacji szkoleń, kursów, konferencji, spotkań okolicznościowych oraz zgrupowań sportowych.

Wynajem pokoi i udostępnianie pomieszczeń w przedmiotowym Ośrodku przybiera zasadniczo dwojaki charakter, mianowicie:

  1. zasadniczo Gmina odpłatnie wynajmuje pokoje i pomieszczenia na rzecz osób indywidulanych, firm, stowarzyszeń, klubów sportowych, etc. - jest to wówczas wynajem krótkoterminowy, na cele inne niż mieszkalne,
  2. sporadycznie Gmina nieodpłatnie udostępnia pokoje i pomieszczenia na cele gminne przykładowo przedstawicielom Gminy Partnerskiej na czas ich wizyty w Gminie, dzieciom z Gminy Partnerskiej przyjeżdżającym na wymianę szkolną czy też strażakom.

Gmina pragnie przy tym zaznaczyć, iż brak jest możliwości określenia zakresu/podziału, w jakim obiekt będzie udostępniany odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu świadczenia oraz od innych okoliczności (np. pogody).

Opłaty z tytułu wynajmu pokoi i pomieszczeń w Ośrodku pobierane są w imieniu i na rzecz Gminy przez kierownika Ośrodka. Z tytułu ich wynajmu Gmina wystawia faktury VAT oraz deklaruje VAT należny w składanych deklaracjach VAT-7.

Poza sezonem, a więc w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia, Ośrodek jest zamknięty. Nie ma możliwości wówczas wynajęcia żadnego z pomieszczeń Ośrodka.

W związku z prowadzeniem Ośrodka, Gmina ponosi wydatki związane zarówno z jego bieżącym utrzymaniem, jak i remontami. Wydatki te dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Ponadto w przyszłości Gmina będzie ponosiła wydatki inwestycyjne związane z modernizacją Ośrodka.

W piśmie z dnia 12 kwietnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż wydatki dotyczące Ośrodka Wypoczynkowego związane są zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT (odpłatne udostępnianie pokoi i pomieszczeń Ośrodka), jak i z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (sporadyczne nieodpłatne udostępnianie pokoi i pomieszczeń Ośrodka na cele gminne). Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż udostępnianie Ośrodka Wypoczynkowego, o którym mowa we wniosku, należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 20 ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie edukacji publicznej, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 oraz w zakresie kultury fizycznej i turystyki, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka (wynajem na cele inne niż mieszkalne), podlega opodatkowaniu VAT... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka podlega opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż udostępnianie komercyjne (odpłatny wynajem) przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka nie stanowi dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinno ono być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie:

  • współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 20 cyt. ustawy o samorządzie gminnym),
  • edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, iż zwolnieniem od podatku VAT nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem Ośrodka Wypoczynkowego, obiektu położonego w obrębie zabytkowego zespołu pałacowo - parkowego. Na terenie Ośrodka znajdują się domki sześciopokojowe, z pokojami dwu- lub trzyosobowymi oferowanymi do wynajmu w celach innych niż mieszkalne oraz pomieszczenia, które mogą być udostępniane w celu organizacji szkoleń, kursów, konferencji, spotkań okolicznościowych oraz zgrupowań sportowych. Wynajem pokoi i udostępnianie pomieszczeń w przedmiotowym Ośrodku przybiera zasadniczo dwojaki charakter, mianowicie:

  1. zasadniczo Gmina odpłatnie wynajmuje pokoje i pomieszczenia na rzecz osób indywidulanych, firm, stowarzyszeń, klubów sportowych, etc. - jest to wówczas wynajem krótkoterminowy, na cele inne niż mieszkalne,
  2. sporadycznie Gmina nieodpłatnie udostępnia pokoje i pomieszczenia na cele gminne przykładowo przedstawicielom Gminy Partnerskiej na czas ich wizyty w Gminie, dzieciom z Gminy Partnerskiej przyjeżdżającym na wymianę szkolną czy też strażakom.

Gmina zaznacza, iż brak jest możliwości określenia zakresu/podziału, w jakim obiekt będzie udostępniany odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu świadczenia oraz od innych okoliczności (np. pogody). Opłaty z tytułu wynajmu pokoi i pomieszczeń w Ośrodku pobierane są w imieniu i na rzecz Gminy przez kierownika Ośrodka. Z tytułu ich wynajmu Gmina wystawia faktury VAT oraz deklaruje VAT należny w składanych deklaracjach VAT-7. Poza sezonem, a więc w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia, Ośrodek jest zamknięty. Nie ma możliwości wówczas wynajęcia żadnego z pomieszczeń Ośrodka. W związku z prowadzeniem Ośrodka, Gmina ponosi wydatki związane zarówno z jego bieżącym utrzymaniem, jak i remontami. Wydatki te dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Ponadto w przyszłości Gmina będzie ponosiła wydatki inwestycyjne związane z modernizacją Ośrodka. Wnioskodawca wskazał, iż wydatki dotyczące Ośrodka Wypoczynkowego związane są zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT (odpłatne udostępnianie pokoi i pomieszczeń Ośrodka), jak i z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (sporadyczne nieodpłatne udostępnianie pokoi i pomieszczeń Ośrodka na cele gminne). Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż udostępnianie Ośrodka Wypoczynkowego, o którym mowa we wniosku, należy do zadań własnych Gminy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz obowiązujące przepisy podatkowe stwierdzić należy, iż odpłatne usługi udostępniania przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla usług odpłatnego udostępniania przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka, w związku z czym usługi te są czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę pokoi i pomieszczeń Ośrodka jest czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższa czynność w świetle ustawy o VAT traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że od dnia 1 kwietnia 2013 r. przepis art. 15 ust. 2 ustawy otrzymał brzmienie: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego udostępniania pokoi i pomieszczeń Ośrodka.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na bieżące utrzymanie, remonty i nakłady inwestycyjne związane z Ośrodkiem został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-96/13-5/PR,
  • zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na bieżące utrzymanie, remonty i nakłady inwestycyjne związane z Ośrodkiem został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-96/13-6/PR,
  • zaistniałego stanu faktycznego w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu nieodpłatnego wynajmu pokoi lub pomieszczeń Ośrodka został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP2/443-96/13-7/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 533 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi